Εκθέσεις και εικαστικά ραντεβού σε μουσεία και γκαλερί για τις γιορτές - iefimerida.gr

Εκθέσεις και εικαστικά ραντεβού σε μουσεία και γκαλερί για τις γιορτές

«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο»
«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο» στο μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ευκαιρία για κατοίκους και επισκέπτες της πόλης για μία περιήγηση σε εκθέσεις, σε μουσεία και γκαλερί, στην Χριστουγεννιάτικη Αθήνα.

Επιλέξαμε μεγάλες εκθέσεις, ατομικές και ομαδικές σε διαφορετικούς χώρους τέχνης.

Πάμε σε μουσεία και γκαλερί

Bazaar εκδόσεων σε όλα τα MOMusShops!
Bazaar εκδόσεων σε όλα τα MOMusShops!
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

MOMus

Με πολλές, διαφορετικές και… φωτεινές προτάσεις ξεκινά η εορταστική περίοδος στο MOMus, για όλους τους φίλους και τις φίλες που θα επιλέξουν τα μουσεία του Οργανισμού στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα.

Εργαστήριο μαγειρικής και photobooth, μαγικές πινακίδες οδοσήμανσης για τον Άγιο Βασίλη, ένα όμορφο κάλεσμα που θα φωτίσει και θα ζεστάνει μία μεγάλη νύχτα του χρόνου, ειδικές τιμές σε επιλεγμένες εκδόσεις και γιορτινές προτάσεις από τα πωλητήρια των μουσείων του MOMus και για το τέλος της χρονιάς μια πρωτότυπη και ατμοσφαιρική μουσική – μουσειακή εμπειρία με πειραματικούς ήχους συνθέτουν το φετινό πρόγραμμα, μαζί με τις καλύτερες ευχές για Καλά Χριστούγεννα και Καλή Χρονιά!

Οι χώροι του MOMus θα παραμείνουν κλειστοί 25 & 26.12.2023, 01 & 06.01.2024. Στις 31.12.2023, ανοιχτά έως τις 14:00.

Το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού ανοιξε τις πύλες του
Το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού ανοιξε τις πύλες του
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο Μουσείο Νεότερου Πολιτισμού στην Πλάκα

Μόλις εγκαινιάστηκε και η επισκεψη στους χώρους του είναι εμπειρία. Το ΜΝΕΠ αναπτύσσεται στο οικοδομικό τετράγωνο, που περικλείεται από τις οδούς ‘Αρεως, Αδριανού, Βρυσακίου και Κλάδου, και συγκροτείται από 18 κτήρια και τον περιβάλλοντα χώρο τους.

Η νέα έκθεση διακρίνεται σε αυτοτελείς θεματικές ενότητες, κάθε μία από τις οποίες στεγάζεται σε ένα κτήριο. Εκτός της μόνιμης έκθεσης, το ΜΝΕΠ διαθέτει χώρο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώρους περιοδικών εκθέσεων και εκδηλώσεων, υπαίθριο θέατρο, καφετέρια και πωλητήριο.

Το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, ένα από τα παλιότερα μουσεία της χώρας, ιδρύθηκε το 1918. Στη νέα μόνιμη έκθεση το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στον άνθρωπο. Ο νεότερος ελληνικός πολιτισμός προβάλλεται σφαιρικά, μέσα από μια ερμηνευτική προσέγγιση της υλικής και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα αντικείμενα της λαϊκής τέχνης γίνονται η αφορμή και το μέσον για να αναδειχθούν ο τρόπος της ζωής, οι αντιλήψεις και τα αισθητικά πρότυπα, η τεχνογνωσία και η τέχνη των ανθρώπων του πρόσφατου παρελθόντος, αυτά που καθόρισαν την ταυτότητα του παρόντος και προοικονομούν, ως ένα βαθμό, το μέλλον.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο ΕΜΣΤ 

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργανώνει την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση της Λήδας Παπακωνσταντίνου (1945), από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της ιστορίας της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Η Παπακωνσταντίνου ανέπτυξε για σχεδόν πέντε δεκαετίες ένα πολυσχιδές έργο που έλαβε μια ποικιλία μορφών: περφόρμανς, γλυπτικά έργα, βίντεο, in situ εγκαταστάσεις, ζωγραφική, κ.ά., προκειμένου να διερευνήσει θέματα φύλου, σεξουαλικότητας, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, ιστορίας, πολιτικής και οικολογίας, πάντα με επίκεντρο το σώμα. Το έργο της αποτελεί τομή για το πεδίο της τέχνης στην Ελλάδα και είναι σημείο αναφοράς και έμπνευσης για τις νεότερες γενιές καλλιτεχνών.

Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, σε μια εποχή κοινωνικού και πολιτιστικού ριζοσπαστισμού, η Παπακωνσταντίνου υπήρξε από τις πρώτες καλλιτέχνιδες που πειραματίστηκαν με το τότε αναδυόμενο καλλιτεχνικό μέσο της περφόρμανς. Οι πρώτες εικονοκλαστικές περφόρμανς της, που πραγματοποιεί στα χρόνια των σπουδών της στην Αγγλία, διερευνούν ζητήματα συγκρότησης έμφυλης ταυτότητας, και θηλυκού υποκειμένου μέσα από μια φεμινιστική οπτική αμφισβήτησης πατριαρχικών δομών και άλλων ιεραρχικών σχέσεων εξουσίας. Εστιάζοντας στα φιλμ και τις περφόρμανς των ετών 1969-1971, στις πρώτες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, στην κοινοτική θεατρική ομάδα «Σπετσιώτικο Θέατρο» των ετών 1975-1979, και στις μεγάλης κλίμακας βίντεο-εγκαταστάσεις των τελευταίων δεκαετιών, η έκθεση στοχεύει να αναδείξει και να αναπλαισιώσει καίρια ζητήματα της καλλιτεχνικής πρακτικής της γύρω από άξονες, όπως η έμφυλη ταυτότητα, η κοινωνική διάσταση του έργου τέχνης, η προσωπική και συλλογική μνήμη, η σχέση λόγου και σωματικότητας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έκθεση θα συγκεντρώσει για πρώτη φορά έναν μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων, ζωγραφικών, γλυπτικών, και οπτικοακουστικών έργων, καθώς και σπάνιων και ανέκδοτων φωτογραφικών και κειμενικών αρχειακών τεκμηρίων/ιχνών των περφόρμανς. Ο τίτλος της Χρόνος στα χέρια μου προέρχεται από την ομότιτλη in situ εγκατάσταση που δημιούργησε η καλλιτέχνιδα το 2010 για το σταθμό του μετρό στο Μοναστηράκι, που βασιζόταν σε φωτογραφία της προβολής του βίντεο με τίτλο Τα βέλη είναι του έρωτα, πάνω σε τοίχο των οθωμανικών Λουτρών Μπέη Χαμάμ στη Θεσσαλονίκη.

Την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς (31.12.2023) το ΕΜΣΤ θα είναι ανοιχτό 11.00-15.00. Την Ημέρα των Χριστουγέννων (25.12.2023), την Δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων (26.12.2023) και την Πρωτοχρονιά (01.01.2024) το ΕΜΣΤ θα παραμείνει κλειστό.

«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο»
«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της ελληνικής αρχαιότητας, τη μάχη της Χαιρώνειας που έφερε στην πολιτική σκηνή τον Μέγα Αλέξανδρο και έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία του σύγχρονου κόσμου, προσεγγίζει η νέα έκθεση «Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο» του Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού. Η έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Μαρτίου 2024, εντάσσεται στη νέα σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων «Ιστορίες Ανθρώπων» και παρουσιάζεται στο Μέγαρο Σταθάτου και στην Πτέρυγα Νεοφύτου Δούκα, υπό την επιμέλεια των Επιστημονικών Διευθυντών του Μουσείου Δρων Παναγιώτη Ιωσήφ, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Radboud της Ολλανδίας, και Ιωάννη Φάππα, Επίκουρου Καθηγητή Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση τονίζει τη σημασία που είχε η μάχη της Χαιρώνειας κατά την αρχαιότητα στη μετάβαση από την κλασική στην ελληνιστική περίοδο, εποχή κατά την οποία ο ελληνικός πολιτισμός θα κυριαρχήσει για αιώνες και θα θέσει τις βάσεις αυτού που ονομάζουμε Δυτικός κόσμος. Πρόκειται για τη μάχη που έφερε αντιμέτωπους τον στρατό της Μακεδονίας του Φιλίππου Β΄ με αυτόν των συμμαχικών ελληνικών πόλεων της νότιας Ελλάδας- κυρίως τον Ιερό Λόχο της Θήβας και τον στρατό της Αθήνας-, βάζοντας για πρώτη φορά στο προσκήνιο της ιστορίας τον δεκαοκτάχρονο Αλέξανδρο που έμελλε να κατακτήσει τον κόσμο με την μεγάλη εκστρατεία του στην Ασία.

Η έκθεση περιλαμβάνει 240 αρχαιότητες και ιστορικά τεκμήρια προερχόμενα από 27 Μουσεία και Ιδρύματα του εσωτερικού και τέσσερεις ιδιωτικές συλλογές, πολλά εκ των οποίων εκτίθενται για πρώτη φορά. Παρουσιάζονται επίσης δύο μαρμάρινες προτομές από το Μουσείο Chiaramonti του Βατικανού ενώ μεγάλος «Απρόσμενος Επισκέπτης» είναι το έργο «Μέγας Αλέξανδρος» (1981) του Andy Warhol από το MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Σημείο εκκίνησης της έκθεσης είναι η ίδια η μάχη, εκείνη η συγκεκριμένη μέρα του Αυγούστου του 338 π.Χ., όταν οι Μακεδόνες υπό την ηγεσία του Φιλίππου Β΄ αντιμετώπισαν στη βοιωτική πόλη της Χαιρώνειας τις υπέρτερες αριθμητικά συμμαχικές δυνάμεις των ελληνικών πόλεων υπό την ηγεσία της Θήβας και την πολιτική παρακίνηση του Αθηναίου πολιτικού Δημοσθένη. Ο Φίλιππος εμπιστεύεται στον νεαρό Αλέξανδρο την αρχηγία του ιππικού, του σώματος που θα αντιμετωπίσει τον Θηβαϊκό Ιερό Λόχο και θα τον αποδεκατίσει. Οι συνέπειες της μάχης έχουν κοσμοϊστορικό χαρακτήρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Αλέξης Κυριτσόπουλος
Αλέξης Κυριτσόπουλος

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Ο Δήμος Αθηναίων, παρουσιάζει, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), την πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Αλέξη Κυριτσόπουλου, με έργα από το 1963 έως σήμερα. Η έκθεση, με τίτλο «Παράλληλα», φιλοξενείται στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων έως τις 11 Φεβρουαρίου 2024.

Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, με πλούσιο και πολυδιάστατο έργο, που έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στην αντικαταθλιπτική, εν μέρει σατιρική και εν πολλοίς αυτοβιογραφική ζωγραφική του πρωταγωνιστούν τα έντονα, φωτεινά, αληθινά χρώματα και δευτερευόντως οι ήρωες. Ή, για να το θέσουμε διαφορετικά, τα χρώματα διαμορφώνουν και ζωντανεύουν τους χαρακτήρες, καθορίζοντας τα όρια και τα σχήματα των μορφών. «Το χρώμα είναι δρόμος για το φως» θα πει ο ίδιος. Στην περίπτωσή του, το χρώμα εξυπηρετεί τον βαθύτερο σκοπό της ζωγραφικής: να προσφέρει «παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από τον Ναστραδίν Χότζα -την πρώτη φιγούρα που ζωγράφισε χρησιμοποιώντας χρωματιστές λαδόκολλες με τις οποίες έφτιαχναν τους χαρταετούς- και την εικονογράφηση των αναμνήσεων της μητέρας του («Η Ζωίτσα πέρα από το Αιγαίο», Άγρα, 1982) έως τις «Οπτασίες του Δον Κιχώτη» και τις «Εικόνες για τους Αχαρνείς του Αριστοφάνη» (ΜΙΕΤ, 2005 και 2006 αντίστοιχα) ο Κυριτσόπουλος παίζει με τα χρώματα ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τις αστείρευτες δυνατότητές τους. Εξίσου σημαίνοντα ρόλο με το χρώμα διαδραματίζει στη ζωγραφική του η μουσική, αρχής γενομένης από τα εξώφυλλα δίσκων, με πρώτο το «Φορτηγό»(1966) του Διονύση Σαββόπουλου, με το οποίο μεταφράζει αποτελεσματικά την ευαισθησία του τραγουδοποιού, και αργότερα με τα εμφανώς πιο ζωγραφικά «Παράλογα» (1976) του Μάνου Χατζιδάκι. Ο Κυριτσόπουλος είναι ένας τραγουδοποιός της εικόνας. Χορεύει με τους ήρωές του και αυτός ο συντονισμένος χορός εμψυχώνει την εικόνα: οι προσεκτικά δομημένες ζωγραφιές του βασίζονται σε μια εσωτερική κίνηση, αποπνέουν μια ρυθμολογία.

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει έως τις 18 Φεβρουαρίου 2024 αφιέρωμα στην πολύπτυχη εικαστική δραστηριότητα του Μάρκου Καμπάνη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ζωγραφική, χαρακτική, εκκλησιαστική τέχνη, βιβλία συλλειτουργούν και ξεδιπλώνουν την προσωπικότητα ενός δημιουργού χαμηλόφωνου, με εκτεταμένο εύρος παραγωγής.

Η έκθεση συγκεντρώνει έργα από τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, με κεντρικό άξονα έξι μεγάλες ενότητες δουλειάς, χωρίς ωστόσο να ακολουθεί τη λογική της χρονολογικής παρουσίασης. Η έκθεση αντί για αναδρομικό έχει μάλλον «αμφιδρομικό» χαρακτήρα, καθώς δεν έχει αρχή και τέλος, και παλαιά έργα συνομιλούν με νεότερα. Το δημιουργικό οδοιπορικό του ζωγράφου, από τις αρχές του 1990, όταν πρωτοπήγε στο Άγιον Όρος, μέχρι σήμερα εκφράζεται με ποικίλα μέσα, συνδέοντας τις πιο παραδοσιακές τεχνικές με τα σύγχρονα εικαστικά εργαλεία. Από τα αγιορείτικα εργαστήρια εκτύπωσης των εικόνων, τα λεγόμενα σταμπαδούρικα, ως τους χάρτες που προσφέρονται απλόχερα στη χρήση της Google Map, ο Μάρκος Καμπάνης χαρτογραφεί τον προσωπικό του μύθο με πλοηγό τα ίδια τα μέσα της τέχνης.

Η έκθεση ας θεωρηθεί μια μικρή γιορτή για τα πεπραγμένα του σημαντικού καλλιτέχνη, στην οποία ο θεατής καλείται να συμμετάσχει αντί να τα κοιτάζει από απόσταση. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του ιστορικού τέχνης Γιώργου Μυλωνά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Νομισματικό Μουσείο

Το Νομισματικό Μουσείο, στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας και πολιτιστικού διαλόγου, διοργανώνει περιοδική έκθεση με έργα του εικαστικού Φώτη Δανάλη με τίτλο: «εστία-ΖΩ».

Στις εστίες του Ιλίου Μελάθρου φιλοξενούνται οκτώ δημιουργίες του καλλιτέχνη εμπνευσμένες από τη φύση, τους ανοικτούς ορίζοντες, τα περιγράμματα, τις μορφές, τα σχήματα και τα χρώματα. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2023 και ώρα 18:00, ενώ η διάρκειά της θα είναι έως τις 31 Μαρτίου 2024.

Τα έργα του Φώτη Δανάλη, τοποθετημένα στις μαρμάρινες εστίες του Ιλίου Μελάθρου αποτυπώνουν τους εξεικονισμένους στοχασμούς του καλλιτέχνη, ο οποίος χρησιμοποιεί λάδια και μικτά υλικά, επιδιώκοντας ευρηματικές χρωματικές και υφολογικές αντιθέσεις. Μέσα από τις αφαιρετικές απεικονίσεις τοπίων και μορφών που πρυτανεύουν στις διακοσμήσεις του Ιλίου Μελάθρου και στα εκθέματα που αυτό φιλοξενεί, παρουσιάζεται μία διαδικασία εσωτερικοποίησης των σκέψεων και των εξωτερικών ερεθισμάτων του καλλιτέχνη, που πρεσβεύει ότι η προσωπική εμπειρία υπερβαίνει κάθε γεωγραφικό πλάτος και μήκος, και δεν εγκλωβίζεται σε συγκεκριμένες μορφές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ελωίζος Θεμιστοκλέους
Ελωίζος Θεμιστοκλέους

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει για το μήνα Δεκέμβριο μια εξαιρετική ομαδική έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής με τίτλο «Κοινή Αφετηρία» με διάρκεια έως τις 30 Δεκεμβρίου. Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν η Ηλέκτρα Δουμά-Χαλκούση και ο Ελωίζος Θεμιστοκλέους.

Πρόκειται για μια έκθεση που έχει ως στόχο να αναδείξει τη σχέση μαθητή-καθηγητή και πως αυτή μπορεί να εμπνεύσει τους καλλιτέχνες σε δημιουργικό επίπεδο και να καθορίσει την μετέπειτα καλλιτεχνική τους πορεία. Σε αυτή την ξεχωριστή έκθεση συναντώνται δέκα διαφορετικοί μεταξύ τους καλλιτέχνες, έχοντας ως κοινή αφετηρία το εργαστήριο σχεδίου και ζωγραφικής της Πάτρας «Θεμιστοκλέους», εκεί που όλοι πραγματοποίησαν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο της τέχνης, και μας παρουσιάζουν μια ευρεία γκάμα έργων. Ο καθένας προσδίδει τη δική του προσωπική πινελιά και όλοι μαζί δημιουργούν έναν άκρως ενδιαφέροντα καλλιτεχνικό διάλογο με τον δάσκαλο τους Ελωίζο Θεμιστοκλέους, προσκαλώντας ταυτόχρονα το κοινό που θα επισκεφθεί την έκθεση να συμμετάσχει. Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Κωνσταντίνος Δαρείος, Θάνος Δημογιαννόπουλος, Άγγελος Θεμιστοκλέους, Ελωίζος Θεμιστοκλέους, Ανδριάνα Μαλτέζου, Αλέξανδρος Μπακατσέλος, Αγγελική

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πολίτη, Θεοδώρα Τσοπόκη, Αλέξης Φούντζουλας και τιμητικά ο Χαράλαμπος Θεμιστοκλέους, ιδρυτής του εργαστηρίου από το 1983.

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Κώστα Μπασάνου στο Κέντρο Τεχνών έως τις 14 Ιανουαρίου 2024. Η έκθεση, με τίτλο «Working Title (Προσωρινός τίτλος)», περιλαμβάνει γλυπτικές εγκαταστάσεις, σχέδια και βίντεο, τα οποία δίνουν έμφαση στη διαδικασία παρά στην ιδέα του ολοκληρωμένου έργου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η γλυπτική του Κώστα Μπασάνου εκπηγάζει από τη γλώσσα. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται φράσεις, στίχους και χωρία για να προσεγγίσει έννοιες όπως ο ορίζοντας, η εδαφικότητα, το τοπίο και η κατοικία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, μέσα από μια διαδικασία αποδόμησης ανασυνθέτει το πρωτογενές υλικό τόσο μορφολογικά όσο και εννοιολογικά, από́ context-specific σε site-specific, αναδεικνύοντας τις γλυπτικές και χωρικές ιδιότητες του κειμένου.

Στα χέρια του Μπασάνου το γλυπτικό κείμενο γίνεται έδαφος, τοίχος, τάφος, τοπίο, σύνορο, σωρός, ένα εργαλείο αφύπνισης, όπως είναι άλλωστε και η ποίηση. Βαμμένες με τυπογραφικό μελάνι, οι λέξεις, ή και μόνο ένα γράμμα (πάντα σε μεγαλογράμματη λατινική γραφή), μετατρέπονται σε δομικά στοιχεία του αρχιτεκτονικού χώρου. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά, όπως ξύλα, γυψοσανίδες, αλάτι και γραφίτη, ο καλλιτέχνης φτιάχνει λέξεις-ερείπια, λέξεις που λειτουργούν άλλοτε ως περάσματα και άλλοτε ως φράχτες, λέξεις που συναντούν τη γραμμή του θαλάσσιου ορίζοντα. Με λίγες εξαιρέσεις, τα έργα του είναι μαυρόασπρα, ποτισμένα από το υλικό της γραφής και της τυπογραφίας, βουτηγμένα σε μαύρη χολή.

Η γλυπτική του Μπασάνου και τα έργα που την πλαισιώνουν (σχέδια, εκτυπώσεις, βίντεο, εγκαταστάσεις) εντάσσονται στην τέχνη του μελαγχολικού χώρου, εκεί όπου η ενατένιση και η στοχαστικότητα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο. Το «μαυρόχολο σκοτάδι» μοιραία διαποτίζει και την έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, η οποία δίνει έμφαση στη διαδικασία παραγωγής των έργων, στην αθέατη πλευρά της εικαστικής παραγωγής. Ο «προσωρινός τίτλος» αφήνει να εννοηθεί ότι αυτό που θα συναντήσει ο θεατής δεν είναι μια παράθεση ολοκληρωμένων έργων. Για αυτό τον λόγο ο καλλιτέχνης αποφάσισε να συμπεριλάβει υλικό που αναδεικνύει τον άξονα της σκέψης του, όπως σημειώσεις και σκίτσα από το αρχείο του, ιδέες και αντικείμενα που τροφοδοτούν σε βάθος χρόνου φετιχιστικά το έργο, δίνοντας έτσι στους θεατές τη δυνατότητα να αποκρυπτογραφήσουν την εικαστική του διαδρομή. Αποδομώντας τη μοναδικότητα του ολοκληρωμένου, ο Μπασάνος καθιστά τον θεατή συμμέτοχο στην αποκάλυψη των συστατικών ενός μετέωρου, ατελούς κόσμου, ο οποίος δεν έχει ακόμα πάρει την τελική του μορφή, βρίσκεται εν αναμονή, in limbo, στο κατώφλι της υπόστασής του ως εικαστικό αντικείμενο. Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση περιλαμβάνει έργα που φανερώνουν το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τις έννοιες του ημιτελούς, του ελλειπτικού και του θραύσματος, εικόνες που ανασύρει από τη μνήμη και τη λήθη.

Tα παιδιά στην γκαλερί Sianti

Θανάσης Λάλας
Θανάσης Λάλας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Sianti Gallery αυτή την φορά προσκαλεί τους λιλιπούτειους φίλους της σε μια γιορτινή διαδραστική ξενάγηση ανάμεσα σε έργα και γλυπτά των εικαστικών που πρωταγωνιστούν στο βιβλίο «Η Φανή και η Τέχνη» της Πόπης Γεωργοπούλου. Έτσι, το Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023 στις 11:30 οι εκδόσεις Νίκας και η γκαλερί Sianti καλούν τα παιδιά να ζήσουν μία άλλη διαφορετική εικαστική περιπέτεια με τίτλο : «Η Φανή στη Χώρα των Χρωμάτων».

Η γκαλερί Sianti σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Νίκας» εξέδωσε το βιβλίο « Η Φανή και η Τέχνη» με σκοπό την αισθητική καλλιέργεια όχι μόνο των μικρών αλλά και των μεγαλύτερων παιδιών ή ακόμα και όσων αισθάνονται παιδιά. Άλλωστε, τα έργα των εικαστικών είναι ένας χείμαρρος χρωμάτων, σχημάτων και κυρίως συναισθημάτων, που εισβάλλουν στην καθημερινότητα. Η μικρή πρωταγωνίστρια του βιβλίου, η Φανή, μέσα από την δίνη των χρωμάτων μεταφέρεται στον χωροχρόνο και βρίσκεται ακριβώς την στιγμή της δημιουργίας στα εργαστήρια πέντε εικαστικών, του Γιάννη Βαλυράκη , του Θανάση Λάλα, της Χριστίνας Σαραντοπούλου, του Σωτήρη Σόρογκα, του Μανώλη Χάρου.

Στις 30 Δεκεμβρίου, λοιπόν, η Sianti Gallery καλεί τα παιδιά να συνεχίσουν το ταξίδι της Φανής στην χώρα των χρωμάτων και να ζωντανέψουν την φανταστική περιδιάβαση στα ατελιέ των καλλιτεχνών!

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ εκθέσεις γκαλερί μουσεία
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ