Οι υψηλές τιμές των καυσίμων βάζουν φωτιά στον πληθωρισμό - iefimerida.gr

Οι υψηλές τιμές των καυσίμων βάζουν φωτιά στον πληθωρισμό

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ασφυκτικές είναι οι πιέσεις που ασκούν στον πληθωρισμό οι τιμές των καυσίμων, οι οποίες εξελίσσονται σε μείζον θέμα για το οικονομικό επιτελείο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα δεν είναι απλώς μια από τις χώρες με τα υψηλότερα επίπεδα πληθωρισμού αλλά διατηρεί τα ηνία του... πρωταθλητή στο τομέα της ενέργειας, όπου οι αυξήσεις σε σχέση με πέρσι είναι εντυπωσιακές. Λίαν αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία της Κομισιόν, τα οποία δείχνουν ότι η Ελλάδα παραμένει η χώρα με τις υψηλότερες τιμές στην αμόλυβδη βενζίνη σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση!

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ για τον Μάρτιο, η Ελλάδα είχε πληθωρισμό 4,5% έναντι 2,7% στο σύνολο των χωρών του Οργανισμού, όντας πίσω μόνο από την Εσθονία (5,2%) και τη Κορέα (4,7%), αλλά ειδικά όσον αφορά στον πληθωρισμό των ενεργειακών προϊόντων οι αυξήσεις ύψους 19,9% σε σχέση με τον περσινό Μάρτιο είναι οι υψηλότερες μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, όπου ο μέσος όρος είναι 12,4%.

Εντυπωσιακά είναι και τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δείχνουν ότι με λιανικές τιμές (μέσος όρος) 1,706 ευρώ ανά λίτρο, η Ελλάδα είναι πιο χώρα με τη πιο "αλμυρή" βενζίνη, ενώ όσον αφορά στη μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης που διαμορφώνεται στο 1,523 ευρώ ανά λίτρο η Ελλάδα βρίσκεται στη τρίτη θέση πίσω από το Ηνωμένο Βασίλειο (1,610 ευρώ ανά λίτρο) και τη Σουηδία (1,565 ευρώ ανά λίτρο).

Αναζητώντας κανείς τις αιτίες που έχουν εκτινάξει τις τιμές των καυσίμων στα ύψη, μπορεί να επικαλεστεί κατ' αρχήν τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ και ΕΦΚ, που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο λόγω Μνημονίου, αλλά το επιχείρημα αυτό "ξεθωριάζει" αν αναλογιστεί κανείς ότι ανάλογες αυξήσεις είχαμε και σε άλλες χώρες που εφαρμόζουν εδώ και μήνες προγράμματα λιτότητας, όπως η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία, αλλά οι τιμές εκεί παραμένουν σε χαμηλότερα επίπεδα π.χ. στην Ιρλανδία είναι στο 1,491 ευρώ ανά λίτρο. Ως δεύτερη αιτία θα μπορούσε να επικαλεστεί κανείς τις όντως εντυπωσιακές αυξήσεις των διεθνών τιμών, οι οποίες παραμένουν πάνω από τα 120 δολάρια όσον αφορά στο Brent και στα όρια των 110 δολαρίων όσον αφορά στο αμερικανικό αργό, αλλά είναι προφανές ότι οι τιμές αυτές είναι ισχύουν για όλους και όχι μόνο για την Ελλάδα.

Και φτάνουμε μοιραία στη ρίζα του προβλήματος, που δεν είναι άλλη από τις στρεβλώσεις στην εγχώρια αγορά καυσίμων, όπως αποτυπώνεται στις σχεδόν ίδιες τιμές (καρτελοποίηση) κυρίως στη περιφέρεια και όχι μόνο. Οι στρεβλώσεις αυτές που λίγο ως πολύ συναντώνται και σε άλλες αγορές αγαθών και υπηρεσιών έχουν απασχολήσει ιδιαιτέρως τη Τρόικα και σύμφωνα με πληροφορίες στις συναντήσεις που θα έχουν την επόμενη εβδομάδα οι επικεφαλής των κλιμακίων με τους συναρμόδιους υπουργούς, θα τεθεί μετ' επιτάσεως το θέμα του πραγματικού ανοίγματος των επαγγελμάτων, καθώς στις Βρυξέλλες και στην Ουάσινγκτον θεωρούν ότι ο σχετικός νόμος απλώς "χαλαρώνει" τα όρια στα "κλειστά" επαγγέλματα αλλά δεν θα καταργεί...

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ