Ανακαλύφθηκε η πιο μακρινή έκρηξη σουπερνοβα στο σύμπαν - iefimerida.gr

Ανακαλύφθηκε η πιο μακρινή έκρηξη σουπερνοβα στο σύμπαν

Μία νέα εντυπωσιακή ανακάλυψη που θα βοηθήσει στην μέτρηση επέκτασης του σύμπαντος διαχρονικά, έκαναν Αμερικανοί ερευνητές. Συγκεκριμένα, με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου «Χαμπλ», εντόπισαν την πιο μακρινή στον χώροχρόνο έκρηξη σούπερ-νόβα που έχει καταγραφεί ποτέ.

Η έκρηξη σούπερ-νόβα τύπου Ια βρίσκεται σε απόσταση περίπου δέκα δισεκατομμυρίων ετών φωτός και είναι δυνατό να μελετηθεί καλύτερα από κάθε άλλη μακρινή παρόμοια αστρική έκρηξη, πράγμα πολύ σημαντικό για τους αστροφυσικούς.

Η σούπερ-νόβα, με την ονομασία SN SCP-0401, επίσης γνωστή και ως «Μίνγκους» από τον ομώνυμο μουσικό της τζαζ, εντοπίστηκε από τους επιστήμονες του Προγράμματος Κοσμολογίας Σούπερ-νόβα του Εθνικού Εργαστηρίου Λόρενς Μπέρκλεϊ, με επικεφαλής τον Σαρλ Περλμούτερ, νομπελίστα καθηγητή αστροφυσικής του πανεπιστημίου του Μπέρκλεϊ.

Η ανακάλυψη αυτή, θα βοηθήσει στην καλύτερη «μέτρηση» της κοσμικής ιστορίας και της διαχρονικής εξέλιξης της σκοτεινής ενέργειας, της μυστηριώδους δύναμης που επιταχύνει τη διαστολή του σύμπαντος.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, «Με τη SN SCP-0041, έχουμε το πρώτο παράδειγμα μιας καλά μετρήσιμης σούπερ-νόβα, τόσο μακριά που μπορεί να αξιοποιηθεί για την μελέτη της ιστορίας επέκτασης του σύμπαντος εδώ και σχεδόν 10 δισ. χρόνια»

Κανονικά οι σούπερ-νόβα ξεκινούν ως άστρα των οποίων καταρρέει ο πυρήνας, αλλά η σούπερ-νόβα τύπου Ια ξεκινάει ως λευκός νάνος και απορροφά μάζα από ένα άλλο γειτονικό άστρο-συνοδό. Όταν το άστρο-νάνος φθάσει σε μια κρίσιμη μάζα, εκρήγνυται σε μια τιτάνια θερμοπυρηνική έκρηξη και το φώς της καθώς ταξιδεύει προς τη Γη, αποτελεί ιδανικό σημείο αναφοράς για τη μέτρηση των κοσμικών αποστάσεων και τον υπολογισμό διαστολής του σύμπαντος.