Πρόστιμα-μαμούθ για όσους κάνουν εικονικές εκπτώσεις -Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές - iefimerida.gr

Πρόστιμα-μαμούθ για όσους κάνουν εικονικές εκπτώσεις -Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

πολιτες στην ερμου
EUROKINISSI
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Γιώργος Παππούς

Η αυλαία των εκπτώσεων σηκώνεται σήμερα επισήμως, ωστόσο εδώ και μια εβδομάδα τα εμπορικά καταστήματα και οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής, «βομβαρδίζουν» τους καταναλωτές με προσφορές.

Εκπρόσωποι του κλάδου «υπόσχονται» εκπτώσεις που θα φτάσουν στο 40-50%, ευελπιστώντας ότι θα κρατήσουν «ζεστούς» τους καταναλωτές, μετά από μια κατά γενική ομολογία θετική εορταστική περίοδο, όπου ο τζίρος προσέγγισε τα προ πανδημίας επίπεδα των 3,5 δισ. ευρώ. Είναι, όμως, πραγματικές αυτές οι εκπτώσεις;

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν είναι μυστικό ότι σε ουκ ολίγες περιπτώσεις κάποιοι «φούσκωναν» τις τιμές λίγες ημέρες πριν από την περίοδο των εκπτώσεων, για να τις επαναφέρουν στη συνέχεια στα πρότερα επίπεδα υποτίθεται με προσφορές- μαμούθ.

Πλέον η Κοινοτική Οδηγία, που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το νόμο 4933/22, δεν ορίζει απλώς την τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό των εκπτώσεων, αλλά προβλέπει και πρόστιμα που κόβουν την όρεξη για λαθροχειρίες.

Συγκεκριμένα, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής πρέπει να υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την έκπτωση. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, τότε ως τιμή αναφοράς νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του τελευταίου δεκαημέρου πριν από τις εκπτώσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εκπτώσεις «μαϊμού» - Τα πρόστιμα και οι κυρώσεις στις επιχειρήσεις

Και τι γίνεται με όσους κάνουν εκπτώσεις- “μαϊμού”; Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου:

πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ

αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.

Εκπτώσεις: Τα νέα δεδομένα στα οποία πρέπει να προσαρμοστούν οι επιχειρήσεις

Ήδη στις τάξεις των εμπόρων έχει σημάνει συναγερμός και με οδηγίες τους οι κατά τόπους Σύλλογοι καλούν τα μέλη τους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (διαγεγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική.
  • Επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
  • Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
  • Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
  • Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Εκπτώσεις: Ξεκινούν εντατικοί έλεγχοι από ελεγκτικά κλιμάκια

Το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται να βγάλει στους δρόμους ελεγκτικά κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ για δειγματοληπτικούς ελέγχους, ενώ οι καταναλωτές που διαπιστώνουν παραβάσεις, μπορούν να κάνουν καταγγελίες στην ειδική πλατφόρμα του Gov.gr

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕ- ΕΣΕΕ, μία στις πέντε επιχειρήσεις (18,4%) δηλώνει αδυναμία πρόβλεψης για τις πωλήσεις του 2023, εξαιτίας της υψηλής αβεβαιότητας και του ιδιαίτερα ρευστού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ μία στις τέσσερις (26,4%) αναμένουν επιδείνωση. Βασικοί παράγοντες τροφοδότησης αυτής της αβεβαιότητας είναι αφενός οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος και αφετέρου η αύξηση των τιμών των προμηθευτών.

Ως εκ τούτου, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,7%) δηλώνουν εξαιρετικά υψηλή αρνητική επίδραση. Για σχεδόν έξι στις δέκα επιχειρήσεις (58,9%) οι ανατιμήσεις των τιμών των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές κυμάνθηκε από 11% έως 30%.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ