Ατομική έκθεση Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Παλέρμο -Τα κολάζ, τα βιβλία, τα χάρτινα πιάτα του πικ-νικ

ς, φωτογραφία ndpphoto

Μια μεγάλη έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο ανοίγει τις πύλες της στις 5 Σεπτεμβρίου, στο μνημειακό συγκρότημα Steri.

Με τίτλο «Το αλφαβητάρι του Γιάννη Ψυχοπαίδη» σε μια από τις εξέχουσες έδρες νεοελληνικών σπουδών η έκθεση δεν μπορεί παρά να αποτελεί «σημαντικό γεγονός που ενισχύει τους ήδη υπάρχοντες στενούς και έντονους δεσμούς ανάμεσα στην Ελλάδα και το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο, όπου η διδασκαλία των Νέων Ελληνικών καθιερώθηκε ήδη από το 1930, χάρη στον καθηγητή Μπρούνο Λαβανίνι» σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου του Παλέρμο Μάσιμο Μιντίρι, χαιρετίζοντας την έκθεση του σπουδαίου Έλληνα δημιουργού.

Ατομική έκθεση Ψυχοπαίδη στο Παλέρμο

Η σικελική αυτή ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη συγκεντρώνει έργα από τη μακρόχρονη διαδρομή τού ομότιμου καθηγητή της ΑΣΚΤ, στο πνεύμα ενός διαλόγου με την κλασική αρχαιότητα, τις οικουμενικές αξίες του κλασικού ελληνικού πολιτισμού με σύγχρονους όρους. Την επιμελείται η καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο Μαρία Καρακάουζι.

Παρουσιάζονται έργα από μεγάλες ενότητες του δημιουργού όπως «Το γράμμα που δεν έφτασε» με κολάζ φαινομενικά ετερόκλητων στοιχείων, σαν την απτή, αντιφατική καθημερινότητα που μας περιβάλει, στοιχείων αποσπασματικών όπως συχνά είναι η έννοια της επικοινωνίας.

Από την ίδια ενότητα προέρχονται τα 24 βιβλία- μεγάλα έργα με τη μορφή ισομεγεθών βιβλίων που το καθένα τους αντιστοιχεί σε ένα γράμμα της ελληνικής Αλφαβήτου, εξού και ο τίτλος της έκθεσης.

Ατομική έκθεση Ψυχοπαίδη στο Παλέρμο

Από τη σειρά «Ο μεγάλος Νόστος» με τις εικαστικές αναφορές στην κλασική αρχαιότητα και στη μυθολογία έως «Τα εκατό πιάτα» όπου επάνω σε χάρτινα πιάτα πικ νικ αποτυπώνονται πολύτιμα κλασικά μοτίβα και μέσα από πολλά ακόμα παλαιότερα και πιο πρόσφατα έργα της έκθεσης αναδύεται το παιχνίδι αναστοχασμού ζωής και τέχνης του Γιάννη Ψυχοπαίδη για το σήμερα και το χθες, εικαστικά ανοιχτό σε φόρμες, διαρκώς εν εξελίξει και σε διάδραση με τον θεατή.

Ποιο είναι το νήμα που συνδέει αυτές τις μνημειώδεις συνθέσεις; «Η αναζήτηση ενός μέτρου, εκεί όπου τα πάντα είναι κατακερματισμένα» λέει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ λίγο πριν αναχωρήσει για το Παλέρμο. «Κι αυτός ο κατακερματισμός απεικονίζεται μέσα από πολλά στοιχεία του καθημερινού βίου και ταυτόχρονα από τα θραύσματα του κλασικού κόσμου όπως έρχονται στο σήμερα, μέσα από μια ματιά τουριστική, καταναλωτική. Είναι η ματιά που αντιλαμβάνεται τα πράγματα ως εμπόρευμα» προσθέτει. «Ταυτόχρονα, οι συνθέσεις αυτές πάνε να διαφυλάξουν τη μεγάλη σύνθεση ενός κόσμου που θέλει να αντιληφθεί την πραγματικότητα ως όλον κι όχι ως απόσπασμα».

Αυτή την αδιάλειπτη σύγκριση του κλασικού ελληνικού πολιτισμού, υπό το πρίσμα της Ιστορίας κι ενός ετερογενούς, κατακερματισμένου παρόντος, που είναι και δικό μας, σχολιάζει στο έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη ο πρύτανης του Πανεπιστημίου του Παλέρμο. «Το μοίρασμα αυτής της διαλεκτικής και συχνά συγκρουσιακής πραγματικότητας μέσω εικόνων, κάνει τον κόσμο όχι μόνο υποφερτό αλλά και διαυγή και πολύτιμο, όταν η υποκειμενική ευαισθησία αποτελεί μέρος ή αφετηρία για μια ευρύτερη συλλογική εμπειρία» επισημαίνει ο καθηγητής Μάσιμο Μιντίρι.

Η έκθεση «Το αλφαβητάρι του Γιάννη Ψυχοπαίδη» στο Παλέρμο θα διαρκέσει έως τις 30/9. Στο ενδιάμεσο, από 16 έως 19/9 και παράλληλα με την έκθεση θα διεξαχθεί στο Παλέρμο το «5ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής» με τη συμμετοχή ελλήνων και ξένων επιστημόνων. Το συνέδριο συνδιοργανώνει το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Φλωρίνης.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ