Αντώνης Πανούτσος στο iefimerida: Στην πολιτική όλοι και όλα σε σπρώχνουν να γίνεις συμβατικός

Με το σκεπτικό ότι «δεν είμαστε παρέα για την Μύκονο για να μοιάζουμε μεταξύ μας» ο Αντώνης Πανούτσος εντάχθηκε στην Νέα Δημοκρατία και τώρα, ως υποψήφιος πια, στην Δυτική Αθήνα, δίνει τον καθημερινό του αγώνα. Ο δημοσιογράφος και σχολιαστής, πιστεύει ότι παραμένει ένας αντισυμβατικός άνθρωπος, κι ας έβαλε κοστούμι.

- Kύριε Πανούτσο, πώς αποφασίσατε να ενταχθείτε στην ενεργό πολιτική, εσείς ένας αντισυμβατικός τύπος ;

«Υπάρχει μια γαλλική έκφραση, το gauche caviar (=αριστερά με χαβιάρι), που σημαίνει τσέπη δεξιού με ψυχή αριστερού, αλλά υπάρχει και το αντίστροφο, εμφάνιση αριστερού με ψυχή δεξιού. Οτι για να είσαι δεξιός πρέπει να είσαι κοστουμαρισμένος είναι μια συμβατική, λογική. Εγώ μεγάλωσα σε μια γειτονιά χωρίς πολλούς κοστουμαρισμένους, στην Καλλίπολη του Πειραιά που έβγαζε όμως 40-50% δεξιά ».

- Αρα η εμφάνιση δεν σηματοδοτεί κάτι;

«Σε ό,τι με αφορά, η εμφάνισή μου ξενίζει όπως και το ότι οδηγώ μηχανή. Δεν είχα ποτέ όνειρο να πάρω αυτοκίνητο. Μένω στα βόρεια, δουλεύω στο κέντρο και μετά κατεβαίνω στο Φάληρο. Η μηχανή προσδιορίζει και το ντύσιμο που κάνεις, αλλιώς θα πάθεις πνευμονία. Επίσης θέλω να με βολεύουν τα ρούχα . Γι΄αυτό και καταλαβαίνω τον Τσακαλώτο και τον τρόπο με τον οποίο ντύνεται. Είναι το ντύσιμο που μου αρέσει. Αν δεν είχα μηχανή έτσι να ντυνόμουν. Θεωρώ ότι στην πολιτική υπάρχουν δύο ντυσίματα _το ντύσιμο Σγουρός και το ντύσιμο Τσακαλώτος. Σγουρός σημαίνει ότι έχει μια γκαρνταρόμπα από όμοια ρούχα, σκούρα σακάκια, γαλάζια πουκάμισα και μονόχρωμη γραβάτα».

- Ωστόσο ως υποψήφιος είστε υποχρεωμένος να ακολουθήσετε μια συγκεκριμένη τακτική. Σας ταιριάζει να σφίγγετε χέρια;

«Πριν από αυτό να σας πω ότι θεώρησα πως οι συνθήκες είναι αρκετά κρίσιμες ώστε να αξίζει να ξεβολευτείς λιγάκι. Οσο για την επαφή με τον κόσμο, μ΄αρέσει ο κόσμος. Γι΄αυτό ζήτησα από τη Νέα Δημοκρατία να κατέβω στα δυτικά, που πηγαίνεις πόρτα-πόρτα».

- Γιατί όχι στον Πειραιά;

«Γιατί ο Πειραιάς δεν είχε ανάγκη παρουσίας, πάει καλά, όπως και Β΄Πειραιά. Θεωρώ ότι στα δυτικά χρειάζεται παρουσία ανθρώπων που τους γνωρίζει ο κόσμος, για να μπορείς να ξεκινάς την κουβέντα. Είχα ζητήσει να ανακοινωθεί το όνομά μου, να έχω το χρίσμα, για να μπορώ να κινούμαι στα δυτικά. Να μην πουν ότι τρελάθηκα και κάνω τον υποψήφιο».

- Ανήκατε στον χώρο της δεξιάς;

«Ναι, πάντα. Περισσότερο από ό,τι νομίζετε».

- Ψηφίζατε δηλαδή Νέα Δημοκρατία;

«Ναι. Δεν έχω ψηφίσει ούτε ΠΑΣΟΚ».

- Το πρόσωπο του Κυριάκου Μητσοτάκη έπαιξε ρόλο στην ένταξή σας στο κόμμα;

«Ενα κόμμα του 35%, που είναι ένα εφικτό νούμερο για τη Νέα Δημοκρατία, δεν μπορεί να μοιάζει μεταξύ τους. Δεν είμαστε παρέα για την Μύκονο, που είχε πει και μια φορά ο Κωστόπουλος, κι είχε απόλυτα δίκιο. Δεν κάνουμε παρέα για να μοιάζουμε όλοι μαζί. Ο Κυριάκος μπορεί να συγκεράσει διαφορετικές τάσεις οι οποίες να μπορέσουν να συγκεντρώσουν ένα ποσοστό. Το Ποτάμι μπορούσε να είναι και παρέα. Ενα κόμμα του 35% χρειάζεται και ανοχές και διαφορετικές τάσεις. Ο Κυριάκος, όπως και ο πατέρας του, είναι κεντρώος πολιτικός. Είναι χαρά μου που συνεργαζόμαστε. Αλλά από την άλλη με τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν, οποιοσδήποτε να είχε βγει στη Νέα Δημοκρατία, και πάλι θα συμμετείχα. Θεωρώ την κατάσταση κρίσιμη».

- Εχετε πει ότι δεν σας αρέσει η κολακεία, να κολακεύετε τους συνομιλητές σας. Αυτό δεν είναι κάτι που χρειάζεται να κάνετε τώρα;

«Οχι, δεν το κάνω. Μπορεί να χάσω πέντε σταυρους αλλά δεν θα το κάνω. Πρόσφατα διαφώνησα για το μεταναστευτικό, τσακώθηκα, δεν το προσπέρασα».

- Ερχεστε αντιμέτωπος με συντηρητικές νοοτροπίες. Δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε θέματα εκκλησίας ή ομοφυλοφιλίας;

«Ενας από τους λόγους που πήγα στα δυτικά έχει να κάνει με αυτή την ερώτηση, ότι κανένας δεν πάει στα δυτικά. Η δυτική Αθήνα δεν είναι το συντηρητικό μέρος όπου οι άνθρωποι ζουν στη δεκαετία του ΄60 και του ΄70. Πράγματι μπορεί να μην συμφωνώ με ορισμένες απόψεις, σε κάποιες άλλες να ακούγομαι εγώ πιο συντηρητικός και τέλος σε κάποιες να είμαστε στα ίσα».

- Πιστεύετε;

«Εγώ που δεν είμαι ιδιαίτερα θρήσκο άτομο, πιστεύω απόλυτα στην ανάγκη σχέσης εκκλησίας-κράτους. Θεωρώ ότι τα σύμβολα της θρησκείας σημαντικά στη διατήρηση του έθνους. Το Πάσχα είναι ένα χάπενινγκ στο οποίο οι Ελληνες ενώνονται. Το μυστηριακό έχει σημασία για μένα.

»Δεν πιστεύω στο θρησκευτικό διαζύγιο ούτε στον γάμο μεταξύ ομοφύλων αλλά φυσικά και πιστεύω στο σύμφωνο συμβίωσης, γιατί είναι πολιτική πράξη. Ο γάμος είναι ένα μυστήριο. Κι όταν χωρίσεις δεν πιστεύω ότι πρέπει να παντρευτείς δεύτερη φορά στην εκκλησία. Ας παντρευτείς πολιτικά όσες φορές θέλεις.

»Σέβομαι τον θεσμό της Εκκλησίας. Αλλά δεν θα πήγαινα να εξομολογηθώ. Δεν μεγάλωσα έτσι. Δεν είμαι από ιδιαίτερα θρήσκα οικογένεια».

- Πόση σχέση έχει το ποδόσφαιρο με την πολιτική;

«Ολο και λιγότερη. Με εξαίρεση το ΚΚΕ -όποιος είναι ΚΚΕ, είναι ΚΚΕ και τέλος. Με τα υπόλοιπα κόμματα είναι διαφορετικά. Ο κόσμος αλλάζει και επιλέγει κάθε φορά αυτό που νομίζει ότι θα του δημιουργήσει τις συνθήκες για καλύτερη ζωή. Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξεις ομάδα. Δεν είναι η καθημερινότητά σου. Δεν εξαρτάται από την ομάδα σου αν θα έχεις να φας ή όχι. Ο τυφλός οπαδός στην πολιτική όλο και σπανίζει γι΄αυτό και έχουμε όλο και περισσότερες μετακινήσεις».

- Ζούμε πράγματι έναν ισχυρό διχασμό;

«Δεν μπορώ να θυμηθώ άλλη τέτοια εποχή, μόνον ίσως στην δεκαετία του ΄60, το 1962-΄63, που κάπως το θυμάμαι. Αυτός είναι και ο λόγος που πολιτικοποιήθηκα το 2007-2008, όταν έγραφα στο Πρώτο Θέμα. Τότε, στην Σκουφά που καθόμαστε τώρα, άρχισαν να γίνονται επιδρομές προς το Κολωνάκι, προς τους λεγόμενους βολεμένους. Από την στιγμή που βρέθηκε κόμμα να στηρίξει αυτή την συμπεριφορά, το εκκολαπτόμενο ΣΥΡΙΖΑ, κατάλαβα ότι εκεί πρέπει να ενεργοποιηθείς γιατί δεν πιστεύω σ΄αυτό. Από την στιγμή που δεν ενοχλείς τον άλλον, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν μπορείς να επιλέγεις τρόπο ζωής. Και γιατί ο λεγόμενος βολεμένος στο Κολωνάκι δεν έχει δικαίωμα να ζήσει όπως θέλει και υπάρχει κάποιος ανώτερος που θα τον κρίνει.

»Εγώ μεγάλωσα σε μια λαϊκή γειτονιά, που άκουγε Περπινιάδη, Ζαγοραίο. Δεν πήγα κόντρα. Θέλαμε απλώς να μάθουμε κάτι παραπάνω. Οταν ο άλλος έρχεται και σου απαγορεύει να συνεχίσεις να κάνεις αυτό για το οποίο αγωνίστηκες, για μένα αυτό λέγεται ταξικός. Τότε ήταν που κατάλαβα όι έπρεπε να σηκωθώ, να σταθώ απέναντι στις περιστάσεις. Θα έμπαινα υποψήφιος οπουδήποτε, στο Κιλκίς, όπου μου ζητούσαν. Εχω την πολυτέλεια να το κάνω. Δεν περιμένω να ζήσω από αυτό».

- Είναι ένας προσωπικός σας στόχος να βγείτε βουλευτής;

«Ο προσωπικός στόχος είναι κάποια στιγμή να είμαι μέσα στα εκατό, χίλια, δέκα χιλιάδες ονόματα που βοήθησαν να ανορθωθεί μια κατάσταση. Εάν η Ελλάδα ανασυγκροτηθεί κάποια στιγμή κι εγώ έχω κάνει το ελάχιστο από την μεριά μου, θα νοιώθω ικανοποιημένος περισσότερο από οτιδήποτε άλλο έχω κάνει. Ολα τα άλλα που έχω κάνει, μια χαρά ήταν. Αλλά εδώ μιλάμε για κρίσιμη κατάσταση».

- Τι σας έχει εκπλήξει από την μέχρι τώρα επαφή σας με τον κόσμο;

«Να σας πως το αρνητικό; Η πίεση που υπάρχει από όλες τις πλευρές να είσαι συμβατικός. Κι ότι αυτό μπορεί να σε επηρεάσει. Ολοι οι χώροι σε σπρώχουν προς μια συμπεριφορά. Κι αυτό είναι ιδιαίτερα αισθητό στην πολιτική».

- Ο κόσμος περιμένει ακόμα από τους πολιτικούς να κάνουν κάτι;

«Ναι, περιμένει. Κυρίως τώρα που έχουν καταλάβει ότι το “όλοι το ίδιο είναι“, δεν τους πήγε πουθενά –το έζησαν το ΄12. Χρειάζεται τώρα, κι αυτό είναι το δυσκολότερο, εκείνο το ηλεκτροσόκ που θα βάλει μπροστά την μηχανή. Ο Κυριάκος είναι ιδιαίτερα μετριοπαθής στις υποσχέσεις του, στη συμπεριφορά του, στα εκλογικά του. Χρειάζεται, κάποια στιγμή, να βρούμε κάτι το οποίο να ξυπνήσει τον κόσμο και να το κάνουμε. Αφού γίνει το πρώτο βήμα, μετά είναι όλα εύκολα. Ο κόσμος έχει την ιερή υποχρέωση να κάνει την σωστή επιλογή. Να έχει μια κοινή λογική και να μην ενδώσει στις υπερβολές. Τα υπόλοιπα είναι υποχρέωση του πολιτικού. Ο κόσμος πρέπει να νοιώθει εμπιστοσύνη στον πολιτικό αλλά και ο πολιτικός στον άλλον πολιτικό».

- Η ροκ πλευρά σας κλοτσάει;

«Οχι. Δεν ήμουν ποτέ της άποψης να ρίξουμε άδεια μπουκάλια μπύρας στους μπάτσους...».

- Σας ενοχλεί που ο Αλέξης Τσίπρας δεν φορά γραβάτα;

«Καταρχήν με ενοχλεί όλων η αισθητική πλην του Τσακαλώτου, άντε και του Κατρούγκαλου, με το θεαματικό ντύσιμό του, με την ποσέτ... Με ενοχλεί ο φορμαλισμός κάποιων να νομίζουν ότι αν ντύθηκαν με ανοιχτό πουκάμισο ότι αυτό είναι επαναστατικό δείγμα. Δεν είναι... Αυτό είναι έλλειψη αισθητικής, και είναι Σγουρός χωρίς γραβάτα...».

- Βλέπετε σύντομα εκλογές;

«Θα προτιμούσα να γίνουν μετά τον Μάιο. Μια ήττα του ΣΥΡΙΖΑ στις Ευρωεκλογές, θα συμπαρέσυρε και το αποτέλεσμα στις βουλευτικές. Θα ηττηθεί θεαματικά στις Ευρωεκλογές και θα ακολουθήσουν και οι άλλες εκλογές. Εχουν παίξει όλα τα χαρτιά, όπως την Novartis που την βιάστηκαν λόγω Μακεδονίας. Βλέπεις και το άλλο; Λέμε το ζήτημα της Μακεδονίας Πρέσπες, λες και είναι μια συμφωνία για το ψάρεμα. Σε μερικά είναι καλοί».

- Ενα σχόλιο για τον Αλέξη Τσίπρα;

«Υπάρχουν δύο πράγματα που είναι σημαντικά στην πολιτική, decorum e gravitas. H σοβαρότητα στην εμφάνιση και η βαρύτητα. Του λείπουν και τα δύο...»

Γιατί δεν κατεβαίνετε ντουέτο με τον Καρπετόπουλο στις εκλογές;

«Μα είναι ΠΑΣΟΚος αυτός...».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ