ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΗ ΝΕΚΡΗ ΖΩΝΗ

Οταν ο χρόνος πάγωσε στο 1974 -Το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας, 44 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή [εικόνες]

Φωτογραφίες: ΑΡ
Φωτογραφίες: ΑΡ

Κάποτε υποδεχόταν χιλιάδες τουρίστες που ήθελαν να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα στο Νησί της Αφροδίτης. Σήμερα, στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας ο χρόνος έχει παγώσει στο 1974.

44 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και 41 μετά την τελευταία εμπορευματική πτήση, το πάλαι ποτέ Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας είναι αφημένο στο έλεος του καιρού και του χρόνου.   

Περιττώματα πουλιών έχουν πάρει τη θέση των ταξιδιωτών. Καρέκλες στο τέρμιναλ που αναποδογύρισαν εδώ και δεκαετίες, δεν έχουν σηκωθεί και δεν πρόκειται να σηκωθούν όρθιες.  

Όλα είναι στη θέση τους, όπως όταν το αεροδρόμιο ήταν ακόμα εν λειτουργία. Ο λόγος; Επειδή το αεροδρόμιο βρίσκεται εδώ και δεκαετίες υπό τον έλεγχο των δυνάμεων του ΟΗΕ, στη λεγόμενη Νεκρή Ζώνη της Κύπρου, στην οποία κανείς δεν έχει δικαίωμα να παρέμβει.

Το εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο είναι στα δυτικά της Λευκωσίας και οι εικόνες είναι απολύτως ενδεικτικές:  

Ένα αεροπλάνο της Cyprus Airways, περικυκλωμένο από σύρματα   

Περιττώματα πουλιών καλύπτουν σχεδόν κάθε κάθισμα στις Αναχωρήσεις. Κάποτε, χιλιάδες τουρίστες χρησιμοποιούσαν το αεροδρόμιο

Η πινακίδα του αεροδρομίου

Ο διάδρομος που οδηγούσε από την κύρια είσοδο στις Αναχωρήσεις

Κάποτε το Κατάστημα Αδασμολόγητων Ειδών ήταν γεμάτο προϊόντα

Διαφημιστική πινακίδα: «Θα σας ταξιδέψουμε στα πέρατα της Γης», γράφει

Τα check-in του αεροδρομίου

Η ιστορία του αεροδρομίου

Η Λευκωσία ήταν το κύριο αεροδρόμιο της Κύπρου από την αρχική κατασκευή της δεκαετίας του 1930. Στην αρχή λειτούργησε κυρίως ως στρατιωτικό αεροδρόμιο. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το αεροδρόμιο, οι εγκαταστάσεις και ο διάδρομος επεκτάθηκαν από Κύπριους εργολάβους.

Μετά τον πόλεμο εμπορικές υπηρεσίες εισήχθησαν, και από το 1948 η Misrair, η BOAC, η Cyprus Airways και η MEA παρείχαν τακτικές υπηρεσίες. Το 1949 το πρώτο κτίριο του τερματικού σταθμού σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Το κόστος του ήταν 50.000 λίρες και άνοιξε το Μάιο του ίδιου έτους.

Στις 27 Μαρτίου του 1968, ένας νέος σύγχρονος τερματικός σταθμός σχεδιάστηκε από τη γερμανική εταιρεία Dorsch und Gehrmann.

Βομβαρδισμός και σκληρές μάχες

Στις 20 Ιουλίου του 1974, η Τουρκία εισέβαλε στην Κύπρο, βομβαρδίζοντας το αεροδρόμιο σε μεγάλη κλίμακα και έτσι οδήγησε, ουσιαστικά, στο μόνιμο κλείσιμό του. Η τελευταία εμπορική αεροπορική πτήση έγινε από το Αεροδρόμιο Λευκωσίας το 1977, στο πλαίσιο του ΟΗΕ.

Μετά την τουρκική εισβολή το αεροδρόμιο αποτέλεσε πεδίο σκληρών μαχών μεταξύ κυπριακών και τουρκικών δυνάμεων, που οδήγησαν το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών να κηρύξει Προστατευόμενη Περιοχή (UNPA) το αεροδρόμιο. Αυτό απαιτούσε και από τις δύο πλευρές να αποσυρθούν τουλάχιστον 500 μέτρα από την περίμετρο του αεροδρομίου.

Μετά την κατάπαυση του πυρός, που υπογράφηκε στις 16 Αυγούστου 1974, το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας πέρασε στον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών και ανήκει στη λεγόμενη Νεκρή Ζώνη.

Μετά το κλείσιμο του αεροδρομίου της Λευκωσίας, ένα νέο αεροδρόμιο, το Διεθνές Αεροδρόμιο της Λάρνακας (LCA), άνοιξε στην Κύπρο το 1975. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1983, άνοιξε τις πύλες του και το Διεθνές Αεροδρόμιο της Πάφου (PFO).

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.