fbpx Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ για φοροελαφρύνσεις και αυξήσεις μισθών -Ποια είναι τα αντίμετρα | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙ ΕΣΤΕΙΛΕ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ για φοροελαφρύνσεις και αυξήσεις μισθών -Ποια είναι τα αντίμετρα

Ζευγάρι έξω από τη Βουλή
17|10|2019 | 07:37
Ζευγάρι έξω από τη Βουλή / Φωτογραφία: Eurokinissi/ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ
Γιώργος Παππούς

Στο σχέδιο του οικονομικού επιτελείου για το επόμενο έτος, που βρίσκεται στα χέρια των κοινοτικών Αρχών και πήρε την πρώτη έγκριση, φαίνεται ότι είναι πολύ περισσότερο από ένα προσχέδιο Προϋπολογισμού, καθώς στους επιμέρους πίνακες «κρύβει» τα μεγάλα στοιχήματα του 2020.

Ο θεμέλιος λίθος είναι από την πρόβλεψη για ρυθμούς ανάπτυξης 2,8%, δηλαδή περίπου μισή μονάδα πάνω από τις έως τώρα εκτιμήσεις της Κομισιόν και 0,8 μονάδες πάνω από την εκτιμώμενη φετινή επίδοση. Πού βασίζεται αυτή η πρόβλεψη; Στο «πακέτο» των φοροελαφρύνσεων. Όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα, το όφελος για το 2020 υπολογίζεται σε 0,5 μονάδες, ενώ θετική επίπτωση 0,4 μονάδων έχει το πρώτο κύμα ελαφρύνσεων, που ήδη τέθηκε φέτος σε ισχύ. Όπως τονίζεται στο σχέδιο, η αναδιάρθρωση της φορολογίας εισοδήματος και η δραστική μείωση του φόρου επιχειρήσεων, θα οδηγήσουν συνδυαστικά σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, με αποτέλεσμα συνολικά η εγχώρια ζήτηση να καταγράψει αύξηση 2,9% αντί 1,8% φέτος.

Επιτάχυνση οικονομίας φέρνει και αυξήσεις μισθών

Η επιτάχυνση της οικονομίας εκτιμάται ότι θα φέρει και αυξήσεις μισθών. Όπως αποτυπώνεται στο σχετικό πίνακα του σχεδίου, η αμοιβή ανά εργαζόμενο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1,2% το 2020, μετά από την επιβράδυνση (0,6%) του 2019. Σύμφωνα, δε, με το Προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, μια παράμετρος αυτής της εκτιμώμενης αύξησης των αποδοχών- σε συνδυασμό με την αύξηση της μισθωτής απασχόλησης- είναι η πρόβλεψη για αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές κατά 658 εκατ. Ευρώ.

Η άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος, είναι η θετική επίπτωση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων στους δείκτες κοινωνικής ανισότητας και φτώχειας. Το αποτέλεσμα δείχνει βελτίωση του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος κατά 1,8% σε σχέση με το 2019, ενώ ειδικά για τα φτωχά και τα πολύ φτωχά νοικοκυριά η βελτίωση είναι ως 2,5%. Σε απόλυτους αριθμούς, το μέσο διαθέσιμο εισόδημα αυξάνεται από 72 ως 353 ευρώ.

Οι επιμέρους πίνακες ρίχνουν, όμως και στα μέτρα αυτά καθ’αυτά. Η ουσία είναι ότι οι φοροελαφρύνσεις και οι ενισχύσεις σε νοικοκυριά- επιχειρήσεις, που έχουν εξαγγελθεί από το Σεπτέμβριο, δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν εάν δεν υπήρχε ένα πειστικό «πακέτο» διαρθρωτικών ισοδύναμων. Πέρα από την πρόβλεψη για 557 εκατ. Ευρώ (περίπου 90 εκατ. χαμηλότερη η νέα εκτίμηση σε σχέση με το Προσχέδιο) από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κυρίως μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών στο 30% των εισοδημάτων, ξεχωρίζει η πρόβλεψη για 304 εκατ. Ευρώ από την αποτελεσματικότερη λειτουργία των δημόσιων φορέων. Τι σημαίνει αυτό;

  • Περιορισμός της εισιτηριοδιαφυγής
  • Βελτίωση στη συλλογή των εσόδων
  • Εξοικονόμηση ενέργειας
  • Ηλεκτρονικά έγγραφα
  • Ορθολογική χρήση των κρατικών κτιρίων
  • Βελτίωση στις δαπάνες και στα προγράμματα του ΟΑΕΔ

Διασταυρώσεις με το Κτηματολόγιο

Κι επειδή καμία φράση δεν είναι τυχαία, αν… σκαλίσει κανείς τους τελευταίους, μεθοδολογικούς πίνακες του σχεδίου, θα ανακαλύψει τι σημαίνει «βελτίωση στη συλλογή των εσόδων»: επαλήθευση των στοιχείων ακίνητης περιουσίας.

Τα πράγματα είναι απλά. Από δειγματοληπτικούς ελέγχους και στο πρόσφατο παρελθόν, έχει φανεί πως είτε από λάθος είτε εσκεμμένα, φορολογούμενοι δηλώνουν άλλα τ.μ. επιφάνειας στο Ε9, άλλα στοιχεία στο Κτηματολόγιο, άλλα στο Δήμο τους, άλλα στις δηλώσεις αυθαιρέτων κτισμάτων. Το αποτέλεσμα είναι προφανές. Μικρότεροι φόροι κατοχής (ΕΝΦΙΑ), μικρότερα Τέλη Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων, μικρότερο ΤΑΠ και πάει λέγοντας.

Ο σχεδιασμός για το 2020 προβλέπει εκτεταμένες διασταυρώσεις μεταξύ ΑΑΔΕ και Κτηματολογίου, έτσι ώστε να εντοπιστούν τέτοιες περιπτώσεις και η προσδοκία εσόδων δεν είναι αμελητέα: 60 εκατ. Ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ