Νέο εξατομικευμένο εμβόλιο, όπλο κατά του καρκίνου των ωοθηκών

Ένα νέο όπλο εναντίον του καρκίνου των ωοθηκών φαίνεται να δημιούργησε μια διεθνής επιστημονική ομάδα, με συμμετοχή μάλιστα και Ελλήνων επιστημόνων.

Συγκεκριμένα, παρασκεύασαν ένα εξατομικευμένο εμβόλιο που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα των γυναικών, έτσι ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα τον καρκίνο των ωοθηκών. Η έρευνα, που διεξήχθη στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια στις ΗΠΑ, δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «Science Translational Medicine».

Οι ερευνητές δημιούργησαν εξατομικευμένα εμβόλια, χρησιμοποιώντας κύτταρα προερχόμενα από τον όγκο των ίδιων των ασθενών, τα οποία είχαν κρατηθεί πριν την επέμβαση και τα οποία διαθέτουν ένα μοναδικό σύνολο μεταλλάξεων, σχετικές με το συγκεκριμένο όγκο. Για την παρασκευή των εμβολίων χρησιμοποιήθηκαν ακόμη δενδριτικά κύτταρα από το αίμα των ασθενών, τα οποία διευκολύνουν την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος. Στη συνέχεια, πραγματοποίησαν πιλοτική κλινική δοκιμή του εμβολίου σε 25 ασθενείς με προχωρημένο και υποτροπιάζοντα καρκίνο των ωοθηκών. Κανονικά, χωρίς το εμβόλιο με τις υπάρχουσες θεραπείες μόνο το 17% των ασθενών αυτών θα επιζούσε μετά από 5 χρόνια, σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρία Καρκίνου.

Το εμβόλιο χορηγήθηκε σε 16 δόσεις (περίπου μία κάθε τρεις εβδομάδες για περισσότερο από 6 μήνες), σε συνδυασμό με δύο χημειοθεραπευτικά φάρμακα, τη μπεβασιζουμάμπη και την κυκλοφωσφαμίδη. Ακολούθησε η παρακολούθηση και των 25 ασθενών για πάνω από δύο έτη. Τα αποτελέσματα ήταν αν όχι εντυπωσιακά τουλάχιστον ενθαρρυντικά. Το εμβόλιο έδειξε ότι είναι ασφαλές, καλά ανεκτό και πέτυχε να ενισχύσει τις αντιδράσεις του αμυντικού μηχανισμού των καρκινοπαθών, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες επιβίωσής τους. Περίπου οι μισές εμβολιασμένες ασθενείς εμφάνισαν μεγάλες αυξήσεις των Τ – κυττάρων, αποκτώντας ενισχυμένη άμυνα στα καρκινικά κύτταρα. Μετά από ένα έτος το 78% των εμβολιασμένων ασθενών που έλαβαν επίσης τα χημικοθεραπευτικά φάρμακα είχαν επιβιώσει, έναντι του 44% όσων είχαν πάρει αποκλειστικά και μόνο τα δύο αντικαρκινικά φάρμακα. Μάλιστα μία 46χρονη ασθενής με καρκίνο 4ου σταδίου παρέμεινε χωρίς υποτροπή της νόσου πέντε χρόνια μετά τον εμβολιασμό της.

Ο Δρ. Θάνος Παράσχος, γυναικολόγος μαιευτήρας, ειδικός στην εξωσωματική γονιμοποίηση (διαβάστε περισσότερα) και Διευθυντής του Κέντρου Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής emBIO, τονίζει χαρακτηριστικά: «Ο καρκίνος των ωοθηκών, υπό μορφή κύστεων ωοθηκών (διαβάστε περισσότερα) έχει περισσότερες πιθανότητες να εμφανιστεί στις γυναίκες στην εμμηνόπαυση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να εμφανιστεί και σε κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα. Συχνά διαγιγνώσκεται με καθυστέρηση λόγω της έλλειψης συμπτωμάτων, με συνέπεια να είναι δύσκολη η αντιμετώπισή του. Βέβαια, οι υποψίες κακοήθειας αυξάνονται, όταν εντοπίζονται ορισμένα χαρακτηριστικά στη φυσική εξέταση, στον υπέρηχο και στο ιστορικό της ασθενούς. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια ικανοποιητική εξέταση για τη διάγνωση του καρκίνου των ωοθηκών, αν και μελετώνται ορισμένοι νέοι αιματολογικοί δείκτες».

Και συνεχίζει ο Δρ. Παράσχος: «Αν ο καρκίνος των ωοθηκών δε διαγνωσθεί σε αρχικό στάδιο, τότε η μόνη επιλογή είναι η χειρουργική επέμβαση, ακολουθούμενη από χημειοθεραπεία. Σε αυτή την περίπτωση, το 85% υποτροπιάζουν και δεν ανταποκρίνονται στη χημειοθεραπεία, οπότε εξαντλούνται και οι θεραπευτικές επιλογές. Η είδηση, επομένως, για την παρασκευή αυτού του νέου εξατομικευμένου εμβολίου είναι πολύ θετική. Αν και βρισκόμαστε ακόμη στα αρχικά στάδια της ερευνητικής προσπάθειας, τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά και σίγουρα δικαιολογούν κι άλλες μελλοντικές κλινικές δοκιμές του εμβολίου».

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για γυναικολογικά θέματα και για θέματα υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Δρ. Θάνο Παράσχο, Χειρουργός Γυναικολόγος-Μαιευτήρας, Ειδικός στην Εξωσωματική Γονιμοποίηση και Ενδοσκοπική Χειρουργική.

W: www.ivf-embryo.gr