Νέα μελέτη: Σπάνιο μέταλλο από το μετεωρίτη που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους μπορεί να θεραπεύσει τον καρκίνο - iefimerida.gr

To ιρίδιο που μετέφερε ο αστεροειδής στη Γη μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη θεραπεία του καρκίνου (Φωτογραφία: ΥοuTube)

Mια νέα επαναστατική θεραπεία του καρκίνου με τη χρήση ενός σπάνιου μετάλλου που έφθασε απ’ το διάστημα στη Γη με τον μετεωρίτη που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους, πιστεύουν ότι βρήκαν Βρετανοί επιστήμονες.

Στην έρευνά τους χρησιμοποίησαν ιρίδιο, ένα από τα σπανιότερα στοιχεία του φλοιού της Γης, που πήρε το όνομά του από τα έντονα χρώματα που είχαν τα άλατά του, σε συνδυασμό και με την Ίριδα, τη θεά του ουράνιου τόξου των αρχαίων Ελλήνων.

Το ιρίδιο έφθασε στον Κόλπο του Μεξικό πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια μ’ έναν τεράστιο μετεωρίτη που προσέκρουσε στη Γη προκαλώντας το θάνατο περίπου του 70% των έμβιων οργανισμών, περιλαμβανομένων των δεινοσαύρων (Φωτογραφία: ΥouTube)

Όταν το μέταλλο αυτό βάλλεται από ακτίνα λέιζερ δημιουργεί μια δηλητηριώδη μορφή οξυγόνου, που σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα αλλά δεν επηρεάζει τα υγιή.

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου Γουόρικ κοντά στο Κόβεντρι της Αγγλίας κατάφεραν να σκοτώσουν κακοήθεις όγκους των πνευμόνων που είχαν δημιουργηθεί εργαστηριακά και θεωρούν ότι η μέθοδος αυτή μπορεί να φέρει την επανάσταση στην αντιμετώπιση των περισσότερων φονικών τύπων καρκίνου.

Η νέα μορφή οξυγόνου διαπερνά τον πυρήνα των καρκινικών κυττάρων συνδεόμενη με την πρωτεϊνη αλμπουμίνη (γνωστή επίσης και ως λευκωματίνη, ή αλβουμίνη) του αίματος. Γίνεται τοξικό μόνον εκτίθεται στο φως σε μια πρακτική γνωστή ως φωτοδυναμική θεραπεία.

Κρύσταλλοι καθαρού ιριδίου (Φωτογραφία: Wikipedia/images-of-elements.com)

«Είναι εντυπωσιακό πώς η μεγάλη αυτή πρωτεϊνη μπορεί να διεισδύσει σε καρκινικά κύτταρα μεταφέροντας ιρίδιο, που μπορεί να τα σκοτώσει κατ’ επιλογή με την ενεργοποίηση ορατού φωτός. Αν η τεχνολογία αυτή μπορέσει να μεταφερθεί εργαστηριακά, μπορεί να είναι αποτελεσματικά κατά ανθεκτικών καρκίνων και να μειώσει τις παρενέργειες της χημειοθεραπείας», είπε ο καθηγητής Πίτερ Σάντλερ, εκ των βασικών συντακτών της μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Angewandte Chemie International Edition.

Η επόμενη πρόκληση για τους επιστήμονες είναι να προσπαθήσουν να εφαρμόσουν τη μέθοδο αυτή σε μικρότερες περιοχές και με μικρότερες δόσεις προτού αρχίσουν οι κλινικές δοκιμές.

Ο μετεωρίτης Willamette στο Όρεγκον των ΗΠΑ, ο έκτος μεγαλύτερος που έχει βρεθεί, περιέχει 4,7 ppm ιρίδιο (Φωτογραφία: Wikipedia)