Γιγάντια συντριβάνια ενέργειας στο κέντρο του γαλαξία μας - iefimerida.gr

Γιγάντια συντριβάνια ενέργειας στο κέντρο του γαλαξία μας

Πίδακες φορτισμένων σωματιδίων που εκτοξεύονται με ταχύτητα μεγαλύτερη των 1.000 χλμ το δευτερόλεπτο, ξεπηδούν από το κέντρο του γαλαξία μας και σύμφωνα με τους επιστήμονες που τα ανακάλυψαν, οφείλονται στη γέννηση εκατομμυρίων άστρων στο γαλαξιακό κέντρο.

Οι πίδακες αυτοί φτάνουν σε απόσταση 50.000 ετών φωτός, καλύπτοντας περίπου τη μισή διάμετρο του γαλαξία μας και παρόλο που είναι αόρατοι με γυμνά μάτια, καταλαμβάνουν σχεδόν τα δύο τρία του νυχτερινού ουρανού.

Για τη μελέτη συνεργάστηκαν Αυστραλοί, Αμερικανοί, Ιταλοί και Ολλανδοί ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Έτορε Καρέτι και χρησιμοποίησαν το μεγάλο ραδιοτηλεσκόπιο Παρκς, διαμέτρου 64 μέτρων, που βρίσκεται στην ανατολική Αυστραλία.

Η μεγάλη ταχύτητα εκροής των πιδάκων από το γαλαξιακό κέντρο, εντυπωσίασε τους επιστήμονες, οι οποίοι παρατήρησαν επίσης ότι περιέχουν τεράστια ποσότητα ενέργειας, περίπου ένα εκατομμύριο φορές μεγαλύτερη από την ενέργεια ενός άστρου που εκρήγνυται ως σούπερ-νόβα.

Εκτός από τη μεταφορά σωματιδίων και αερίων, οι πίδακες αυτοί παίζουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία και τη διατήρηση των ισχυρών μαγνητικών πεδίων στο γαλαξία μας. Ωστόσο, αφού εκρέουν από το γαλαξιακό κέντρο κάθετα σε σχέση με το γαλαξιακό επίπεδο, δεν συνιστούν απειλή για τη Γη και το ηλιακό μας σύστημα.

Αυτές οι εκροές φορτισμένων σωματιδίων, όπως παρατήρησαν οι επιστήμονες, έχουν ως πηγή τα απομεινάρια της ακτινοβολίας από τις διαδοχικές γενιές των άστρων που γεννήθηκαν και εξερράγησαν ως σούπερ-νόβα στην κεντρική περιοχή του γαλαξία κατά τα τελευταία 100 εκατομμύρια χρόνια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ενέργεια γαλαξίας συντριβάνια milkyway