fbpx Κοινωνικό μέρισμα και μειώσεις φόρων θα φέρει ο μηχανισμός μεταφοράς υπερπλεονάσματος -Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ

Κοινωνικό μέρισμα και μειώσεις φόρων θα φέρει ο μηχανισμός μεταφοράς υπερπλεονάσματος -Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ

Η ταμπέλα του υπουργείου Οικονομικών
16|01|2020 | 07:29
Μηχανισμό μεταφοράς πλεονασμάτων εξετάζει το ΥΠΟΙΚ / Φωτογραφία: INTIME NEWS
Γιώργος Παππούς

«Ήδη συζητείται», απαντά αρμόδια πηγή στο ερώτημα αν η Ελλάδα θα προτείνει τη δημιουργία «Μηχανισμού Δημοσιονομικής Εξομάλυνσης» στην μάχη για τα υπερπλεονάσματα και τα πλεονάσματα.

Τι είναι αυτό που- κατά την ελληνική πλευρά τουλάχιστον- βρίσκεται ήδη στο τραπέζι των τεχνικών διαβουλεύσεων και μάλιστα τυγχάνει κατ’ αρχήν θετικής απόκρισης από τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες; Με απλά λόγια, ένας Μηχανισμός (Smoothing Mechanism), ο οποίος θα δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Οικονομικών να μεταφέρει τα δημοσιονομικά «περισσεύματα» της μιας χρονιάς στην επόμενη, διευκολύνοντας έτσι τον αρτιότερο σχεδιασμό στοχευμένων ελαφρύνσεων ή κοινωνικών δαπανών.

Αρμόδιες πηγές σπεύδουν, πάντως, να ξεκαθαρίσουν ότι το εύρος αυτής της μεταφοράς θα είναι περιορισμένο, κάτι που σημαίνει ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον κεντρικό στόχο, δηλαδή τη μείωση του στόχου των πλεονασμάτων κατά 1-1,5 ποσοστιαία μονάδα.

Υπερπλεονάσματα: Πώς θα βοηθήσει η λειτουργία ενός Μηχανισμού

Η πρακτική λειτουργία ενός τέτοιου Μηχανισμού, που είχε προτείνει και το ΔΝΤ, είναι προφανής. Αντί το οικονομικό επιτελείο να τρέχει τους τελευταίους μήνες και να μετρά ευρώ- ευρώ το εκτιμώμενο υπερπλεόνασμα για να κάνει έκτακτες δαπάνες, π.χ. μέρισμα, θα μπορεί να σχεδιάζει παρεμβάσεις στο πεδίο της φορολογίας, του Κοινωνικού Κράτους, της Υγείας, της Παιδείας για το επόμενο δημοσιονομικό έτος, χωρίς μάλιστα να έχει το φόβο είτε ότι το πλεόνασμα της τρέχουσας χρονιάς μπορεί να υπολείπεται τελικά λόγω απρόβλεπτου γεγονότος είτε ότι το αδιάθετο υπερπλεόνασμα θα «φουσκώσει» κι άλλο το «μαξιλάρι» των 32 δις ευρώ, αντί να πέσει στην οικονομία.

Στο τεχνικό σκέλος της διαβούλευσης με τους Ευρωπαίους, η ελληνική επιχειρηματολογία φαίνεται ότι βασίζεται κατ’ αρχάς στο διαφορετικό τρόπο υπολογισμού του πλεονάσματος με βάση τους κανόνες της Eurostat και με βάση τους κανόνες της Ενισχυμένης Εποπτείας. Επιπλέον, η ελληνική πλευρά σημειώνει ότι από τη στιγμή που η Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους είναι βασισμένη σε συγκεκριμένους στόχους (3,5%), η Ελλάδα δεν μπορεί να δεσμεύεται από υπερπλεονάσματα.

Όσο κι αν η ελληνική πλευρά υποστηρίζει, πάντως, ότι αυτό το σχέδιο έχει την πιο ισχυρή τεχνική επιχειρηματολογία, είναι προφανές ότι η απόφαση θα ληφθεί τελικά με πολιτικά κριτήρια, πόσο μάλλον όταν η Αθήνα έχει βάλει επιπλέον στο τραπέζι και την αλλαγή χρήσης των κερδών του Ευρωσυστήματος (ANFA- SMP) και το χαμήλωμα του πήχη των πλεονασμάτων στο 2-2,5%.…

ΣΧΟΛΙΑ