Αναστολή και το 2021 του πλεονάσματος 3,5% -Γιατί το ΥΠΟΙΚ θα «φορτώσει» φέτος όλες τις φοροελαφρύνσεις - iefimerida.gr

Αναστολή και το 2021 του πλεονάσματος 3,5% -Γιατί το ΥΠΟΙΚ θα «φορτώσει» φέτος όλες τις φοροελαφρύνσεις

Γυναίκα περνά έξω από την Βουλή
Η ύφεση εξαιτίας του κορωνοϊού οδηγεί σε αναστολή των κανόνων για τα πλεονάσματα / Φωτογραφία: sooc
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Γιώργος Παππούς

«Η εκτίμηση μου είναι ότι ασφαλώς και θα υπάρχει άλλη δημοσιονομική μεταχείριση σε σχέση με μια φυσιολογική χρονιά» σημειώνει αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, επιβεβαιώνοντας έτσι πως ούτε το 2021 θα σφίξει η «θηλιά» των υποχρεωτικών υψηλών πλεονασμάτων.

Η σημαντική ύφεση στην Ευρώπη, που επηρεάζει από τώρα αρνητικά και τα δημοσιονομικά μεγέθη στα κράτη- μέλη, αναμφίβολα θα έχει σημαντικό αντίκτυπο (carry over) και στα έσοδα του 2021, συνεπώς είναι μάλλον αυτονόητο- τουλάχιστον για τους Νότιους που πλήττονται περισσότερο- ότι η αναστολή των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας θα παραταθεί για τουλάχιστον μια ακόμα χρονιά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σενάριο για έλλειμμα 4.7% το 2020

Η προοπτική αυτή διευκολύνει τους χειρισμούς του οικονομικού επιτελείου, που υπολογίζει ότι τα φετινά έκτακτα μέτρα- δαπάνες και αναστολές φόρων/εισφορών- θα απορροφηθούν πλήρως μέσα στο 2021, χωρίς όμως να οδηγούν και σε πλεόνασμα 3,5%. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, το βασικό σενάριο οδηγεί φέτος σε δημοσιονομικό έλλειμμα 4,7% και 0,2% το 2021, ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται ότι φέτος θα είναι ελλειμματικό κατά 1,9% αλλά του χρόνου θα γυρίσει σε πλεόνασμα 2,5%. Με δεδομένο, όμως, ότι η Κομισιόν υπολογίζει το φετινό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης σε 6,4% και του χρόνου σε 2,1%, είναι προφανές ότι με το «πάγωμα» του Συμφώνου Σταθερότητας, η Αθήνα θα αποφύγει τις τριβές με τους Ευρωπαίους, στην περίπτωση που οι αριθμοί τείνουν τελικά προς τις εκτιμήσεις των Βρυξελλών.

Η αναστολή των γερμανικής έμπνευσης κανόνων «σιδηράς δημοσιονομικής πειθαρχίας», επιτρέπει και την ενεργοποίηση, έστω μέρους, του αρχικού σχεδιασμού για φοροελαφρύνσεις σε φυσικά και νομικά πρόσωπα το 2021, καθώς διατηρείται η πεποίθηση ότι με αυτήν τη «συνταγή» θα υποβοηθηθεί η ανάκαμψη. Σύμφωνα με το σχέδιο επιπτώσεων των έως τώρα μέτρων για την πανδημία, το φετινό δημοσιονομικό κόστος υπολογίζεται σε 5,35% του ΑΕΠ, ωστόσο για το 2021 η πληρωμή των φόρων και των εισφορών που έχουν «παγώσει» αλλά και μη επανάληψη αυτών των έκτακτων δαπανών, εκτιμάται ότι θα έχει θετικό πρόσημο 5,46% άρα σωρευτικά το αποτέλεσμα θα είναι σχεδόν ουδέτερο.

Με αυτό το δεδομένο και την πρόθεση να κρατήσει «καθαρό» τον Προϋπολογισμό του 2021 για στοχευμένες ελαφρύνσεις, το οικονομικό επιτελείο θα επιλέξει να «φορτώσει» το φετινό Προϋπολογισμό με όσες μειώσεις φόρου προσωρινού χαρακτήρα απαιτηθούν, όπως για παράδειγμα η μείωση του ΦΠΑ σε όλη την εστίαση στο 13%, πιθανώς και των μεταφορών, η μείωση της προκαταβολής φόρου στο 70% ή 50%, η έκπτωση φόρου για όσους πληρώσουν εφάπαξ το φόρο εισοδήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εκτακτα έσοδα ύψους 1 δις

Αυτόν το σχεδιασμό εξυπηρετούν και έκτακτα έσοδα, που μάλλον μοιάζουν με... «δώρα», δεδομένων των ειδικών συνθηκών. Πρόκειται για έσοδα που υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν κατά πολύ το 1 δισ ευρώ κι επί του παρόντος δεν έχουν αποτυπωθεί στον Προϋπολογισμό. Πέρα από τα 640 εκατ. Ευρώ των ANFA- SMP που, σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida, φέρνει η θετική Έκθεση Αξιολόγησης από τους Θεσμούς- έστω με κάποιους αστερίσκους στο πεδίο των τραπεζών- αναμένονται επιστροφές από παλιά πρόστιμα που είχε πληρώσει η Ελλάδα στις Βρυξέλλες, αλλά επιστρέφονται μετά από αποφάσεις του Ευρωδικαστηρίου, καθώς και η αναγνώριση δαπανών ως «μεταναστευτικών».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ