Ο Δημήτρης Μάρδας εξηγεί τι είναι το «μαξιλάρι» των 37 δισ.: «Ήταν η προτιμότερη επιλογή» - iefimerida.gr

Ο Δημήτρης Μάρδας εξηγεί τι είναι το «μαξιλάρι» των 37 δισ.: «Ήταν η προτιμότερη επιλογή»

Ο Δημήτρης Μάρδας
Ο Δημήτρης Μάρδας
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Μεγάλη αναταραχή προκάλεσε στον ΣΥΡΙΖΑ η φράση του Στέφανου Κασσελάκη ότι το «μαξιλάρι» των 37 δισ. που άφησε στα ταμεία η τότε κυβέρνηση Τσίπρα, το 2019, ήταν το μεγαλύτερο λάθος, άποψη που σταθερά υποστηρίζει τα τελευταία χρόνια ο Παύλος Πολάκης.

Η φράση αυτή, παρότι χρησιμοποιήθηκε από τον Στέφανο Κασσελάκη για να πλήξει τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο οποίος ήταν τότε υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, θεωρήθηκε ευθεία βολή στον Αλέξη Τσίπρα, αφού οι αποφάσεις λαμβάνονταν κεντρικά για την οικονομική πολιτική και δεν ήταν επιλογή του εκάστοτε υπουργού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η φράση, μάλιστα, θεωρήθηκε γκάφα του κ. Κασσελάκη, αφού το «μαξιλάρι» επιβλήθηκε από τους δανειστές και δεν ήταν επιλογή της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Πολλοί πρώην υπουργοί επέκριναν τον νέο πρόεδρο για τη δήλωσή του, ο Γιάννης Δραγασάκης τον κάλεσε να διαβάζει και να είναι προσεκτικότερος, ενώ ο Γιώργος Σταθάκης έκανε λόγο για «ανοησίες».

Το ζήτημα πιθανόν συζητήθηκε και στην έκτακτη συνάντηση που είχαν ο Αλέξης Τσίπρας με τον Στέφανο Κασσελάκη, στο πολιτικό γραφείο του πρώην πρωθυπουργού, στη Λεωφόρο Αμαλίας, το βράδυ της Τετάρτης, αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Εκτελεστικού Γραφείου του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών (2015) στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Μάρδας, σε σημερινό άρθρο του στο left.gr εξηγεί πώς οδηγήθηκε η τότε κυβέρνηση στο «μαξιλάρι» των 37 δισ. και εμμέσως παίρνει θέση κατά του Στέφανου Κασσελάκη, λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Το "μαξιλάρι" ήταν προτιμότερη επιλογή σε σχέση με τη λεγόμενη "προληπτική πιστοληπτική γραμμή", με κύριους θιασώτες τη ΝΔ και την Τράπεζα της Ελλάδος. Αυτή θα συνοδευόταν από ένα 4ο μνημόνιο και από πολλά ερωτήματα σχετικά με την προθυμία ή ορθότερα απροθυμία των εταίρων μας στην ΕΕ για νέο δανεισμό της μορφής των τριών μνημονίων που γνωρίσαμε».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ολόκληρο το άρθρο του Δημήτρη Μάρδα, με τίτλο «Περί των 37 δισ. ευρώ του αποθεματικού ρευστότητας: Δυνατότητες και περιορισμοί»:

«Η σύνθεση του αποθεματικού ρευστότητας (του "μαξιλαριού") των 37 δισ. ευρώ το 2019 ήταν η ακόλουθη: 16 δισ. ευρώ περίπου προέρχονταν από το τελευταίο δάνειο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSΜ) που συνδέθηκε με το τρίτο μνημόνιο. 14 δισ. ευρώ περίπου πήγαζε από δανεισμό ιδιωτικών αγορών και 7 δισ. ευρώ περίπου από τα διαθέσιμα των Ταμείων. Τα διαθέσιμα των Ταμείων ανερχόταν σε 2,6 δισ. ευρώ το 2015. Τα Ταμεία επιχορηγούνται από το κράτος κατά 16 δισ. ευρώ ετησίως, έχοντας συνολική δαπάνη για τις συντάξεις 25 δισ. ευρώ.

Ως προς την διαβόητη "υπερφορολόγηση" επί ΣΥΡΙΖΑ, αυτή ανερχόταν σε 5 δισ. ευρώ πρόσθετους φόρους καθ΄ όλη την περίοδο 2016-2019. Σημειώνουμε ότι 4,5 δισ. ευρώ ήταν τα πρόσθετα έσοδα από φόρους το 2022, λόγω επιβολής του ΦΠΑ στις αυξημένες τιμές αγαθών και υπηρεσιών εξαιτίας του πληθωρισμού. Τα 5 δισ. ευρώ των τριών ετών θεωρούνται λοιπόν υπέρμετροι φόροι, ενώ τα 4,5 δισ. ευρώ -φόροι λοιπόν μόνο ενός έτους- όχι!!!

Το δημόσιο χρέος (όλων των φορέων του Δημοσίου) από 315 δισ. ευρώ το 2016 έχει εκτιναχθεί στα 357 δισ. ευρώ σήμερα, ενώ το κρατικό χρέος (της Κεντρικής μόνο Διοίκησης ως ενός υποσυνόλου, δηλαδή όλων των φορέων του Δημοσίου) αυξάνεται σταθερά, ανερχόμενο σε 404,7 δισ. ευρώ.

Ως προς τα 37 δισ. ευρώ (που σχηματικά μειώνουν το χρέος μας στα 320 δισ. ευρώ), είναι στην ουσία δανεικά από ΕΕ και τις αγορές, άσχετα αν  ορισμένα από αυτά προέρχονται από τα διαθέσιμα των φορέων του Δημοσίου που είναι κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το ότι δανειζόμαστε έχει ένα σημαντικό κόστος σε τόκους, και εύλογα θα πρέπει να αποπληρωθεί στο μέλλον. Το όφελος που προκύπτει από τον σχετικά φθηνό δανεισμό της χώρας αντιστοιχεί σε ετήσιους τόκους σήμερα, της τάξης των 5-5,5 δισ. ευρώ (από ετήσιους τόκους των 12 περίπου δισ. ευρώ πριν το 2011).

Το "μαξιλάρι" ήταν προτιμότερη επιλογή σε σχέση με τη λεγόμενη "προληπτική πιστοληπτική γραμμή", με κύριους θιασώτες τη ΝΔ και την Τράπεζα της Ελλάδος. Αυτή θα συνοδευόταν από ένα 4ο μνημόνιο και από πολλά ερωτηματικά σχετικά με την προθυμία, ή ορθότερα απροθυμία, των εταίρων μας στην ΕΕ για νέο δανεισμό της μορφής των τριών μνημονίων που γνωρίσαμε.

Ως προς τη χρήση του "μαξιλαριού" προεκλογικά από τον ΣΥΡΙΖΑ, η επιλογή αυτή ήταν δυνατή, παρά τις όποιες αντιρρήσεις, αλλά σε περιορισμένο βαθμό. Το ύψος του ποσού αυτού θα πρόκυπτε από τη διαφορά ανάμεσα στα υψηλά πραγματοποιθέντα πρωτογενή πλεονάσματα και στα χαμηλότερα συμφωνηθέντα, ενώ δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 5 δισ. ευρώ συνολικά (που ισοδυναμούν με τους φόρους της λεγόμενης "υπερφορολόγησης").

Μια τέτοια ρύθμιση δεν θα προκαλούσε τριγμούς και προβλήματα, καθώς οι προβλέψεις για τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας και την αύξηση του ΑΕΠ ήταν θετικές, ενώ οι κρατικοί προϋπολογισμοί είχαν πρωτογενή πλεονάσματα πέραν των προβλέψεων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μόνο υπέρμετρη χρήση των πόρων του "μαξιλαριού" θα μπορούσε να θέσει θέμα αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας και μελλοντικού ακριβού δανεισμού. Τέλος, η χρήση αυτών των χρημάτων όφειλε να γίνει σταδιακά και έγκαιρα, πριν το τέλος των φορολογικών ετών».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ