Πόσο κοστίζει η συντήρηση ενός πολυτελούς γιοτ; -«Ζάλη» από τα αστρονομικά ποσά - iefimerida.gr

Πόσο κοστίζει η συντήρηση ενός πολυτελούς γιοτ; -«Ζάλη» από τα αστρονομικά ποσά

Ενα γιοτ
Φωτογραφία: SHUTTERSTOCK
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Εάν νομίζατε ότι με την αγορά ενός γιοτ ξεμπερδέψατε με τα έξοδά του και πως μπορείτε να γυρνάτε αμέριμνοι στους 5 ωκεανούς και σε μέρη εξωτικά κάνετε μεγάλο λάθος. Τα λειτουργικά έξοδα ενός πολυτελούς σκάφους «ζαλίζουν»!

Όταν η πανδημία του κορωνοϊού χτύπησε τον κόσμο, πολλοί αναγκάστηκαν να λάβουν μεγάλες αποφάσεις σχετικά με τα επερχόμενα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Ωστόσο, με τα lockdown και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, τα σχέδια έμειναν ανεκπλήρωτα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φαίνεται όμως ότι ένας σημαντικό αριθμός πλούσιων, επέλεξε να επενδύσει σε ένα πολυτελές γιοτ. Μάλιστα, οι αυξήσεις τους έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες καθώς οι εκατομμυριούχοι θέλουν να ξεφύγουν από το χάος και την αβεβαιότητα που προκαλείται από τον κορωνοϊό. Στην πραγματικότητα, πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια έχει ξοδευτεί φέτος σε superyachts, με το πλοίο του ιδρυτή της Amazon, Τζεφ Μπέζος να είναι ένα από τα ακριβότερα, με εκτιμώμενο κόστος τα 500 εκατομμύρια δολάρια.

Εάν όμως είστε αρκετά τυχεροί ώστε να ανήκετε σε αυτό το πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων που μπορούν να αγοράσουν ένα από αυτά τα υπέροχα σκάφη, να είστε έτοιμοι να βάλετε ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη σας. Ο λόγος; Δεν είναι μόνο η αγορά του γιοτ που θα σας κοστίσει ακριβά, αλλά και τα λειτουργικά έξοδα.

Τα ετήσια έξοδα ανέρχονται στο 10% περίπου της τιμής αγοράς του

Σύμφωνα με μια έκθεση του μεσιτικού γραφείου Towergate Insurance με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ιδιοκτήτες είναι πιθανό να ξοδέψουν τουλάχιστον το 10% της τιμής αγοράς στο ετήσιο κόστος συντήρησης και λειτουργίας του σκάφους τους. Αυτό σημαίνει ότι το Azzam, ένα από τα μεγαλύτερα σούπερ γιοτ που κατασκευάστηκε ποτέ και φημολογείται ότι κόστισε περίπου 605 εκατομμύρια δολάρια, θα μπορούσε να έχει ετήσια έξοδα πάνω από 60 εκατομμύρια δολάρια.

«Ένα γιοτ είναι ένας πολύ ακριβός τρόπος διασκέδασης» λέει ο Ρούπερτ Κόνορ από την Luxury Yacht Group στο CNN Travel. «Είναι ένα ακατανόητο χρηματικό ποσό για τους περισσότερους από εμάς, αλλά ευτυχώς υπάρχουν άνθρωποι στον κόσμο που τα αγοράζουν και υποστηρίζουν αυτή την υπέροχη βιομηχανία».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Superyacht στις ακτές της Καλιφόρνιας
Superyacht στις ακτές της Καλιφόρνιας

Υπολογίζει μάλιστα, ότι ένα σούπερ γιοτ 45 μέτρων θα κοστίσει περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο ή περίπου 200.000 δολάρια την εβδομάδα για τη λειτουργία του.

Πού πάνε όμως όλα αυτά τα λεφτά;

Φυσικά, υπάρχουν προφανή κόστη που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως τα καύσιμα, η αποβάθρα, η ασφάλισή του αλλά και η συντήρηση του γιοτ.

Η Τζούλια Σκόπτσοβα, ιδρυτής της εταιρείας Smart Yachts, εκτιμά ότι το κόστος ασφάλισης ενός σκάφους μήκους 50 μέτρων είναι περίπου 60.000 ευρώ, ενώ το κόστος των καυσίμων μπορεί να φτάσει τα 232.000 ευρώ το έτος, ανάλογα με το πόσο μακρινά ταξίδια κάνει κάποιος. Τα έξοδα καυσίμων, για παράδειγμά για ένα μεγάλο γιοτ που ταξιδεύει από την Καραϊβική στη Γαλλία, μπορεί να είναι περίπου 70.000 δολάρια, λέει ο Κόνορ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βέβαια, αυτά είναι έξοδα που οι ιδιοκτήτες σκαφών θα είχαν λάβει υπόψη εκ των προτέρων. Όσον αφορά στις προμήθειες επί του σκάφους, όπως έπιπλα, ιατρικές προμήθειες, έργα τέχνης ή εξοπλισμός γυμναστηρίου, μπορεί επίσης να κοστίσουν πολλά, κάτι που πολλοί αποφεύγουν ναυλώνοντας πλήρως εφοδιασμένα σκάφη. «Το κόστος είναι σχεδόν το ίδιο με την αγορά ενός εντελώς καινούριου και άδειου σπιτιού» εξηγεί η Σκόπτσοβα. «Και όταν το στήνεις για να ζήσεις σε αυτό, μπορεί να εκπλαγείς από το κόστος».

Ιδιαίτερα μεγάλο το κόστος του πληρώματος

Το πιο σημαντικό πάντως, κόστος, είναι αναμφίβολα το πλήρωμα. Ένας ιδιοκτήτης superyacht είναι πιθανό να ξοδεύει περίπου 860.000 δολάρια ετησίως για τους μισθούς των εργαζομένων σε ένα σκάφος 45 μέτρων, σύμφωνα με τον ηλεκτρονικό υπολογισμό κόστους της Luxury Yacht Group. Ο Κόνορ εκτιμά ότι το κόστος του πληρώματος αντιπροσωπεύει περίπου το 42% έως το 48% των ετήσιων εξόδων για τα περισσότερα σκάφη αναψυχής, με ενσωματωμένους μισθούς, την ασφάλεια και τις στολές, καθώς και τα μαθήματα κατάρτισης για τα πάντα, από τις γνώσεις επάνω σε κρασιά μέχρι την αλιεία.

Το πολυτελές γιοτ του Ρομάν Αμπράμοβιτς «Pelorus»
Το πολυτελές γιοτ του Ρομάν Αμπράμοβιτς «Pelorus»

«Ο κόσμος που αξιοποιεί στο έπακρο το yachting είναι αυτοί που θέλουν μία καλή ομάδα και η οποία μπορεί να προσφέρει αξία. Αλλά συχνά αυτή η αξία δεν έρχεται φθηνά» λέει ο Κόνορ και προσθέτει: «Θα έλεγα ότι το 99% όλων των προβλημάτων σε ένα σκάφος ξεκινά με ένα μέλος του πληρώματος. Χωρίς έναν καλό καπετάνιο, κανένα σκάφος δε θα διοικηθεί καλά. Δεν έχει σημασία ποιος είναι ο άνθρωποι που κάθεται πίσω από ένα γραφείο και ισχυρίζεται ότι είναι ο διευθυντής. Πρέπει να έχεις έναν καλό καπετάνιο». Φυσικά, αυτό δεν είναι οικονομικό. Ένας έμπειρος καπετάνιος ενός σκάφους 45 μέτρων θα μπορούσε να κερδίζει έως και 192.000 δολάρια ετησίως ενώ ένα μέλος του πληρώματος μπορεί να έχει μισθό 34.500 δολάρια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η τιμή των ετήσιων επιθεωρήσεων, ενώ πραγματοποιούνται λεπτομερέστερες έρευνες κάθε 2,5 και 5 χρόνια. «Ορισμένες από αυτές τις έρευνες μπορούν να ολοκληρωθούν με ένα πολύ μεγάλο κόστος» λέει ο Κόνορ. «Και αυτό είναι μόνο το κόστος για επιθεώρηση. Εάν βρουν κάποιο πρόβλημα, οι επισκευές μπορεί να είναι σε πολλαπλάσια τιμή».

Ένα άλλο μεγάλο κόστος είναι οι ενσωματωμένες επικοινωνίες. Σκεφτείτε, δηλαδή, τις επικοινωνίες μεταξύ σκάφους – ακτής, ραδιόφωνο υψηλής συχνότητας, επικοινωνίες μεταξύ πληρωμάτων, δορυφορική τηλεόραση και φυσικά, ευρυζωνική σύνδεση υψηλής ταχύτητας. Η Σκόπτσοβα λέει ότι το κόστος αυτό για ένα σκάφος 50 μέτρων είναι περίπου 55.000 δολάρια ετησίως.

Μια μέρα ελλημενισμού στο Κάπρι κοστίζει μέχρι και 3.000 ευρώ

Τα ταξίδια εκτός συνόρων είναι επίσης δαπανηρά, λόγω του συνόλου των εγγράφων που απαιτούνται, ενώ και το κόστος πρόσδεσης είναι πολύ σημαντικό. Μερικά από τα πιο ακριβά λιμάνια όπως η μαρίνα του Κάπρι και η μαρίνα Ντι Πόρτο Τσέρβο στη Σαρδηνία μπορούν να χρεώσουν έως και 3.000 ευρώ την ημέρα κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου. Υπάρχουν όμως και πελάτες που επιλέγουν να επισκέπτονται ένα μέρος αρκετά συχνά, οπότε, στην περίπτωση αυτή, μπορεί να επιλέγουν να πληρώνουν ένα ετήσιο κόστος, που σίγουρα είναι πιο οικονομικό.

Ωστόσο, τα superyachts βρίσκονται στη θάλασσα μόνο για λίγους μήνες του έτους. Περνούν τον υπόλοιπο χρόνο τους αγκυροβολημένα σε λιμάνια με κάποιο κόστος. Η Towergate Insurance εκτιμά ότι τα τέλη ελλιμενισμού για μεγαλύτερα σκάφη μπορούν να φτάσουν τα 350.000 $.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πώς μπορείτε να κερδίσετε μέρος των εξόδων

Αξίζει πάντως να αναγνωρίσει κανείς ότι ενώ οι ιδιοκτήτες τελικά θα ξοδέψουν ένα τεράστιο ποσό για το προνόμιο να έχουν το δικό τους superyacht, είναι σε θέση να ανακτήσουν μέρος αυτών των δαπανών τους. Ο Κόνορ εκτιμά ότι περίπου 12 εβδομάδες ναύλωσης αντιπροσωπεύουν το ετήσιο κόστος λειτουργίας των περισσότερων σκαφών, πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες μπορούν να μειώσουν τα έξοδα αγοράς του σκάφους εάν το μισθώσουν για το ίδιο χρονικό διάστημα που το χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Αγκυροβολημένα γιοτ στο Σεν Τροπέ
Αγκυροβολημένα γιοτ στο Σεν Τροπέ

«Για κάθε εβδομάδα που το χρησιμοποιείτε ως ιδιώτης ιδιοκτήτης, ελπίζετε να το νοικιάσετε για μία εβδομάδα το μήνα, ώστε να έχετε κάποια έσοδα» εξηγεί.
Κρίνοντας πάντως, από το ρυθμό με τον οποίο έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις γιοτ, το λειτουργικό κόστος δε φαίνεται να αποθαρρύνει τους εκατομμυριούχους να τα αποκτήσουν. Τα στοιχεία από το Boat Pro δείχνουν ότι οι συνδυασμένες πωλήσεις για τους πρώτους 3 μήνες του 2021 αυξήθηκαν 46% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Στην πραγματικότητα, η ζήτηση είναι τέτοια που οι τιμές των superyacht έχουν αυξηθεί σημαντικά φέτος.

Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετά σκάφη για ναύλωση, καθώς πολλοί από αυτούς που είχαν κλείσει ταξίδια για πέρυσι το καλοκαίρι, τους δόθηκε η δυνατότητα να τα μεταφέρουν στο 2021, λόγω του χάους που προκλήθηκε από την πανδημία κορωνοϊού. Ως αποτέλεσμα, η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών ναύλωσης γιοτ έχει ήδη κλείσει, κάτι που ωθεί εκείνους που σκέφτονταν να αγοράσουν γιοτ στο παρελθόν, να το κάνουν τελικά τώρα. «Στις συνομιλίες που κάνουμε με τους αγοραστές μας, πολλοί σκέφτονταν εδώ και χρόνια να αγοράσουν ένα σκάφος» δήλωσε πρόσφατα ο Ραφαέλ Σουλό, διευθύνων σύμβουλος της Fraser Yachts, στο περιοδικό Boat International. «Όμως, τα γεγονότα του 2020 έκαναν πολλούς ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν ότι η κατάλληλη μέρα για να αγοράσουν σκάφος, έφτασε».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προς αναζήτηση των «απόλυτων» διακοπών

Ενώ η πανδημία μπορεί να έχει διαδραματίσει ρόλο στη δημιουργία περισσότερων ιδιοκτητών superyacht, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυξάνεται η δημοτικότητά τους εδώ και πολλά, πολλά χρόνια.

Για τον Κόνορ, η σκέψη τους είναι απλή. Οι διακοπές σε ένα superyacht προσφέρει μια εμπειρία που απλά δεν μπορείς να έχεις από πουθενά αλλού. «Αυτοί οι εκατομμυριούχοι αναζητούν τις απόλυτες διακοπές και τα σκάφη είναι μοναδικά» λέει. «Μπορούμε να αποδράσουμε με αυτό και παρόλο που είναι ένα ακριβό σπορ, είναι κάτι που δεν μπορείς να έχεις αλλιώς. Οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους έχουν επίσης δύο ή τρία υπέροχα σπίτια σε όλο τον κόσμο. Αλλά επιλέγουν να έχουν επίσης ένα ή δύο ή και τρία σκάφη».

Η Σκόπτσοβα επισημαίνει πάντως ότι τα ιδιωτικά αεροπλάνα και τα ελικόπτερα είναι πολύ ακριβότερα. «Εξετάζοντας τα λειτουργικά έξοδα ενός αεροπλάνου ή μιας ώρας πτήσης με ελικόπτερο, τα έξοδα ιστιοπλοΐας φαίνεται να είναι πολύ δίκαια» όπως λέει.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ