fbpx Στον «αέρα» ο σχεδιασμός για πλεονάσματα 2,5% -Το κόλπο της κυβέρνησης | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΩΝ»

Στον «αέρα» ο σχεδιασμός για πλεονάσματα 2,5% -Το κόλπο της κυβέρνησης

Τσακαλώτος, Μοσκοβισί
08|05|2019 | 07:16
Το colpo grosso με τα πλεονάσματα /Φωτογραφία: Intime News

Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να έπεσαν στις εξαγγελίες για ελαφρύνσεις και λοιπές παροχές, ωστόσο το colpo grosso, το θεμέλιο αυτού του σχεδιασμού που ανακοινώθηκε χθες, είναι το by pass που επιχειρεί η κυβέρνηση στη δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% ως το 2022.

Και λέμε «επιχειρεί», γιατί όπως προέκυψε από την εισαγωγική τοποθέτηση του Ευκλείδη Τσακαλώτου αλλά και από τη σχετική απάντηση του Πρωθυπουργού, δεν υπάρχει ακόμα απάντηση των Ευρωπαίων, ως προς το εάν αυτό το πλάνο για δέσμευση 5,5 δις ευρώ από το «μαξιλάρι», ως εγγύηση του 3,5%, παραβιάζει τις αποφάσεις του Eurogroup. « Θα το παρουσιάσουμε», ως επιλογή win- win, σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών, συμπληρώνοντας ότι το 3,5% θα τηρηθεί είτε μέσω των επιδόσεων της οικονομίας είτε μέσω της εγγύησης των 5,5 δις ευρώ. «Θα βάλουμε τα λεφτά στο τραπέζι» είπε από την πλευρά του ο Α. Τσίπρας. Είναι, όμως, τόσο απλό;

Όπως δείχνει η πικρή ιστορία των Μνημονίων, όλα είναι θέμα συσχετισμού δυνάμεων αλλά κοινή συνισταμένη είναι ότι οι Ευρωπαίοι και ειδικά οι Βόρειοι μένουν «κολλημένοι» στο γράμμα των αποφάσεων του Eurogroup. Επί της ουσίας, θα πρέπει να υπάρξει νέα απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, με την οποία θα ενσωματώνουν στην Απόφαση του περασμένου Ιουνίου το «μηχανισμό» που προτείνει η Αθήνα, ενώ είναι πιθανό να χρειαστεί και ειδική αναφορά στις επιτρεπόμενες χρήσεις του «μαξιλαριού». Όλα αυτά, θα πρέπει στη συνέχεια να περάσουν από τα Εθνικά Κοινοβούλια, όπου απαιτείται π.χ. το γερμανικό, το φινλανδικό, το ολλανδικό κι αν δεν υπάρξει πρόβλημα, τότε ανοίγει ο δρόμος για την εφαρμογή. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα και όλα δείχνουν ότι στην καλλίτερη περίπτωση θα χρειαστεί να φτάσουμε στην κρίσιμη περίοδο της κατάθεσης του Προϋπολογισμού του 2020, που σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών θα προβλέπει πλεόνασμα 2,5%.

«Δεν υπάρχει απόφαση για μείωση πλεονασμάτων»

Στις Βρυξέλλες, τουλάχιστον, υπάρχει διάθεση για επανεξέταση των πλεονασμάτων των επόμενων ετών, αλλά υπό προϋποθέσεις κι αυτό γιατί κάθε αλλαγή των βασικών παραδοχών που έχουν ληφθεί υπόψιν, επηρεάζει τις προβολές του Χρέους άρα και το ρίσκο εξυπηρέτησης του. «Δεν υπάρχει απόφαση για μείωση των πλεονασμάτων» απαντούσαν χαρακτηριστικά πηγές από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο στην έντονη σχετική φημολογία που κυκλοφορούσε πριν από τις ανακοινώσεις στο Ζάππειο και είναι ενδεικτικό ότι ο Πρωθυπουργός έσπευσε να επισημάνει δύο φορές ότι- κατά την κυβέρνηση- δεν παραβιάζεται η συμφωνία με τους Ευρωπαίους, παρατηρώντας, όμως, ότι παίζουν ρόλο οι συσχετισμοί δυνάμεων στην επόμενη ημέρα της Ευρώπης.

Ως προς τα μέτρα, αν αθροίσει κανείς το δημοσιονομικό χώρο της περιόδου 2019- 2022, καταλήγει στο απίστευτο 7,4 δις ευρώ, όπου υποτίθεται μπορούν να ξεδιπλωθούν μέτρα μόνιμης ισχύος. Ωστόσο, όπως έγινε σαφές από τη συνέντευξη Τύπου, αυτά που θα ψηφιστούν τώρα και θα εφαρμοστούν αμέσως είναι μόνο οι μειώσεις στο ΦΠΑ (εστίαση, τρόφιμα, ενέργεια), καθώς και η «13η σύνταξη». Η κοστολόγηση τους μοιάζει, πάντως, συγκρατημένη, καθώς πέρα από τα 800 εκατ. ευρώ για τους συνταξιούχους, οι αλλαγές στο ΦΠΑ υποτίθεται ότι όλες μαζί δεν ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ, άρα συνολικά τα 1,14 δις που είναι ο φετινός εκτιμώμενος δημοσιονομικός χώρος. Αντιθέτως, τα μέτρα του 2020 θα πάνε «πακέτο» με τον Προϋπολογισμό, άρα θα πρέπει να τα φέρει η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές.

ΣΧΟΛΙΑ