Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το επεισόδιο με ΑμεΑ στη Θεσσαλονίκη: Αργησε να ειδοποιήσει, αλλά τον εξυπηρετήσαμε - iefimerida.gr

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το επεισόδιο με ΑμεΑ στη Θεσσαλονίκη: Αργησε να ειδοποιήσει, αλλά τον εξυπηρετήσαμε

Φωτογραφία: ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/EUROKINISSI
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Εξηγήσεις για το περιστατικό με το ΑμεΑ που επέβαινε σε αναπηρικό αμαξίδιο στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης δίνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

«Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ουδέποτε αρνήθηκε να εξυπηρετήσει επιβάτη της, πολλώ δε μάλλον επιβάτη ΑμεΑ και ειλικρινά λυπάται για την ταλαιπωρία που υπέστη» δηλώνει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία. Ωστόσο τονίζει ότι ο συγκεκριμένος επιβάτης προσήλθε στον σταθμό στις 7 χθες το πρωί για να αναχωρήσει στις 7.04 παρότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητά απαραιτήτως από άτομα με κινητικά προβλήματα να επικοινωνούν 48 ώρες πριν το προγραμματισμένο δρομολόγιό τους ώστε να εξυπηρετηθούν. Παρά ταύτα, αναφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕτα στελέχη της «ήταν έτοιμα σήμερα να τον εξυπηρετήσουν να ταξιδέψει κανονικά με όλους τους κανόνες ασφάλειας». Υποστηρίζει επίσης, ότι ο εν λόγω επιβάτης, «αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. δικό της ελαφρύτερο αμαξίδιο προκειμένου να διευκολυνθεί η επιβίβασή του στο τρένο».

Τέλος, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιρρίπτει ευθύνες στον ΟΣΕ αφου μέχρι σήμερα δεν της έχει παραδώσει ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα για άτομα με ειδικές ανάγκες παρόλο που έχει δρομολογήσει από τα μέσα του 2017 όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς τον ΟΣΕ.

Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ σημειώνει:

«Ο επιβάτης προσήλθε στον Σιδηροδρομικό Σταθμό χθες το πρωί στις 7.00 π.μ. για να επιβιβαστεί σε αμαξοστοιχία που είχε προγραμματισμένη αναχώρηση στις 7.04 π.μ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. για την καλύτερη διευκόλυνση των πελατών μας με κινητικά προβλήματα έχει δημοσιοποιήσει και ενημερώσει το επιβατικό κοινό ότι είναι απαραίτητη η επικοινωνία με την εταιρεία 48 ώρες πριν από το δρομολόγιο. Η διαδικασία αυτή είναι γνωστή στους ανθρώπους και στις συλλογικότητες που τους εκπροσωπούν, ώστε να έχουν την ιδιαίτερη φροντίδα που χρειάζεται για να μπορούν να ταξιδέψουν άνετα.

Ο λόγος για την ύπαρξη της διαδικασίας επικοινωνίας είναι ότι χρειάζεται πρόσθετο προσωπικό και εξοπλισμός, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν με ασφάλεια τα αμαξίδια και οι επιβάτες.

Παρόλο που ο συγκεκριμένος επιβάτης δεν ακολούθησε τη ανωτέρω διαδικασία για να εξυπηρετηθεί σωστά, τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ήταν έτοιμα σήμερα να τον εξυπηρετήσουν να ταξιδέψει κανονικά με όλους τους κανόνες ασφάλειας. Επίσης, ο εν λόγω επιβάτης, αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. δικό της ελαφρύτερο αμαξίδιο προκειμένου να διευκολυνθεί η επιβίβασή του στο τρένο.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ουδέποτε αρνήθηκε να εξυπηρετήσει επιβάτη της, πολλώ δε μάλλον επιβάτη ΑμεΑ και ειλικρινά λυπάται για την ταλαιπωρία που υπέστη" .

Πέραν του συγκεκριμένου γεγονότος, καταλήγει η ανακοινωση, η Διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει δρομολογήσει από τα μέσα του 2017 όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς τον ΟΣΕ -ο οποίος έχει και την ευθύνη για τη λειτουργία των Σιδηροδρομικών Σταθμών- ώστε να υπάρξει η προμήθεια των ειδικών ανυψωτικών μηχανημάτων, που απαιτούνται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών που έχουν ειδικές ανάγκες. Ο ΟΣΕ μέχρι σήμερα δεν έχει παραδώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τέτοιο ανυψωτικό μηχάνημα».

Σε δεύτερη, νεότερη, ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διευκρινίζει ότι:

«Ο κύριος Κωνσταντής αποβιβάστηκε στο σταθμό Λαρίσης με τη βοήθεια του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεχόμενος αυτήν τη φορά τη χρήση του ελαφρότερου αμαξιδίου, που διαθέτει η εταιρία. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας το δικό του ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο, μεταφέρθηκε με συνοδεία και μέριμνα του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο σταθμό του ΜΕΤΡΟ και συνέχισε το ταξίδι του, αφού ευχαρίστησε το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη βοήθεια που του παρείχαν».

Η καταγγελία της ΕΣΑμεΑ

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΣΑμεΑ κατήγγειλε με αγανάκτηση «την άρνηση επιβίβασης σε πολίτη με αναπηρία να ταξιδέψει στην Αθήνα μέσω τραίνου από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, καθώς δεν μπορούσε να επιβιβαστεί με το αμαξίδιό του, επειδή τα ειδικά ανυψωτικά μηχανήματα, που έχουν αγοραστεί εδώ και μήνες, ακόμη δεν λειτουργούν».

Σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ:

«Υπεύθυνοι είναι τόσο ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και το υπουργείο Μεταφορών, καθώς με τη συγκεκριμένη πράξη καταστρατηγείται το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση όπως και μια πλειάδα νόμων και Ευρωπαϊκών Κανονισμών: από τον Κανονισμό 1371 του 2007 για τις μετακινήσεις μέσω τρένων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Ελληνικό Σύνταγμα, τον νόμο 4488/2017 για την υλοποίηση της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, μέχρι την ίδια τη Σύμβαση του ΟΗΕ, όλα τα νομοθετήματα ορίζουν ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να μπορούν να ταξιδεύουν ισότιμα με όλους τους πολίτες.

Συγκεκριμένα τα άρθρα 10 και 11 του Κανονισμού 1371 αναφέρουν: "(10) Οι υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών θα πρέπει να προσφέρονται προς όφελος των πολιτών εν γένει. Κατά συνέπεια, τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, ανεξαρτήτως του αν αυτή οφείλεται σε αναπηρία, στην ηλικία τους ή σε οποιονδήποτε άλλο παράγοντα, θα πρέπει να έχουν δυνατότητες για σιδηροδρομικά ταξίδια συγκρίσιμες με τις δυνατότητες των λοιπών πολιτών. Τα άτομα με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα έχουν το ίδιο δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας, ελεύθερης επιλογής και ίσης μεταχείρισης με τους άλλους πολίτες. Μεταξύ άλλων, ειδική μέριμνα θα πρέπει να δίδεται στην παροχή πληροφοριών σε άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα σχετικά με τη δυνατότητα πρόσβασης σε σιδηροδρομικές υπηρεσίες, τις συνθήκες πρόσβασης των συρμών και τις διευκολύνσεις επί της αμαξοστοιχίας. Για την καλύτερη ενημέρωση των επιβατών με αισθητηριακές ανεπάρκειες σχετικά με καθυστερήσεις, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οπτικοακουστικά συστήματα, κατά περίπτωση. Τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα θα πρέπει να μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια επί της αμαξοστοιχίας χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.

(11) Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις διαχείρισης των σταθμών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα, συμμορφούμενες προς τις ΤΠΔ για άτομα με μειωμένη κινητικότητα, για να διασφαλίζουν ότι –σύμφωνα με τις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις– εξασφαλίζεται η πρόσβασή τους σε όλες τις αρχιτεκτονικές κατασκευές και σε όλους τους συρμούς κατά τη στιγμή της αγοράς ή της κατασκευής ή με την ευκαιρία σημαντικών τροποποιήσεών τους, με τη σταδιακή άρση των φυσικών εμποδίων και των λειτουργικών ελλείψεων".

Η ΕΣΑμεΑ απαιτεί από τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να σεβαστούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και να δώσουν τέλος στην ταλαιπωρία αλλά ιδιαίτερα στη διακριτική και άνιση μεταχείρισή τους.

Είναι ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο, εν έτη 2018, γραφειοκρατικά κολλήματα να απαγορεύουν την ελεύθερη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία».

Η απάντηση του ΟΣΕ

Λίγο αργότερα, ο ΟΣΕ με ανακοίνωσή του απάντησε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που υποστηρίζει πως ο ΟΣΕ μέχρι σήμερα δεν της έχει παραδώσει ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα για άτομα με ειδικές ανάγκες, ότι ήδη έχουν παραλειφθεί δύο μηχανήματα τα οποία και έχουν διατεθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και είναι στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για την εξυπηρέτηση ατόμων με κινητικά προβλήματα.

"O Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (Ο.Σ.Ε) συμπράττει στην αναγκαία προμήθεια ειδικών ανυψωτικών μηχανημάτων για τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ στις αμαξοστοιχίες, τα οποία θα διατεθούν σε σταθμούς, ανάλογα με τις διαπιστωμένες ανάγκες που υπάρχουν. Ήδη έχουν παραλειφθεί δύο μηχανήματα τα οποία και έχουν διατεθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για την εξυπηρέτηση ατόμων με κινητικά προβλήματα.

Με ιδιαίτερη ευαισθησία, η διοίκηση του ΟΣΕ καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν, ωστόσο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι τα θέματα επιβίβασης και μεταφοράς των επιβατών - επομένως και η χρήση των ανυψωτικών μηχανημάτων- ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με προβληματισμό παρατηρούμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ενημερώνεται ως όφειλε, για θέματα τόσο σημαντικά όπως η παράδοση των ανυψωτικών μηχανημάτων για την εξυπηρέτηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων όπως τα άτομα με κινητικές δυσκολίες. Για τον λόγο αυτό, ενημερώνουμε ότι εδώ και καιρό τα δύο πρώτα ανυψωτικά μηχανήματα είναι αποθηκευμένα σε χώρους της με ΤΡΑΙΝΟΣΕ με άμεση πρόσβαση, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη" αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΟΣΕ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑμΕΑ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θεσσαλονίκη ΟΣΕ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ