Όταν το Big Mac γίνεται παγκόσμιος δείκτης ευημερίας

Πόση ώρα πρέπει να δουλεύει ένας εργαζόμενος για να αγοράσει ένα Big Mac; Πώς καταλαβαίνουμε την αξία ενός νομίσματος από την αγορά του διάσημου burger; Το «Big Mac Index» παρουσιάζει ενδιαφέροντα οικονομικά στοιχεία συγκρίνοντας ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία που συνδέουν τα McDonald's με την παγκόσμια οικονομία.

Ο «χάρτης του Big Mac» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον Economist το Σεπτέμβριο του 1986. Μέσα από τη σύγκριση της τιμής του Big Mac σε δύο χώρες ο χρήστης μπορούσε να βγάλει συμπεράσματα για την αξία του κάθε νομίσματος, λαμβάνοντας φυσικά υπόψιν τους διάφορους περιορισμούς όπως το μέγεθος του burger από χώρα σε χώρα ή τις πωλήσεις.

Ο τρόπος είναι απλός: Διαιρέστε την τιμή ενός Big Mac σε μια χώρα με την τιμή σε μια άλλη στα τοπικά τους νομίσματα. Στη συνέχεια συγκρίνετε το αποτέλεσμα με τη συναλλαγματική ισοτιμία. Η τιμή δείχνει αν το πρώτο νόμισμα είναι υπερτιμημένο ή υποτιμημένο.

Τα «Burgernomics» βοηθούν τους αναλυτές να καταλάβουν την πορεία των τιμών σε μία χώρα μέσα από ένα διάγραμμα που περιλαμβάνει την ιδανική συναλλαγματική πορεία προκειμένου να προβλέψουν ενδεχόμενες αποκλίσεις.

Ως προς το χρόνο που χρειάζεται να δουλέψει κανείς για να αγοράσει ένα Big Mac, τα αποτελέσματα δείχνουν τις μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των ανεπτυγμένων και των αναπτυσσόμενων χωρών. Έτσι ένας Ιάπωνας χρειάζεται να δουλέψει μόλις 10 λεπτά για να γευθεί το διάσημο burger, τη στιγμή που ένας Κενυάτης συνάδελφός του πρέπει να εργασθεί περίπου 2,5 ώρες!

Πιο τσουχτερά αποδεικνύονται τα Big Mac σε Νορβηγία, Σουηδία και Δανία ενώ αρκετά οικονομικά σε Χονκ Κογκ, Μαλαισία, Κίνα και Ουκρανία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ