Αν μείνει κανείς στις επικεφαλίδες και στις ομολογουμένως προσεκτικά γραμμένες παραγράφους των κυβερνητικών ανακοινώσεων για τη διάδοχη κατάσταση του νόμου Κατσέλη, θα μπορούσε να σχηματίσει την εντύπωση ότι δεν θα αλλάξουν και πολλά πράγματα. Ωστόσο, η 1η Μαρτίου φέρνει ανατροπές στην προστασία της α’ κατοικίας.
Μια δεύτερη ματιά στο τουιτάρισμα του Προέδρου της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Ν. Καραμούζη, αποκαλύπτει ή μάλλον επιβεβαιώνει τις πληροφορίες, που αναφέρουν ότι τα κριτήρια υπαγωγής στο νέο πλαίσιο προστασίας, θα είναι δρακόντεια. «Να αφορά μόνο οικ. ευπαθείς ομάδες σε αδυναμία αποπληρωμής, αυστηρότερα κριτήρια επιλογής, αποκλεισμό των στρ/γικών κακοπληρωτών, να στηρίζει την ευρωστία/εποπτικές υποχρεώσεις τρα/ων», επεσήμανε ο Ν. Καραμούζης και κάπως έτσι έχουμε τους τέσσερις βασικούς άξονες της σχεδιαζόμενης παρέμβασης.
Κατ’ αρχάς, με την αναφορά «μόνο οικονομικά ευπαθείς ομάδες», επιβεβαιώνεται η μεγάλη διαφορά που χωρίζει κυβέρνηση και τράπεζες, ως προς τα όρια προστασίας. Η κυβέρνηση μπήκε στη συζήτηση με σχέδιο για όριο που θα ξεκινά από τις 150.000 ευρώ και θα πλαφονάρει στις 250.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του νοικοκυριού, ενώ οι τράπεζες θεωρούν ότι το ταβάνι δεν μπορεί να πάει πάνω από τις 100.000 ευρώ, καθώς ήδη μέσω του νόμου Κατσέλη προστατεύεται σχεδόν το 90% των «κόκκινων» δανείων.
Η επισήμανση για «αυστηρότερα κριτήρια επιλογής» επιβεβαιώνει τη διαφορά και μένει να διαπιστωθεί εάν ως το τέλος Φεβρουαρίου, που εκπνέει η παράταση του ισχύοντος πλαισίου, θα έχουν γίνει βήματα εκατέρωθεν για να καλυφθεί η απόσταση. Αυτό που επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, είναι ότι το νέο πλαίσιο προστασίας θα αφορά μόνο σε στεγαστικά δάνεια και όχι σε επαγγελματικά, για τα οποία έχει υποθηκευτεί η πρώτη κατοικία.
Η αναφορά στον «αποκλεισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών», δεν μπορεί να αφορά μόνο στα όρια προστασίας, αλλά και στις διαδικασίες. Όπως επισημαίνουν νομικοί και τραπεζικοί κύκλοι, οι σημερινές χρονοβόρες διαδικασίες του νόμου Κατσέλη, επιτρέπουν να «κρύβονται» στα πινάκια των δικαστηρίων χιλιάδες «μπαταχτσήδες», που απλώς κερδίζουν χρόνο. Οι νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι και το νέο πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας, που θα είναι ενταγμένο στο Πτωχευτικό Δίκαιο των ιδιωτών, θα έχει δικαστικό χαρακτήρα, κόντρα στις αρχικές πληροφορίες που ήθελαν οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων να υποβάλλονται σε κρατικό φορέα, λόγω της σχεδιαζόμενης επιδότησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Όσον αφορά στην αναφορά στην «ευρωστία και στις εποπτικές υποχρεώσεις των τραπεζών», θα μπορούσε να πει κανείς ότι «φωτογραφίζει» το μοντέλο των ρυθμίσεων που θέλει να φέρει η κυβέρνηση, κατ’ αναλογίαν του κυπριακού μοντέλου. Πέρα από την επιδότηση μέρους της ρυθμισμένης δόσης, που θα καλείται να εξυπηρετεί ο δανειολήπτης, το «κλειδί» είναι η αναπροσαρμογή του δανείου, με κριτήρια τρέχουσας εμπορικής αξίας του ακινήτου, κάτι που ισοδυναμεί με «κούρεμα». Κι αυτό δεν μπορεί παρά να επηρεάζει τις σχετικές προβλέψεις των τραπεζών.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς έχει γίνει εντατική προεργασία με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Δ. Λιάκο. Υπήρχε, μάλιστα, στόχος να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες πριν από το τέλος του χρόνου, ωστόσο οι τεχνικές δυσκολίες αποδείχθηκαν περισσότερες και πιο πολύπλοκες.
Σε κάθε περίπτωση, το τελικό σχέδιο, πριν φτάσει στη Βουλή, θα πρέπει να περάσει από την Κομισιόν, η οποία με τη σειρά της, βάσει Κοινοτικής Οδηγίας, θα πρέπει να ενημερώσει σχετικά την ΕΚΤ, που γνωμοδοτεί για κάθε θέμα που επηρεάζει τα χρηματοπιστωτικά συστήματα.