Πώς οι χάκερ χτυπούν επιχειρήσεις και ζητούν λύτρα -Οι 2 τύποι επιθέσεων

Φωτογραφία: Shutterstock

Τους πρώτους έξι μήνες του 2021, η χρήση των εμβολίων έδωσε την ελπίδα ότι θα μπορέσουμε να ζήσουμε χωρίς τους ασφυκτικούς περιορισμούς του 2020, αλλά για την πλειοψηφία των οργανισμών κι επιχειρήσεων παγκοσμίως, η επιστροφή στην προ πανδημίας «κανονικότητα» ήταν ούτως ή άλλως μακριά.

Η τηλεργασία, που ουσιαστικά επιβλήθηκε από το Μάρτιο του 2020, αναμφίβολα λειτούργησε ως καταλύτης για την ψηφιοποίηση των οικονομιών, της απασχόλησης, φέρνοντας μαζί της και κάποια πλεονεκτήματα, όπως η ευελιξία, η μείωση του λειτουργικού κόστους. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, παρά την άρση των περιορισμών, οι επιχειρήσεις συνέχισαν να εφαρμόζουν ένα υβριδικό μοντέλο. Αυτό ακριβώς διεύρυνε και το πεδίο δράσης των διεθνών κυκλωμάτων κυβερνοεγκληματιών.

Κατακόρυφη αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων παγκοσμίως το τελευταίο 6μηνο

Η έκθεση της Check Point είναι άκρως αποκαλυπτική, καθώς δείχνει μια αύξηση κατά 29% των κυβερνοεπιθέσεων παγκοσμίως, ενώ ειδικά όσον αφορά στις επιθέσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα οργανισμών, με στόχο λύτρα, αυτές αυξήθηκαν κατά 93% τους τελευταίους 6 μήνες! Ειδικά όσον αφορά στην Ευρώπη, οι κυβερνοεπιθέσεις αυξήθηκαν κατά 36% από την αρχή του χρόνου, με 777 επιθέσεις ανά οργανισμό κάθε εβδομάδα! Όπως φαίνεται στο σχετικό χάρτη επικινδυνότητας, η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στη μέση των «κόκκινων» ζωνών.

Ο επικίνδυνος ιός «Δούρειος Ιππος»

Πραγματικός χαμός έχει γίνει με τις επιθέσεις τύπου «Solarwinds». Πάνω από 18.000 εταιρίες και κυβερνητικές υπηρεσίες ανά τον κόσμο, «κατέβασαν» κάτι που φαινόταν σαν σύνηθες λογισμικό αναβάθμισης. Στην πραγματικότητα ήταν ιός «Δούρειος Ίππος». Με αυτόν τον τρόπο, οι κυβερνοεγκληματίες εισέβαλαν από την πίσω πόρτα και απέκτησαν πρόσβαση σε δεδομένα των στόχων τους.

Συναγερμός από την «Τριπλή Επίθεση»

Συναγερμός έχει σημάνει και για την αποκαλούμενη «Τριπλή Επίθεση». Οι κυβερνοεγκληματίες «χτυπάνε» κατ’ αρχάς έναν οργανισμό, μια επιχείρηση, υποκλέπτουν «ευαίσθητα» δεδομένα και ζητούν λύτρα για να μην τα δημοσιοποιήσουν. Δεν σταματούν, όμως, εκεί. Στοχεύουν και ζητάνε λύτρα κι από τους πελάτες του αρχικού στόχου κι από τις συνεργαζόμενες εταιρίες. Σε μια τέτοια επίθεση τον περασμένο Μάιο, μεγάλη εταιρία καυσίμων στις ΗΠΑ έγινε όμηρος, ολόκληρη η αλυσίδα διανομής έκλεισε για να ερευνηθεί το πρόβλημα και τελικά προκλήθηκε αναταραχή ακόμα στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Η εκτίμηση της Check Point είναι σοκαριστική. Οι κυβερνοεπιθέσεις για λύτρα θα αυξηθούν, παρά την αντίδραση των Διωκτικών Αρχών, καθώς πλέον οι hackers έχουν τη δυνατότητα να αναπροσαρμόζουν σε πραγματικό χρόνο, την ώρα της επίθεσης, τη στρατηγική τους και τα «όπλα» τους, προκαλώντας εν τέλει περισσότερες παράπλευρες ζημιές.

«Χτυπούν» και καταναλωτές

Οι συστάσεις των Διωκτικών Αρχών δεν περιορίζονται σε επιχειρήσεις και οργανισμούς. Παράπλευρες απώλειες ή και στόχοι αυτών των κυβερνοεπιθέσεων είναι και οι καταναλωτές, καθώς η ραγδαία εξάπλωση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, λειτουργεί ως κερκόπορτα για τους κυβερνοεγκληματίες.

Αποκαλυπτικά είναι τα αποτελέσματα της έρευνα του GLAMI, εν όψει της πιο σημαντικής περιόδου για το λιανεμπόριο μόδας, όπου μετά τις χειμερινές εκπτώσεις και τη Black Friday ανοίγει η εορταστική αγορά. Το πρώτο εύρημα είναι ότι μετά από σχεδόν 2 χρόνια πανδημίας όπου οι online αγορές προϊόντων ένδυσης και υπόδησης μπήκαν δυναμικά στη ζωή ακόμη και εκείνων που δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (54%) εξακολουθούν να επιλέγουν πληρωμή με την παράδοση (αντικαταβολή) όταν ψωνίζουν online. Οι λόγοι είναι προφανείς.

Εξι στους δέκα Ελληνες συνεχίζουν να μην εμπιστεύονται τις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Η έλλειψη εμπιστοσύνης φαίνεται από τις απαντήσεις που έδωσαν οι καταναλωτές στην ερώτηση εάν έχουν την τάση να αποθηκεύουν τα στοιχεία της κάρτας τους στον λογαριασμό τους σε κάποιο e-shop ή στο πρόγραμμα περιήγησης στο Διαδίκτυο για ταχύτερη πληρωμή. Το 62% απάντησε όχι, ενώ μόλις το 17% απάντησε ναι αλλά μόνο σε e-shop που εμπιστεύονται.

Για αυτούς που επιλέγουν online πληρωμές, ο πιο σημαντικός λόγος που το κάνουν είναι γιατί το θεωρούν πιο βολικό (66%), ενώ δεύτερος πιο δημοφιλής λόγος είναι για να μην χρειάζεται να έχουν μετρητά κατά την παράδοση (39%). H συντριπτική πλειοψηφία όσων επιλέγουν online πληρωμές, χρησιμοποιεί κάρτα (66%) ενώ και οι λύσεις πληρωμών e-commerce (π.χ Paypal) δείχνουν να κερδίζουν έδαφος αφού αποτελούν τη δεύτερη πιο δημοφιλή επιλογή (14%). Τέλος, μόλις το 2% επιλέγει Apple Pay/Google Pay.


Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ