Ο βίος του μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγλερ και η σχέση του με τον Χίτλερ [εικόνες] | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr

Ο βίος του μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγλερ και η σχέση του με τον Χίτλερ [εικόνες]

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς.

To Από Μηχανής Θέατρο παρουσιάζει το βραβευμένο έργο «Προσωπική Συμφωνία» (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά με σπουδαίους ηθοποιούς όλων των γενεών επί σκηνής Νικήτα Τσακίρογλου, Χρήστο Βαλαβανίδη, Αλέξανδρο Μπουρδούμη, Άννα Ελεφάντη.
Ολα αρχίζουν όταν την ανάκριση του μαέστρου αναλαμβάνει ο ταγματάρχης Άρνολντ, ο οποίος δείχνει αποφασισμένος να αποδείξει πως ο μουσικός υπήρξε στέλεχος των Ναζί κι εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφερε το Κόμμα.

 Άννα Ελεφάντη, Χρήστος Βαλαβανίδης

«Δεν είναι μόνο ένα έργο για τις φρικαλεότητες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Δεν είναι μόνο ένα έργο για τη διεστραμμένη ρατσιστική πολιτική του Γ’ Ράιχ. Είναι ένα έργο για τη σημασία του να παίρνεις θέση» αναφέρει μιλώντας στο iefimerida η Άννα Ελεφάντη.

«Η Προσωπική συμφωνία του Ρόναλντ Χάργουντ είναι ένα έργο που αν και γράφτηκε σχετικά πρόσφατα, το 1995, έχει τη στόφα του κλασσικού. Αποδεσμεύεται από την εποχή στην οποία αναφέρεται και ακουμπάει με την ίδια δύναμη στο σήμερα, το αύριο».

«Ο Αμερικάνος ανακριτής ταγματάρχης Άρνολντ αντικρούει τον ιδεαλισμό του ανακρινόμενου μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, με μια βασική ερώτηση: απέναντι στις κτηνωδίες του καθεστώτος γιατί δεν πήρες θέση;
Κι αν αυτό είναι ένα ερώτημα εξαιρετικά ενδιαφέρον τόσο για τους μελετητές της Ιστορίας όσο και για εμάς που προσπαθούμε να δώσουμε σάρκα και οστά στους ήρωες που υποδυόμαστε, τελικά αποκτάει ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν μετουσιωθεί στην εξής αναγωγή: Στις δικές μας «μικρές» καθημερινές μάχες, στον εργασιακό χώρο, την οικογένεια, την ερωτική σχέση παίρνουμε θέση;» σημειώνει με αφορμή την παράσταση η Άννα Ελεφάντη.

Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς

Η Άννα Ελεφάντη είναι η Έμμυ Στράουμπε της παράστασης. «Γερμανίδα. Καλή Γερμανίδα. Άλλωστε κάθε φορά που γίνεται λόγος στο πρόσωπό μου, αναφέρομαι αποκλειστικά ως κόρη του πατέρα μου και χαίρω τον θαυμασμό για όσα εκείνος ήταν. Ήρωας ήταν, συμμετείχε σε μία από τις πολλές αποτυχημένες απόπειρες δολοφονίες του Αδόλφου Χίτλερ. Ως κόρη ήρωα λοιπόν έχω προσληφθεί στο γραφείο όπου διεξάγεται η ανάκριση. Σιωπηλό ως επί το πλείστων πρόσωπο, προσπαθώ να κάνω καλά τη δουλειά μου παρά τα όσα ακούω και βλέπω. Στα μάτια μου εκτυλίσσονται σκηνές όπου επιβεβαιώνουν με κάθε τρόπο τις πληγές ενός πολέμου που αν και έχει λήξει, ακόμα αιμορραγεί. Ξέρω ότι έχω υπάρξει μέρος, με την ανοχή μου και μόνο, αυτής της φρικιαστικής μηχανής εξόντωσης που ονομάζεται Γ’ Ράιχ όμως έχω επιλέξει τη σιωπή. Συνεχίζω και πληκτρολογώ στη γραφομηχανή μου λες και κάθε τικ και τακ είναι μια γλώσσα που μπορεί να εκφράσει όσα είναι αδύνατον να ειπωθούν».

«Συνεχίζω και πληκτρολογώ στη γραφομηχανή μου λες και κάθε τικ και τακ είναι μια γλώσσα που μπορεί να εκφράσει όσα είναι αδύνατον να ειπωθούν» αναφέρει η  Άννα Ελεφάντη

Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι μηδαμινά μολαταύτα, τα επιχειρήματα του Φουρτβένγκλερ σχετικά με τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις ανεξίτηλες μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς. O μάρτυρας που θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης είναι ο Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, ο οποίος με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή, προδίδει κρυφές πτυχές του μαέστρου.

Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Άννα Ελεφάντη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Παναγιώτης Γουρζουλίδης, Κώστας Κουτρούλης, Δημήτρης Μπούρας

«Προσωπική Συμφωνία» (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ

Μετάφραση: Αθανασία Καραγιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά - Κοστούμια: Αγγελικη Αθανασιάδου, Λήδα Σπερελάκη
Μουσική Επιμέλεια/ Σύνθεση : Παύλος Κατσιβέλης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Επιμέλεια Κίνησης και Χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Χρήστος Καρανικόλας

Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Άννα Ελεφάντη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Παναγιώτης Γουρζουλίδης, Κώστας Κουτρούλης, Δημήτρης Μπούρας
Τετάρτη στις 18:00 Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 Κυριακή στις 18:00

Στα ερείπια τοποθετηθεί ο Χάργουντ τη δράση της Προσωπικής Συμφωνίας, το ιδανικό σκηνικό ενός πολέμου που μόλις έχει τελειώσει

Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, Τηλέφωνο: 210 5232097

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ