Γονίδιο που κάνει τους εφήβους επιρρεπείς στο αλκοόλ ανακάλυψαν οι επιστήμονες - iefimerida.gr

Γονίδιο που κάνει τους εφήβους επιρρεπείς στο αλκοόλ ανακάλυψαν οι επιστήμονες

Γονίδιο που κάνει τους εφήβους επιρρεπείς στο αλκοόλ ανακάλυψαν Βρετανοί επιστήμ

Μία σημαντική ανακάλυψη έκαναν Βρετανοί επιστήμονες, η οποία αν χρησιμοποιηθεί σωστά είναι πιθανό στο μέλλον να περιορίσει τα περιστατικά δηλητηρίασης από αλκόολ σε ανηλίκους. Συγκεκριμένα οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του King's College του Λονδίνου, ισχυρίζονται ότι βρήκαν το γονίδιο που, ωθεί τους εφήβους να κάνουν κατάχρηση του αλκοόλ.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον καθηγητή Γκούντερ Σούμαν, θεωρούν ότι το γονίδιο RASGRF-2 είναι ένα από τα πολλά που συνδέονται με το πρόβλημα του αλκοολισμού, ο οποίος έχει ισχυρό γενετικό υπόβαθρο.

Δοκιμές με πειραματόζωα έδειξαν ότι τα ποντίκια που δεν είχαν το συγκεκριμένο γονίδιο, είχαν μειωμένη επιθυμία να πιουν αλκοόλ σε σχέση με το είχαν στο γονιδίωμά τους. Παράλληλα μία απεικονιστική μελέτη του εγκεφάλου 663 εφήβων αγοριών 14 - 16 ετών έδειξε ότι όσα είχαν το γονίδιο, είχαν αυξημένα επίπεδα ντοπαμίνης, με συνέπεια το αλκοόλ να πυροδοτεί μεγαλύτερη ευχαρίστηση στον εγκέφαλό τους και έτσι να ωθούνται σε μεγαλύτερη κατανάλωση.

Παράλληλα οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι ο ίδιος βιολογικός μηχανισμός λειτουργεί και στην περίπτωση εθισμού από άλλες ουσίες όπως τα ναρκωτικά.

Ο Γκούντερ Σούμαν επεσήμανε ότι εκτός από το γονίδιο, είναι πιθανό διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες να παίζουν επίσης ρόλο στην υψηλή κατανάλωση αλκόολ από ανηλίκους, όμως τόνισε ότι η ανακάλυψη ρίχνει φως στο γιατί μερικοί άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στην κατάχρηση του αλκοόλ και μεθάνε συχνότερα.

«Φαίνεται πως αυτό το γονίδιο ρυθμίζει πόση ευχαρίστηση φέρνει το αλκοόλ σε ορισμένους ανθρώπους. Οι άνθρωποι αναζητούν γενικά καταστάσεις όπου θα νιώσουν απόλαυση και ευτυχία, έτσι αν ο εγκέφαλός σας είναι «καλωδιωμένος» εξηγεί ο καθηγητής και προσθέτει:

«Το γονίδιο RASGRF-2 παίζει κρίσιμο ρόλο στην απελευθέρωση ντοπαμίνης από τον εγκέφαλο και αυτή πυροδοτεί το αίσθημα ανταμοιβής και απόλαυσης. Έτσι, οι άνθρωποι που έχουν το εν λόγω γονίδιο, παίρνουν από το αλκοόλ μια πιο έντονη ευχαρίστηση, γεγονός που τους κάνει να πίνουν πολύ περισσότερο»

Ωστόσο, όπως εξήγηγσε, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο, καθώς η μελέτη εστιάστηκε μόνο σε εφήβους, με συνέπεια να είναι ακόμα άγνωστο ποσο το συγκεκριμένο γονίδιο επηρεάζει σε βάθος χρόνου την κατανάλωση αλκοόλ από έναν άνθρωπο.