Βουλή: Επικυρώνονται οι συμβάσεις που αφορούν Εγνατία, Αττική Οδό και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι - iefimerida.gr

Βουλή: Επικυρώνονται οι συμβάσεις που αφορούν Εγνατία, Αττική Οδό και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Ολομέλεια
Φωτογραφία: ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ψηφίζεται απόψε, Τετάρτη, από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορά στην Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης.

Αναλυτικότερα, το σχέδιο ρυθμίζει τα εξής τρία θέματα:
α) Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης Υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και τροποποίησής της
β) Κύρωση τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης Υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού
γ) Κύρωση τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατά την τοποθέτησή του στη συζήτηση του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Ιωάννης Γιώργος, τόνισε ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που ξεπερνά τα όρια μιας απλής κύρωσης συμβάσεων. Είναι μια στρατηγική παρέμβαση που συνομιλεί με το μέλλον της χώρας και δείχνει τον τρόπο που θα λειτουργούν οι κρίσιμες εθνικές υποδομές, την ασφάλεια, την ανάπτυξη, αλλά και τη διεθνή θέση της Ελλάδας.

Όπως προσέθεσε, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και βιώσιμη λειτουργία των τριών υποδομών, η ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνικών, οικονομικών και νομικών ρυθμίσεων, σαφείς μεταβατικές διαδικασίες ειδικά για την Εγνατία Οδό, ρήτρες και υποχρεώσεις που προστατεύουν το δημόσιο συμφέρον, αποτελεσματικό έλεγχο και διαφάνεια.

«Δεν μιλάμε πλέον για μια τεχνική πράξη. Μιλάμε για τον επανακαθορισμό του τρόπου λειτουργίας των κρίσιμων εθνικών μας αρτηριών» ανέφερε.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις του νομοθετήματος τονίζοντας τα παρακάτω:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πρώτο μέρος, που αφορά την Εγνατία Οδό, κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, υπογεγραμμένη στις 29 Μαρτίου του 2024, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ, της Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση ΑΕ, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ και της EGIS Project, όπου ως σήμερα ισχύει η παραχώρηση όπως αυτή είχε αποφασιστεί.

Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους στον Έβρο, περνώντας από τη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Σύνδεση υπάρχει με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω 11 κάθετων αξόνων, εκ των οποίων οι τρεις περιλαμβάνονται στην παραχώρηση, και συγκεκριμένα Σιάτιστα-Ιεροπηγή-Κρυσταλλοπηγή προς Αλβανία, Χαλάστρα-Εύζωνοι προς Βόρεια Μακεδονία, Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας προς Βουλγαρία.

Η νέα σύμβαση προβλέπει 35 χρόνια παραχώρησης, καθορίζει λεπτομερώς το αντικείμενο του έργου, το χρηματοδοτικό πλαίσιο και τις υποχρεώσεις των συμβαλλομένων.

«Αντίτιμο παραχώρησης και όχι πώλησης, όπως πολλοί θέλουν να λένε, είναι το ποσό του 1,3 περίπου δισεκατομμυρίων. Ορίζονται δικαιώματα, υποχρεώσεις, ποινικές ρήτρες, φορολογικό καθεστώς και διαδικασία καταγγελίας» είπε ο κ. Γιώργος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η τροποποίηση της σύμβασης του 2025 προβλέπει τη δυνατότητα έναρξης της παραχώρησης, χωρίς πλήρη αδειοδότηση σηράγγων κατηγορίας Ε με προσωρινά μέτρα ασφάλειας, χρονοδιάγραμμα εργασιών και αποζημιώσεις για σχετικές δαπάνες και απώλειες εσόδων.

Η απόδοση του ποσού των 180 εκατομμυρίων ευρώ από το τίμημα της παραχώρησης γίνεται σε διακριτό λογαριασμό του Δημοσίου για αποζημιώσεις και τυχόν υπόλοιπο στο δημόσιο χρέος.

Ρυθμίζεται, επίσης, η μεταφορά προσωπικού της Εγνατίας ΑΕ στο υπουργείο Υποδομών με πλήρη αναγνώριση προϋπηρεσίας, «βάζοντας τέλος στην εύλογη ανησυχία των εργαζομένων, των οποίων η τεχνογνωσία είναι καθοριστικής σημασίας για τη λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού. Είναι γνωστή η παροχή υπηρεσίας των συγκεκριμένων υπαλλήλων καθ' όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα προς όφελος της κοινωνίας όχι μόνο της βόρειας Ελλάδας, αλλά γενικότερα της χώρας».

Στο Μέρος Β' κυρώνεται η τροποποίηση της σύμβασης της Αττικής Οδού στις 12-9-2025, επικαιροποιώντας υποχρεώσεις ως προς την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και τον υπεργολάβο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Η τροποποίηση ενισχύει τη λειτουργική σταθερότητα, την ασφάλεια, τα πρότυπα οδικής ασφάλειας και τα συστήματα εποπτείας, ενώ αποσαφηνίζει κρίσιμες συμβατικές διατάξεις και ενισχύει τη διαφάνεια» υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ.

Το τρίτο μέρος του σχεδίου νόμου αφορά τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου και όπως σημείωσε ο κ. Γιώργος η τροποποίηση αυτή εισάγει οφέλη όχι μόνο για το μέλλον του αεροδρομίου της Κρήτης, αλλά για ολόκληρη τη χώρα, καθώς αναβαθμίζει την αεροπορική ασφάλεια, παρέχει χρηματοοικονομική σταθερότητα και βελτιώνει το σύστημα επίγειας εξυπηρέτησης. Παράλληλα, επισήμανε ότι η αναβάθμιση των οδικών συνδέσεων δημιουργεί ολοκληρωμένο δίκτυο προσβασιμότητας, ενισχύει την τοπική ανάπτυξη και καθιστά το Αεροδρόμιο Καστελλίου σύγχρονο περιφερειακό κόμβο μεταφορών, αναβαθμίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη θέση της Κρήτης στον ευρωπαϊκό χάρτη.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο εισηγητής του κυβερνώντος κόμματος είπε ότι σήμερα η Βουλή καλείται να λάβει μια απόφαση εθνικού χαρακτήρα, αφού δεν μιλάμε απλώς για τρεις συμβάσεις, μιλάμε για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν τα μεγάλα έργα της χώρας τα επόμενα χρόνια.

«Το νομοσχέδιο αυτό δεν είναι απλώς μια γραφειοκρατική διαδικασία. Είναι επιλογή προόδου, υπευθυνότητας και στρατηγικής οργάνωσης. Αυτές οι υποδομές δεν είναι απλώς έργα, είναι η ραχοκοκαλιά της εθνικής κυκλοφορίας, της οικονομίας, της άμυνας και του διεθνούς ρόλου της Ελλάδας. Γι' αυτό τον λόγο σας καλώ, λοιπόν, να υπερψηφίσουμε το παρόν νομοσχέδιο, το οποίο μας οδηγεί στον δρόμο της ανάπτυξης, της ασφάλειας και της εθνικής στρατηγικής» κατέληξε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΠΑΣΟΚ: «Μνημείο αδιαφάνειας»

Για «μνημείο αδιαφάνειας» έκανε λόγο ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Αναστάσιος Νικολαΐδης, αναφερόμενος στη σύμβαση για την Εγνατία, ο οποίος, ξεκαθαρίζοντας την αρνητική τοποθέτηση του κόμματός του, είπε πως στέκεται απέναντι όχι σε μια ενδεχόμενη παραχώρηση, η οποία υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά προς το δημόσιο συμφέρον, αλλά απέναντι στη συγκεκριμένη σύμβαση, με τον τρόπο που έρχεται και με τις διατάξεις που περιλαμβάνει.

Ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο αποτελεί δείγμα έλλειψης σεβασμού προς θεσμούς και διαδικασίες από την πλευρά της κυβέρνησης, καθώς προκύπτουν σημαντικά ζητήματα διαφάνειας και λογοδοσίας, τα οποία δυσχεραίνουν πλήρως το έργο των βουλευτών», αφού ακολουθήθηκαν ασφυκτικές διαδικασίες. Ακόμη καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι αποφεύγει να τοποθετηθεί ξεκάθαρα για το μέλλον της «Εγνατίας Οδού Α.Ε», αν και στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ρύθμιση για τη μεταφορά του προσωπικού. Επισήμανε, δε, ότι «επιστημονικοί φορείς, μηχανικοί, εργαζόμενοι και εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης έχουν προειδοποιήσει για τις συνέπειες από το "λουκέτο" στην εταιρεία και το αίτημα διατήρησής της ως φορέας εποπτείας, σχεδιασμού και διαχείρισης έργων υποδομής δημοσίου χαρακτήρα εκφράζει σχεδόν το σύνολο της τοπικής κοινωνίας της Βορείου Ελλάδος».

Όσον αφορά το περιεχόμενο της σύμβασης παραχώρησης, ο κ. Νικολαΐδης αναφέρθηκε στο θέμα με τις σήραγγες και την αδειοδότησή τους, ζητώντας την ξεκάθαρη δέσμευση της κυβέρνησης ότι το κόστος συντήρησης δεν θα υπερβεί το ποσό των 180 εκατ. ευρώ που προβλέπεται στη σύμβαση.

Ακόμη, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ τοποθετήθηκε και για τα διόδια και τη σημαντική επιβάρυνση που θα προκύψει για τους χρήστες της Εγνατίας Οδού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως είπε, «εκτός από πέντε συγκεκριμένα τμήματα του οδικού άξονα, στα οποία προβλέπεται αναλογική χρέωση για όσους διαθέτουν πομποδέκτη, για το σύνολο της Εγνατίας οδού η χρέωση θα γίνεται με βάση το υπάρχον σύστημα διοδίων, με αυξήσεις και με αρκετά υψηλότερο τίμημα στην πορεία σε σχέση με το σημερινό».

Επιπροσθέτως, για το ίδιο θέμα, ανέφερε: «Είναι επίσης σημαντικό να τονιστεί ότι η δυνατότητα απαλλαγής ή μειωμένων διοδίων για ανέργους και κατοίκους περιοχών που χρησιμοποιούν αναγκαστικά την Εγνατία οδό, υπάρχει μόνο για 2+1 χρόνια, και αυτό προβλέπεται μάλιστα να γίνεται με επιβάρυνση του δημοσίου. Αυτό σημαίνει ότι πολύ σύντομα, ακόμη και για μικρές μετακινήσεις, θα υπάρχει ιδιαίτερη επιβάρυνση τόσο για τους κατοίκους όσο και για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού. Είναι σαφές ότι ο ιδιώτης "κλειδώνει" ένα σύστημα διοδίων σταθερό και ανεπηρέαστο από μελλοντική κοινωνική ή περιφερειακή πολιτική».

ΣΥΡΙΖΑ: Απαράδεκτη η νομοθετική διαδικασία

Ο Χρήστος Γιαννούλης, εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, αφού κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ακολούθησε νομοθετική διαδικασία «απαράδεκτη, πρόχειρη και προσβλητική για την κοινοβουλευτική αξιοπιστία», υποστήριξε ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αποτελεί «μνημείο κυβερνητικής ανικανότητας, αφού το Δημόσιο χάνει τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ λόγω μη ολοκλήρωσης των απαιτούμενων έργων, ενώ επιβαρύνεται επιπλέον με 60 εκατομμύρια ευρώ, επίσης καταργούνται ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας και αυξάνονται τα διόδια, επιβαρύνοντας έναν κόσμο ήδη πιεσμένο».

Για το ανθρώπινο δυναμικό της Εγνατίας, υπογράμμισε ότι οι περίπου 1.000 εργαζόμενοι οδηγούνται σε καθεστώς αβεβαιότητας και ανασφάλειας.
Αναφερόμενος στην Αττική Οδό, επισήμανε ότι διεθνώς τα έργα που έχουν αποσβέσει την κερδοφορία τους επιστρέφουν στο Δημόσιο, ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη «επιμένει σε μοντέλα ιδιωτικοποίησης που δεν υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον».
Τέλος, για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αναφέρθηκε στο ζήτημα του σημαντικού αρχαιολογικού ευρήματος στην περιοχή, κάνοντας λόγο για «αυθαίρετες και επικίνδυνες αποφάσεις» εκ μέρους της κυβέρνησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Η κυβέρνηση επιλέγει αδιαφάνεια, βιασύνη και πολιτικές που ζημιώνουν τη χώρα. Κάποιος πρέπει κάποτε να πει ένα "όχι" σε αυτά που ερημώνουν τις περιφέρειες και υπονομεύουν το δημόσιο συμφέρον» κατέληξε ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ.

ΚΚΕ: Η κυβέρνηση προσπαθεί να ενισχύσει την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων

Για προσπάθεια της κυβέρνησης να ενισχύσει την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων μέσα από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε αυτούς, έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, επισημαίνοντας ότι ένας κομβικός οδικός άξονας της χώρας με στρατηγική σημασία «παραδίδεται προς εκμετάλλευση και άγρα κερδών στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects για τα επόμενα 35 χρόνια, έως το 2060», κάτι που συνιστά ουσιαστικά ιδιωτικοποίηση της Οδού, οφέλη και προνόμια για την παραχωρησιούχο-εταιρεία, ώστε να εξασφαλιστεί και να θωρακιστεί η κερδοφορία της, ενώ το ελληνικό δημόσιο επωμίζεται ζημιές, νομικές και οικονομικές ευθύνες και προβλεπόμενες αποζημιώσεις της εταιρείας.

Επίσης, μίλησε για «άμεση αύξηση των διοδίων από 3 λεπτά ανά χιλιόμετρο στα 4 λεπτά, και σε 2 χρόνια -μετά τη σημερινή κύρωση- στα 5 και κάτι λεπτά (σχεδόν διπλασιασμός δηλαδή, των διοδίων, άγριο χαράτσωμα), μαζί με την κατάργηση των διευκολύνσεων στους ανέργους και τις τοπικές κοινωνίες», συμπληρώνοντας, ακόμα, πως «θα αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο, με βάση τον πληθωρισμό».

«Χαμένοι, όμως, από την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, βγαίνουν και οι εργαζόμενοι σε αυτήν, καθώς η σύμβαση προβλέπει ότι αυτοί διασκορπίζονται υποχρεωτικά σε διάφορα υπουργεία, δημόσιες επιχειρήσεις, ανώνυμες εταιρείες κ.λπ.», προσέθεσε ο Γ. Δελής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, ο Γ. Δελής είπε πως «δεν είναι καθόλου ασήμαντο η ιδιοκτήτρια ιδιωτική εταιρεία να αποκτά την αποκλειστική αρμοδιότητα της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων εκατοντάδων χιλιάδων χρηστών και οδηγών».

Για την τροποποίηση της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι σημείωσε πως «πάλι ο λαός χρεώνεται το κόστος κατασκευής και όλα τα υπόλοιπα, προκειμένου να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη κερδοφορία της κοινοπραξίας».

Από τη Νέα Αριστερά, η Πέτη Πέρκα τόνισε ότι η κυβέρνηση παρουσιάζει το ξεπούλημα των δημοσίων υποδομών ως μεταρρύθμιση και τον εναγκαλισμό των έργων με το κράτος ως κάτι αρνητικό και εμφανίζεται αποφασισμένη να εκχωρήσει τα πάντα και μάλιστα σε τιμές ευκαιρίας.

«Δεν διστάζετε μπροστά σε τίποτα, ούτε μπροστά στα καταγεγραμμένα αρνητικά για το Δημόσιο αποτελέσματα προηγούμενων συμβάσεων παραχώρησης που ήταν πραγματικά ληστρικές. Έργα οκτώ δισεκατομμυρίων ευρώ, από τα οποία τα 2,3 δισ. είναι η δημόσια συμμετοχή, 2,6 δισ. δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και μόλις 800 εκατομμύρια η συμμετοχή των παραχωρησιούχων. Και το εξωφρενικό; Η είσπραξη διοδίων ήδη κατασκευασμένων τμημάτων για να χρηματοδοτηθούν τα νέα και στο τέλος το Δημόσιο να πληρώνει και τις ζημιές των παραχωρησιούχων και τις εξασφαλίσεις των τραπεζών» είπε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακόμη, ανέφερε ότι έχουμε την αύξηση των διοδίων και την κατάργηση των απαλλαγών των ενδοδημοτικών μετακινήσεων και των ανέργων σε δύο χρόνια για να έχουν γίνει πρώτα οι εκλογές, ενώ αυτό το διάστημα το Δημόσιο θα αποζημιώνει τον παραχωρησιούχο.

Επίσης, υποστήριξε ότι δίνεται δώρο Χριστουγέννων 180 εκατομμυρίων ευρώ λόγω της απόφασης του υπουργείου να βάλει σε διαδικασία αδειοδότησης το σύνολο των 35 σηράγγων και επιπλέον 60 εκατομμύρια ευρώ προς στον παραχωρησιούχο για εκτέλεση εργασιών, ενώ σίγουρα θα προκύψουν περαιτέρω αποζημιώσεις από κατολισθήσεις, πλημμύρες.

Σχετικά με την Αττική Οδό, η κ. Πέρκα ανέφερε ότι ακόμη και αυτή η απλή, σε πρώτη ανάγνωση, τροποποίηση δεν φαίνεται να γίνεται με τον ορθό τρόπο.

Σχετικώς με το αεροδρόμιο του Καστελλίου, είπε ότι γίνεται μεταβίβαση της κυριότητας του εξοπλισμού στο Δημόσιο, άρα και της ευθύνης για επισκευή και συντήρηση, αλλά και δυνατότητα για συντήρηση και επισκευή των ραντάρ σε περίπτωση φθορών από τον παραχωρησιούχο με το αζημίωτο, και έκανε λόγο για «κανονικό πάρτι διασπάθισης του δημόσιου χρήματος» με την αποζημίωση άνω των 363 εκατομμυρίων, όσο δηλαδή το 60% της συνολικής επένδυσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ειδική αγορήτρια από την Ελληνική Λύση, Μαρία Αθανασίου, είπε ότι με τη σύμβαση για την Εγνατία, η κυβέρνηση παραχωρεί τη λειτουργία και την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, υποστηρίζοντας πως πρόκειται ξεκάθαρα για εκχωρήσεις παρά για συμβάσεις, με ίσες υποχρεώσεις και για τα δύο μέρη.

«Διαπιστώνουμε ότι το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει πολύ μεγαλύτερο μέρος διακινδύνευσης σε σχέση με τον παραχωρησιούχο, ενώ αντίστοιχα απολαμβάνει μικρότερο κέρδος από το ρίσκο, στο οποίο το βάζει η κυβέρνηση. Με λίγα λόγια το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει πολλά, απολαμβάνει όμως λίγα. Την ίδια στιγμή τα συμφέροντα των κερδοσκόπων ιδιωτών θα αποκτούν πολύ υψηλά κέρδη σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου» είπε.

Σχετικώς με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για την Αττική Οδό, η κ. Αθανασίου ανέφερε ότι περιορίζεται στην ανάθεση της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων στον παραχωρησιούχο, ωστόσο δεν θέτει εγγυήσεις για εποπτεία, συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία, ούτε για τη διενέργεια θεσμικών ελέγχων, ενώ παράλληλα δεν καλύπτει ζητήματα λογοδοσίας και διαφάνειας.

Για το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου υποστήριξε ότι η τροποποίηση που εισάγεται ευνοεί την παραχωρησιούχο εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την ινδική GMR και τούτο διότι πλέον απαιτείται υπαίτια πράξη ή παράλειψη της εταιρείας που να προκαλέσει την καθυστέρηση της έναρξης της περιόδου λειτουργίας, προκειμένου να της επιβληθούν κυρώσεις. Έτσι, το βάρος της απόδειξης μετατίθεται από την παραχωρησιούχο εταιρεία στο Δημόσιο, ενώ περιορίζονται ιδιαιτέρα οι κυρώσεις σε βάρος της εταιρείας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ειδικός αγορητής από την ΚΟ της Νίκης, Σπυρίδων Τσιρώνης, επισήμανε ότι η Βουλή καλείται με μια ακόμη fast track διαδικασία να αποφασίσει για μια σύμβαση, αυτή της Εγνατίας, που δεν αφορά απλώς έναν αυτοκινητόδρομο: Αφορά την αντίληψη που έχει η κυβέρνηση για τη διαχείριση των δημοσίων αγαθών, των υποδομών και των δικτύων που συνδέουν την Ελλάδα και διαμορφώνουν την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών.

Υπογράμμισε ότι τώρα που ήρθε η ώρα το Δημόσιο να καρπωθεί από την επένδυση και να αυξήσει τα έσοδά του, να εφαρμόσει κοινωνική πολιτική σε πλήθος ευάλωτων ομάδων και πολιτών μέσω ελάφρυνσης του κόστους στα διόδια, ζητάει η κυβέρνηση να εγκρίνει η Βουλή μια παραχώρηση διάρκειας 35 ετών με όρους που παρουσιάζονται ως μοντέρνοι, αναπτυξιακοί, αναγκαίοι, αλλά που στην πραγματικότητα συνιστούν μια πρωτοφανή μεταφορά κινδύνου, κόστους και ευθύνης από την παραχωρησιούχο εταιρεία προς το ελληνικό κράτος.

Σχετικώς με τη σύμβαση για την Αττική Οδό, είπε ότι θα μπορούσε να επιστρέψει στο Δημόσιο ένα έργο που αποπληρώθηκε από τα διόδια των πολιτών και που έχει ήδη αποφέρει κέρδη δισεκατομμυρίων, αλλά η κυβέρνηση επιλέγει νέα παραχώρηση για 25 έτη.

Ως προς τη σύμβαση της παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, ο κ. Τσιρώνης είπε ότι το πρώτο και κεντρικό σημείο κριτικής αποτελεί η μεταβολή του πλαισίου ευθυνών γύρω από τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας, αφού δημιουργείται ανησυχία για σταδιακή μεταφορά κρίσιμων λειτουργιών στον ιδιώτη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ειδικός αγορητής από την Πλεύση Ελευθερίας, Αλέξανδρος Καζαμίας, αφού κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί μέσα από μια διαδικασία ακραίας επίσπευσης, είπε ότι το βασικό μέρος του νομοσχεδίου είναι η σύμβαση στην πραγματικότητα ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μία επιχείρηση η οποία κερδίζει συνήθως αυτούς τους διαγωνισμούς.

«Στη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, πέρα από το γεγονός ότι έχουμε μία χρυσή ευκαιρία για τον ιδιωτικό τομέα από κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, δεν υπάρχει ένας ανεξάρτητος ή κρατικός εποπτικός φορέας, φορέας ο οποίος να ρυθμίζει το κατά πόσο η ιδιωτικοποιημένη επιχείρηση εκτελεί και εφαρμόζει αυτά που αναμένεται από τη σύμβαση ιδιωτικοποίησης από την επιχείρηση αυτή, από το κράτος. Άρα, ο ιδιώτης θα έχει και την εποπτική και τη ρυθμιστική αρχή στα χέρια του και το έργο όλο στα χέρια του να το εκμεταλλεύεται. Και αυτό υποτίθεται ότι εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον» είπε ο κ. Καζαμίας.

Αναφέρθηκε, επίσης, στα εργασιακά και το θέμα των διοδίων, παρατηρώντας ότι τα διόδια είναι πάρα πολύ υψηλά, ενώ οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται, διότι, σύμφωνα με τη Σύμβαση, δεν προστατεύονται τα δικαιώματά τους.

Τέλος, επισήμανε ότι το κόμμα του θεωρεί ότι ο ιδιώτης επωφελείται υπερβολικά από αυτή τη Σύμβαση και γι' αυτό καταψηφίζει το νομοσχέδιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με στοιχεία από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ