Το προφίλ των καταναλωτών που διεκδικούν τα δικαιώματά τους

Οι άνδρες καταναλωτές, όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, φαίνεται πως διεκδικούν περισσότερο τα δικαιώματά τους, καταγγέλοντας αθέμιτες πρακτικές πωλήσεων ή διερευνώντας χρεώσεις που μπορεί να φαίνονται υπερβολικές.

Τα αναλυτικά στοιχεια της ετήσιας έκθεσης της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνήγορου του Καταναλωτή για τις αναφορές που υποβλήθηκαν το 2016, είναι αποκαλυπτικά. Σχεδόν έξι στους δέκα προσφεύγοντες ήταν άνδρες, κάτοικοι μεγάλων αστικών κέντρων, με την Αθήνα να κυριαρχεί.

Ειδικότερα, οι αναφορές στον Συνήγορο του Καταναλωτή υποβλήθηκαν κατά 59,1% από άνδρες και κατά 40,9% από γυναίκες.

Οι περισσότεροι προσφεύγοντες προήλθαν από τα αστικά κέντρα (65,7% των αιτήσεων υποβλήθηκαν από καταναλωτές που διαμένουν στην Αττική και το 10,3% από διαμένοντες στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης).

Τα στατιστικά στοιχεία σε σχέση με τις μεθόδους πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών δεν διαφοροποιήθηκαν ιδιαίτερα σε σύγκριση με το 2015. Έτσι, σχεδόν τα 2/3 των αναφορών του 2016 εξακολουθούν να σχετίζονται με συναλλαγές που έγιναν πρόσωπο με πρόσωπο, δηλαδή εντός της εγκατάστασης των καταγγελλόμενων επιχειρήσεων, ενώ περίπου μία στις τέσσερις αναφορές σχετίζεται με συναλλαγή που έγινε εξ αποστάσεως, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού και του κινητού εμπορίου.


Υπογραμμίζεται ότι η αύξηση των συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου, η οποία, σύμφωνα με έρευνες αποδίδεται τόσο στα capital controls όσο και στη λειτουργία μεγαλύτερου αριθμού ηλεκτρονικών καταστημάτων σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, διευρύνοντας έτσι και τις συναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών, αποτυπώνεται και στα στατιστικά στοιχεία της Αρχής, αφού ο συγκεκριμένος τύπος συναλλαγών σημείωσε ραγδαία αύξηση κατά 32,6% σε σχέση με το 2015.

Η χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) έχει πλέον παγιωθεί ως ο δημοφιλέστερος τρόπος αποστολής αναφορών και, γενικότερα, επικοινωνίας των πολιτών με τον Συνήγορο του Καταναλωτή. Το 2015 ήταν η πρώτη χρονιά που περισσότερες από τις μισές αναφορές που δέχτηκε η Αρχή παρελήφθησαν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ενώ το 2016 το ποσοστό αυτό παρουσίασε περαιτέρω αύξηση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ