fbpx Στην Ανδρο ανακαλύπτουμε τη 40χρονη σχέση του Μυταρά με το θέατρο [εικόνες] | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ Β. & Ε. ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ

Στην Ανδρο ανακαλύπτουμε τη 40χρονη σχέση του Μυταρά με το θέατρο [εικόνες]

Αφιέρωμα στον καταξιωμένο
30|06|2018 | 12:07
Αφιέρωμα στον καταξιωμένο

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή ετοίμασε  ένα αφιέρωμα στον καταξιωμένο, πολυσχιδή και ιδιαίτερα αγαπητό από το ελληνικό κοινό Δημήτρη Μυταρά.

Κύριο χαρακτηριστικό της ζωγραφικής του Δημήτρη Μυταρά είναι η συνύπαρξη αντιφατικών δεδομένων, τα οποία επιδέξια διαπλέκονται, δημιουργώντας την παραδοξότητα που διατρέχει τη γόνιμη και δημιουργική καλλιτεχνική του πορεία.

Η ποίηση συνεκφράζεται με την βία, ο λυρισμός με την βαναυσότητα, η ηδονή με την τραχύτητα… Πρόκειται για ένα έργο σύνθετο αλλά πρωτότυπο και αυθεντικό, με πολλαπλές όψεις, που εξελίσσεται επί εξήντα σχεδόν χρόνια, όσα δηλαδή και ο δημιουργικός χρόνος του Μυταρά, ο οποίος με πλήρη αφοσίωση επιτέλεσε το λειτούργημα του καλλιτέχνη, ερευνώντας και αναδεικνύοντας με υποκειμενικότητα και ιδιομορφία τον τρόπο να συλλαμβάνει τον κόσμο που τον περιβάλλει.

Εκτός από διακεκριμένος ζωγράφος τον οποίο όλοι γνωρίζουμε, υπήρξε και ποιητής, ταλαντούχος σκηνογράφος, ενδυματολόγος, εικονογράφος, σχεδιαστής διακοσμητικών παραστάσεων και χαρισματικός δάσκαλος. Σκοπός του αφιερώματος είναι να αναδειχθούν τόσο η θεματική πολυμέρεια, όσο και η τεχνοτροπική ποικιλομορφία και επιδεξιότητα.

Πώς διαρθρώνεται η έκθεση

Ο καθρέφτης, 1990, Ακρυλικό σε καμβά, 183 x 183 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η διαρθρωτική δομή του αφιερώματος μας ξεκινά από την πρώιμη νεανική περίοδο, η οποία χαρακτηρίζεται από μια εντυπωσιακή ωριμότητα. Συνεχίζεται με δύο θεματικές που θα τον απασχολήσουν από τις αρχές του 1960 έως και το θάνατο του: τους καθρέπτες και τα πορτραίτα.

Δικτατορία, 1969, Ακρυλικό σε καμβά

Με το επόμενο σκέλος ανοίγει ένας εντελώς καινούργιος δρόμος: η επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα θα δώσει στον καλλιτέχνη την ευκαιρία να αλλάξει άρδην τη ζωγραφική του για να καταγγείλει τα τεκτενόμενα. Πρόκειται για τα γνωστά Επιτύμβια και έργα «Ντοκουμέντα».

Μοτοσυκλετιστής 1970-1974, Ακρυλικό σε καμβά

Η βία θα συνεχίσει πέρα από την σκοτεινή αυτή περίοδο, να κυριαρχεί στο έργο του, με τις μοτοσυκλέτες, τα δυστυχήματα, τα αλλοιωμένα από τον άνθρωπο τοπία. Η προοδευτική εμφάνιση των γυναικείων μορφών, που θα εδραιώσουν οριστικά τη φήμη του, θα του δώσουν την ευκαιρία να ανανεώσει την παλέτα του, προσδίδοντας μία νεοφανή ζωντάνια.

Μακέτα σκηνικού για τις Εκκλησιάζουσες του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, 1969, μελάνι σε χαρτί

Τέλος, ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει την ιδιαίτερη σχέση του Μυταρά με τον χώρο του θεάτρου, με τον οποίο σχετίστηκε πάνω από 40 χρόνια. Στην ενότητα αυτή θα δούμε τα ανεπανάληπτα σκηνικά και ρούχα για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Εθνικό και φυσικά το Τέχνης, για τις παραστάσεις του Κουν, του Λαζάνη και του Κούγιουμτζή, εκεί όπου τίποτα δεν άφηνε στην τύχη του και αναζητούσε ο ίδιος μέχρι και τα υφάσματα για τα κοστούμια.

Η δυνατότητα πρόσβασης στο εντυπωσιακό σε όγκο και ποιότητα αρχείο του διακεκριμένου αείμνηστου Δημήτρη Μυταρά που είχαμε την τύχη να έχουμε, μας έδωσε την δυνατότητα να προσκομίσουμε στην έρευνα μας πληθώρα ανέκδοτων δεδομένων τα οποία προσδίδουν στο εγχείρημα ενδιαφέρον και σπουδαιότητα.

Αυτοπροσωπογραφία, μολύβι σε χαρτί

Το εικαστικό αυτό αφιέρωμα θα πλαισιώσει ο δίγλωσσος συνοδευτικός κατάλογος 284 σελίδων, τον οποίο θα εκδώσει η Μικρή Άρκτος.

Δημήτρης Μυταράς «Από το Σύγχρονο στο Διαχρονικό» 1 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2018

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο

ΣΧΟΛΙΑ