Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες] - iefimerida.gr

Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες]

Αφιέρωμα-περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Με τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης - σκηνικής εγκατάστασης «Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη» που πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή, ξεκινάει το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη μεγαλύτερη ελληνίδα δραματουργό.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει και τα θεατρικά έργα της Λούλας Αναγνωστάκη και πραγματοποιείται στην Πειραιώς 260.

Η εγκατάσταση είναι μια «θεατρική πόλη» με δώδεκα ξεχωριστά δωμάτια, όσα και τα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη: Η πόλη, Η διανυκτέρευση, Η παρέλαση, Η συναναστροφή́, Αντόνιο ή Το μήνυμα, Η νίκη, Η κασέτα, Ο ήχος του όπλου, Διαμάντια και μπλουζ, Το ταξίδι μακριά́, Ο ουρανός κατακόκκινος, Σ’ εσάς που με ακούτε.

Η κυριαρχία του κλειστού, ονειρικού χώρου –πολύ έντονη και στο θέατρο του Παράλογου, με το οποίο η Αναγνωστάκη συνομιλεί στα πρώτα της, ιδίως, έργα– οδήγησε στη σύλληψη αυτής της σκηνογραφικής εγκατάστασης, που μας προσκαλεί να τη γνωρίσουμε εκ νέου, να σταθούμε, να ακούσουμε, να αφουγκραστούμε το έργο της.

Η μακέτα της έκθεσης «Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη»

Το «δωμάτιο» είναι ο ένας πόλος της εγκατάστασης -η περίκλειστη σκηνή́ όπου διαδραματίζεται η ιστορία. Ο άλλος πόλος είναι η «μνήμη»- η σκηνή της φαντασίας, ο αγωγός μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, συλλογικού και ατομικού, που ενεργοποιείται από το ίχνος των εικόνων, των ήχων, των αντικειμένων, των ποιητικών τοπίων που κάθε δωμάτιο περιέχει.

Αποσυνθέτουμε το έργο στον χώρο για να το διαβάσουμε με τα μάτια της φαντασίας, που ξέρει, όπως έλεγε ο Κουν, να διακρίνει «χρώματα, κινήσεις, στάσεις σωμάτων, σχέσεις ακόμη απροσδιόριστες».
Κανείς δεν μπορεί να ελέγξει απόλυτα τον μηχανισμό της μνήμης – πότε ξυπνάει, πότε χάνεται, πότε οδηγεί στη σύνθεση, πότε στην αποσύνθεση, πότε στη συνάντηση και πότε στον αποχωρισμό. Και σε κανένα κοινό́ βίωμα η μνήμη των προσώπων που σφράγισε δεν ταυτίζεται.

Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες] | iefimerida.gr 1

«Το πιο σημαντικό στη μνήμη –και γι’ αυτό τον λόγο η μνήμη λειτουργεί με τόσο μεγάλη δύναμη– είναι το τραύμα». Αγγίζοντας την περιοχή του τραύματος, το θέατρο της Λούλας Αναγνωστάκη αποσιωπά και αποκαλύπτει, φέρνει στην επιφάνεια την παραμόρφωση όπου έχει οδηγήσει η ταύτιση με παρωχημένα κοινωνικά μοντέλα, απονεκρωμένες ιδεολογίες, ματαιωμένες σχέσεις, ανθρωποφαγίες οικογένειες. Αναδιατάσσει με τον τρόπο του τραύματος το χθες και το σήμερα, πλησιάζει το ανείπωτο εκείνο σημείο που πονάει περισσότερο, σαρκάζει τον φόβο, την ατολμία, την υποκρισία μας, ξεδιπλώνει τον πόθο για ζωή που κάθε φορά διαψεύδεται ή καίγεται άδοξα στη συνάντηση της προσωπικής με τη μεγάλη Ιστορία.

Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες] | iefimerida.gr 2

Οπως αναφέρει η παρουσίαση του Φεστιβάλ Αθηνών, με τα «Δωμάτια Μνήμης» επιχειρούμε μια αναπαράσταση της αίσθησης του εσωτερικού κάθε έργου αλλά και της νοητικής συνθήκης που το γέννησε.

Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες] | iefimerida.gr 3

Με οδηγούς τα ίδια τα έργα και τα μοναδικά τεκμήρια –χειρόγραφα, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες– που η αρχειακή έρευνα έφερε στο φως, δοκιμάζουμε να μπούμε στο εργαστήρι της διεισδυτικής και εκφραστικής, διαισθητικής και πηγαίας, ακατάτακτης και σπαρακτικά υποκειμενικής Λούλας Αναγνωστάκη και καλούμε τον επισκέπτη να «παίξει» στην αναπαράσταση της διαδρομής αυτής, από́ την ιστορία στο έργο μιας μοναδικής σκέψης και μιας μοναδικής γραφής που επιστρέφει σ’ εμάς.

Φωτογραφία: Σπύρος Στάβερης

Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη
Πειραιώς 260 Α
Κάθε μέρα έως τις 19 Ιουλίου, 19:00 - 24:00

Εικαστικό αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη -Σε 12 δωμάτια, όσα και τα έργα της [εικόνες] | iefimerida.gr 5

Επιμέλεια έκθεσης: Δήμητρα Κονδυλάκη
Αρχειακή έρευνα - Δραματουργική συνεργασία:
Γρηγόρης Ιωαννίδης - Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνογραφική μελέτη: Λουκία Μάρθα - Αλέξανδρος Βαζάκας
Σχεδιασμός φωτισμού: Γιάννης Δρακουλαράκος
Μοντάζ οπτικού υλικού: Νίκος Γαβαλάς
Ηχητικό περιβάλλον: Πάνος Αγγελοθανάσης
Παραγωγή: ArtEMIS PRODUCTIONS

Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται θεατρικές παραστάσεις, έργων της Λούλας Αναγνωστάκη:

10-12 Ιουνίου, 21:00 / Η πόλη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου

Έργο εμποτισμένο από την μετεμφυλιακή ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης του 1960, η Πόλη μιλάει προφητικά για έναν κόσμο που νοσεί. Έχοντας ανέβει πρώτη φορά από τον Κουν το 1965, παρουσιάζεται σε μια νέα σκηνοθετική εκδοχή από τον Γιάννη Μόσχο.

17- 19 Ιουνίου, 21:00 / Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη

Ηθοποιοί που την είδαν
Ηθοποιοί που την γνώρισαν
Ηθοποιοί που την έπαιξαν
Ηθοποιοί που την φαντάστηκαν
ερμηνεύουν τα έργα της στους χώρους Β και Ε
με επιστέγασμα τον Ουρανό κατακόκκινο με την Ρούλα Πατεράκη.

11 Ιουνίου, 17:00 - 20:00 Συμπόσιο για το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη
Προλογίζουν η Λυδία Κονιόρδου, Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Τα Δωμάτια Μνήμης παρουσιάζουν η Δήμητρα Κονδυλάκη, Σύμβουλος για το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, επιμελήτρια, και η Λουκία Μάρθα, σκηνογράφος της έκθεσης.

Προσκεκλημένοι ομιλητές: Από την σκοπιά της γραφής –
Δημήτρης Δημητριάδης, Βίκυ Μαντέλη, Χρύσα Προκοπάκη, Δημήτρης Τσατσούλης.
Πρόλογος - συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης
Από τη σκοπιά της σκηνής –Βίκτωρ Αρδίτης, Γιώργος Αρμένης, Θοδωρής Γκόνης, Γιάννης Μόσχος, Έλλη Παπακωνσταντίνου, Ρούλα Πατεράκη, Ένκε Φεζολάρι.
Πρόλογος - συντονισμός: Μάνος Καρατζογιάννης

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ