Λερναία Υδρα ο νόμος Κατρούγκαλου: Φόβοι για νέα δημοσιονομική βόμβα 1 δισ. στο Ασφαλιστικό - iefimerida.gr

Λερναία Υδρα ο νόμος Κατρούγκαλου: Φόβοι για νέα δημοσιονομική βόμβα 1 δισ. στο Ασφαλιστικό

Φόβοι για νέα δημοσιονομική βόμβα 1 δις στο Ασφαλιστικό
Φωτογραφία: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Γιώργος Παππούς

Με Λερναία Ύδρα μοιάζει η βαριά κληρονομιά που άφησε ο νόμος Κατρούγκαλου, καθώς την ώρα που τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας μετράνε το δημοσιονομικό χώρο για την εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ, αναδύονται νέες εστίες υποχρεώσεων, που μπορεί να φτάνουν ή να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πρόβλημα εντοπίζεται στον επανυποπολογισμό των επικουρικών συντάξεων ή για την ακρίβεια στο μαθηματικό τύπου που εφαρμόστηκε, καθώς όπως καταγγέλλει το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων, οι αρμόδιες υπηρεσίες κινήθηκαν αυθαίρετα, χρησιμοποιώντας ένα “θολό” αλγόριθμο, με αποτέλεσμα περίπου 300.000 επικουρικές συντάξεις να πετσοκοφτούν χωρίς έλεος και χωρίς νομικό έρεισμα. Σύμφωνα με το ΕΝΔΙΣΥ, μετά από τη μελέτη συγκεκριμένων περιπτώσεων, προκύπτουν διαφορές από 80 ευρώ έως και 299,06 ευρώ το μήνα μέχρι και σήμερα κι αν γίνει ο υπολογισμός των διαφορών αυτών επί 40 μήνες, προκύπτει ένα ποσό που ξεπερνά το 1 δισεκ. ευρώ!!!

Τα ταμεία που εντοπίζεται το πρόβλημα

Στους περίπου 300.000 συνταξιούχους, είναι όλοι όσοι έπαιρναν επικουρική σύνταξη πριν από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου από τα εξής Ταμεία, τα οποία συγχωνεύθηκαν στο ΕΤΕΑΠ:

  • 1. ΙΚΑ - ΕΤΕΑΜ
  • 2. ΤΕΑΥΝΤΠ (ναυτιλιακοί και τουριστικοί πράκτορες)
  • 3. ΤΕΑΠΟΖΟ (προσωπικό επιχειρήσεων Οινοπνευματοποιίας και Ζυθοποιίας)
  • 4. ΤΕΑΥΕΚ (εμποροϋπάλληλοι)
  • 5. ΤΑΠΤΠ (τραπεζοϋπάλληλοι της πρ. Τράπεζας Πίστεως)
  • 6. ΤΕΑΠΕΤΕ (τραπεζοϋπάλληλοι της πρ. Εμπορικής Τράπεζας)
  • 7. ΤΕΑΤΤΑΘ (τεχνικοί Τύπου Αθηνών Θεσσαλονίκης)
  • 8. ΤΕΑΠΥΚ (πρατηριούχοι υγρών καυσίμων)
  • 9. ΤΕΑΔ (δικηγόροι)
  • 10. TΑΣ (συμβολαιογράφοι)
  • 11. ΚΕΑΝ (ναυτικοί)
  • 12. ΤΕΑΙΣΥΤ (Ιδιοκτήτες, συντάκτες και υπάλληλοι Τύπου)

Πως προκύπτει το πρόβλημα με τις επικουρικές συντάξεις

Πώς προκύπτει το πρόβλημα; Κατ’ αρχάς, στο άρθρο 96 παρ. 4 του ν. 4387/2016 ορίζεται ότι «οι ήδη καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου επικουρικές συντάξεις αναπροσαρμόζονται με εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου, εφόσον το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης του δικαιούχου υπερβαίνει το ποσό των 1300 ευρώ”. Πώς προβλέπεται να γίνει αυτός ο επανυπολογισμός; «το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισής τους έως 31/12/2014 υπολογίζεται με βάση ποσοστό αναπλήρωσης, το οποίο για κάθε χρόνο ασφάλισης αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,45% υπολογιζομένου επί των συντάξιμων αποδοχών εκάστου ασφαλισμένου, όπως αυτές υπολογίζονται και για την έκδοση της κύριας σύνταξης». Ωστόσο, όπως καταγγέλλει το ΕΝΔΙΣΥ, για τους συνταξιούχους των παραπάνω Ταμείων ΔΕΝ εφαρμόσθηκε ο τύπος συντάξιμες αποδοχές Χ έτη ασφάλισης Χ 0,45%, όπως έγινε με τους συνταξιούχους του Δημοσίου και άλλων Ταμείων, αλλά με άλλη μέθοδο μη προβλεπόμενη από το νόμο και ουδέποτε κοινοποιημένη στους συνταξιούχους. Ιδού και τα αποτελέσματα:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1) Απονεμηθείσα επικουρική ΙΚΑ–ΕΤΕΑΜ ποσού 493,67 ευρώ με συντάξιμες αποδοχές 2.108,50 ευρώ και 37 έτη ασφάλισης στο επικουρικό μετά τον επανυπολογισμό κατέληξε στα 138,96 ευρώ, ενώ εάν εφαρμόζονταν ορθά ο νόμος, ο επανυπολογισμός (2.108,50 Χ 37 Χ 0,45%) θα οδηγούσε στο αποτέλεσμα των 351,07 ευρώ.

2) Απονεμηθείσα επικουρική ΤΕΑΥΕΚ ποσού 544,98 ευρώ με συντάξιμες αποδοχές 2.373,50 ευρώ και 28 έτη ασφάλισης στο επικουρικό μετά τον επανυπολογισμό κατέληξε στα 200,14 ευρώ, ενώ εάν εφαρμόζονταν ορθά ο νόμος, ο επανυπολογισμός (2.373,50 Χ 28 Χ 0,45%) θα οδηγούσε στο αποτέλεσμα των 299,06 ευρώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνταξιούχοι «δύο ταχυτήτων»

Σε υπόμνημα προς το υπουργείο Εργασίας, επισημαίνεται ότι οι επικουρικές που απονέμονται από 13/5/2016- δηλαδή μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου- στους συνταξιούχους λαμβάνουν υπόψη τα έτη ασφάλισης, τις συντάξιμες αποδοχές (με συμμετοχή μάλιστα των δώρων και του επιδόματος αδείας επί των οποίων καταβάλλονται εισφορές, χωρίς να ισχύει το ίδιο και για τους συνταξιοδοτηθέντες μέχρι 12/5/2016) και τον συντελεστή αναπλήρωσης 0,45% για το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισής τους έως 31.12.2014. Κατά το ΕΝΔΙΣΥ, η διαφοροποίηση του τρόπου υπολογισμού και του προσδιορισμού του συντάξιμου μισθού, δημιουργεί συνταξιούχους δύο ταχυτήτων, γεγονός που αντιβαίνει στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας καθώς και στην πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ περί ενιαίου τρόπου υπολογισμού συντάξεων.

Μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ, που έκριναν αντισυνταγματικές και τις περικοπές στις επικουρικές συντάξεις, το υπουργείο Εργασίας δρομολογεί ούτως ή άλλως την αναθεώρηση του πλαισίου και την επαναφορά τους στο πρότερα επίπεδα. Ωστόσο, το θέμα αυτών αυθαίρετων- όπως καταγγέλλεται- περικοπών, δημιουργεί και ζήτημα επιστροφής αναδρομικών 40 μηνών.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ