fbpx Το σχέδιο για το ιδιωτικό χρέος: Εισηγήσεις για κρατική επιδότηση δανείων -Τι θα ισχύσει για την πρώτη κατοικία | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ

Το σχέδιο για το ιδιωτικό χρέος: Εισηγήσεις για κρατική επιδότηση δανείων -Τι θα ισχύσει για την πρώτη κατοικία

Κόσμος περπατά μπροστά στο συντριβάνι του Συντάγματος και την Βουλή
27|02|2020 | 07:57
Το Προσχέδιο για το ιδιωτικό Χρέος επιχειρήσεων και ιδιωτών βρίσκεται στα χέρια των Θεσμών / Φωτογραφία: Intime
Γιώργος Παππούς

Περί τα 244,5 δις ευρώ είναι το σύνολο του ιδιωτικού Χρέους, που θα έρθει να «τακτοποιήσει» ο νέος Πτωχευτικός, αντικαθιστώντας ή καταργώντας όλες τις υπόλοιπες επιμέρους ρυθμίσεις.

Όπως αποκαλύπτει η 5η Έκθεση Αξιολόγησης της Κομισιόν, προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού βρίσκεται στα χέρια των Θεσμών και ο βασικός στόχος του είναι να αντιμετωπίσει οφειλές επιχειρήσεων που ξεπερνούν τα 158 δις ευρώ και χρέη ιδιωτών που ανέρχονται στα 86,3 δις ευρώ! Το «κλειδί» για την επιτυχία του νέου πλαισίου είναι να μπορέσει να ξεπεράσει όλα τα σημερινά γραφειοκρατικά εμπόδια και τις καθυστερήσεις στις εξωδικαστικές και πολύ περισσότερο στις δικαστικές διαδικασίες.

Ιδιωτικό χρέος: Σχέδιο δράσης ετοιμάζει η κυβέρνηση

Ενδεικτικό του κατεπείγοντος του θέματος για τους Ευρωπαίους είναι η κίτρινη, σχεδόν κόκκινη, κάρτα για το stock των εκκρεμών υποθέσεων στο νόμο Κατσέλη, που ενώ θα έπρεπε να έχουν περιοριστεί στις 61.910, το… κοντέρ γράφει 86.174, με την κυβέρνηση να υπόσχεται ότι θα φέρει σχέδιο δράσης, το οποίο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατάργηση της ακροαματικής διαδικασίας, την αλλαγή δικάσιμων για υποθέσεις πέρα από τον Ιανουάριο του 2021, την εισαγωγή μηχανισμού υπολογισμού της εμπορικής αξίας των επίδικων πρώτων κατοικιών.

Το προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού, που έχει σταλεί στους Θεσμούς, είναι αρκούντως διαφωτιστικό για τις προθέσεις των συναρμόδιων υπουργείων, προκειμένου να αποφευχθούν οι κοινωνικές εντάσεις μετά την εκπνοή του πλαισίου προστασίας για την α’ κατοικία, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πάει πέραν της 30ης Απριλίου. Αν και υπάρχουν ακόμα προς διευκρίνιση πολλές «ζώνες» του υπό κατάρτιση πλαισίου, τα βασικά του στοιχεία θα είναι τα εξής:

  • Θα βασίζεται κατ’ αρχάς σε μια προδικαστική διαδικασία ανεύρεσης λύσης μεταξύ οφειλέτη- πιστωτή, η οποία θα υποστηρίζεται ηλεκτρονικά (πλατφόρμα)
  • Οι προτεινόμενες λύσεις (ρυθμίσεις) θα είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των οφειλετών: μεγάλες επιχειρήσεις, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μικροί έμποροι (αυταπασχολούμενοι, ατομικές επιχειρήσεις), φυσικά πρόσωπα. Υπό εξέταση είναι η πρόβλεψη «φιξαρισμένων» προτάσεων ρύθμισης για οφειλέτες με μικρά χρέη, ενώ οι μεγάλοι οφειλέτες θα οδηγούνται σε απευθείας διαπραγμάτευση με τους πιστωτές, με τη συνδρομή διαμεσολαβητή
  • Εάν αυτή η προδικαστική διαδικασία αποτυγχάνει, τότε θα ενεργοποιείται η πτωχευτική διαδικασία, που θα καταλήγει στη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και στη διανομή στους πιστωτές με τη συνδρομή πτωχευτικού διαμεσολαβητή
  • Θα προβλεφθεί μηχανισμός εντοπισμού των στρατηγικών κακοπληρωτών, καθώς και εκ των υστέρων έλεγχοι (μετά την πτώχευση).

Τι θα ισχύσει για τις περιπτώσεις της πρώτης κατοικίας

Φως πέφτει και στις περιπτώσεις που θα αφορούν στην πρώτη κατοικία, καθώς είναι «κλειδωμένο» ότι όλες νέες οι πτωχευτικές διαδικασίες θα διασφαλίζουν το δικαίωμα των πιστωτών να ρευστοποιούν τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, χωρίς να εξαιρείται η κύρια κατοικία. Ωστόσο, προκύπτει και από αυτό το προσχέδιο ότι το οικονομικό επιτελείο αναζητά δίχτυ προστασίας για τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά, με τη διαφορά ότι αυτό το δίχτυ θα αποτελέσει μέρος της Κοινωνικής Πολιτικής, ΔΕΝ θα αποτελεί μέρος του νέου Πτωχευτικού και ΔΕΝ θα επηρεάζει τα δικαιώματα των πιστωτών.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πέρα από την πρόβλεψη επιδόματος, που θα καλύπτει βασικές στεγαστικές ανάγκες όσων χάνουν την κατοικία τους, στο τραπέζι υπάρχει μια ακόμα πρόταση, η οποία έχει νομοτεχνικές δυσκολίες. Συγκεκριμένα, υπάρχει εισήγηση για διατήρηση συστήματος επιδότησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό- όπως προβλέπει το ισχύον πλαίσιο για την α’ κατοικία- έτσι ώστε στην προδικαστική διαδικασία να βρίσκεται κοινά αποδεκτή λύση και να μη βγαίνει στο «σφυρί» η πρώτη κατοικία αδύναμων νοικοκυριών. Ένα από τα μειονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι ότι εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να καλύψει νοικοκυριά που έχουν χρέη σε περισσότερες από μία τράπεζες, όπως επίσης οφειλές στο Δημόσιο, συνεπώς δεν μπορεί να αποτρέψει τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης από κάποιον εκ των πιστωτών.

Γκρίνια των Ευρωπαίων για τους πλειστηριασμούς

Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για την κατάργηση όλων των προστατευτικών διατάξεων, οι Ευρωπαίοι βγάζουν… γκρίνια και για τη χαμηλή απόδοση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Παρατηρούν, κατ’ αρχάς, ότι το 75% εξακολουθεί να ματαιώνεται ή να κηρύσσεται άγονο, επικεντρώνοντας στο γεγονός ότι στο 55% αυτών δεν υπάρχουν καν προσφορές, κάτι που σημαίνει ότι οι τιμές εκκίνησης είναι πολύ υψηλές. Με αυτό το σκεπτικό, επαναφέρουν στο τραπέζι έναν αυτόματο μηχανισμό μείωσης των ζητούμενων τιμών.

Μια ενόχληση των Ευρωπαίων αναδύεται, επίσης, από την παρατήρηση ότι αν και οι Αρχές γνωρίζουν τα προβλήματα, δεν έχουν παρουσιάσει ακόμα μια συνολική και εμπεριστατωμένη ανάλυση, με προτάσεις. Αυτό που υπάρχει επί του παρόντος, είναι το σχέδιο των Αρχών να κάνουν πιο… φιλική την πλατφόρμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ανεβάζοντας φωτογραφίες των ακινήτων που πρόκειται να βγουν στο «σφυρί», όπως επίσης αναλυτικές περιγραφές για τους μη ειδικούς ενδιαφερόμενους…

ΣΧΟΛΙΑ