fbpx Βουδαπέστη, το Χόλιγουντ της κεντρικής Ευρώπης | DESIGN | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
DESIGN
ΤΟ ΤΕΛΕΙΟ ΣΚΗΝΙΚΟ

Βουδαπέστη, το Χόλιγουντ της κεντρικής Ευρώπης

φωτογραφία: pixabay.com
31|12|2016 | 20:00
φωτογραφία: pixabay.com

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ο Τομ Χανκς, αλλά και ο Χάρισον Φορντ στους δρόμους της Βουδαπέστης είναι ένα συνηθισμένο θέαμα για τους κατοίκους της. 

H ουγγρική πρωτεύουσα έχει αρχίσει να επιβάλλεται, ως το Χόλιγουντ της κεντρικής Ευρώπης κι αυτό χάρη στα φορολογικά δώρα και τα υπερσύγχρονα στούντιο που προσελκύουν την διεθνή βιομηχανία του κινηματογράφου.

Ο Χάρισον Φορντ φωτογραφήθηκε να κάνει τα ψώνια του σε μπουτίκ της Βουδαπέστης, ο Χιου Τζάκμαν να κάνει τζόγκινγκ, ο Τομ Χανκς δήλωσε ότι η Βουδαπέστη είναι η ωραιότερη πόλη μετά το Σαν Φρανσίσκο: οι κάτοικοι της ουγγρικής πρωτεύουσας απέκτησαν φέτος πλήθος πρεσβευτών μεταξύ των αστέρων του διεθνούς κινηματογραφικού τζετ σετ.

Ελκυστικό «πακέτο» η Ουγγαρία 
Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ των χωρών της Ευρώπης για το ποια θα προσελκύσει τους σκηνοθέτες που αναζητούν το καλύτερο ντεκόρ, η Ουγγαρία ήταν μία από τις πρώτες χώρες του πρώην κομμουνιστικού μπλοκ που προσέφερε φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις στον κόσμο της κινηματογραφικής παραγωγής.

Σήμερα, αυτή η υποδομή είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές της Ευρώπης προσφέροντας επιστροφή του 25% του κόστους των ξένων παραγωγών. 
Το πακέτο είναι τόσο ελκυστικό που λίγο έλειψε ο Luc Besson να μεταφέρει εκεί το γύρισμα της νέας του υπερπαραγωγής, πριν η Γαλλία σπεύσει να μεταρρυθμίσει την τελευταία στιγμή το δικό της φορολογικό σύστημα.

Βουδαπέστη, το Χόλιγουντ της κεντρικής Ευρώπης | iefimerida.gr 0

Εσοδα 271 εκατ. ευρω το 2016 
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ουγγρικής κυβέρνησης οι διεθνείς και ουγγρικές κινηματογραφικές παραγωγές άφησαν στην Ουγγαρία 271 εκατομμύρια ευρώ το 2016, έναντι 105 εκατομμύρια το 2011.

«Ο τομέας της παραγωγής αναλογεί στο 0,15% του ΑΕΠ, το υψηλότερο επίπεδο την Ευρώπη», σύμφωνα με την Ανιές Χαβάς διευθύντριας του Εθνικού Ιδρύματος Κινηματογράφου της Ουγγαρίας, το οποίο ιδρύθηκε το 2011, υπό την αιγίδα του Άντι Βάινα, για την προώθηση της θέσης της Ουγγαρίας στην παγκόσμια κινηματογραφική παραγωγή.

Ο Άντι Βάινα, παραγωγός των blockbusters «Rambo» και «Terminator» έκτισε την καριέρα του στις Ηνωμένες Πολιτείες και έγινε μετά την επιστροφή του στην Ουγγαρία και την αναγόρευσή του από τον Βίκτορ Ορμπάν σε Επίτροπο για το Σινεμά ο «προστάτης » του ουγγρικού κινηματογράφου.
Είναι ένας από τους κύριους μετόχους του στούντιο Korda, μίας από τις υπερσύγχρονε μονάδες κινηματογραφικής παραγωγής που άνοιξαν στην Ουγγαρία στη δεκαετία του 2000.

Στούντιο μέσα σε  αμπελώνες
Τα τελευταίας τεχνολογίας στούντιο βρίσκονται μέσα στους αμπελώνες, σε απόσταση καμιά εικοσαριά χιλιομέτρων από το κέντρο της Βουδαπέστης. Εκεί γυρίστηκαν οι ταινίες «Hell Boy» «Inferno» «The Martian». Για τα ντεκόρ τους χρειάστηκαν 4.000 τόνοι χώματος για την αναπαράσταση των τοπίων του κόκκινου πλανήτη.
«Χάρη σε αυτές τις εγκαταστάσεις, τις ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις και ένα έμπειρο και φθηνό εργατικό δυναμικό, η Βουδαπέστη έχει εξελιχθεί σε δεύτερη σε σημασία ευρωπαϊκή πλατφόρμα κινηματογραφικής παραγωγής μετά το Λονδίνο και δεν έχουμε ακόμη φθάσει παρά στο 75% των δυνατοτήτων μας», διαβεβαιώνει ο Ντάνιελ Κρεσμέρι, υπεύθυνος παραγωγής των στούντιο Korda.

Η κινηματογραφική βιομηχανία της Ουγγαρίας αποτελείται από περίπου εκατό εταιρείες που απασχολούν 4.000 εργαζόμενους, χωρίς να υπολογίζονται οι ευνοϊκές συνέπειες για τον τουρισμό.
Ακόμη και οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές βρίσκουν μία θέση στην χολιγουντιανών διαστάσεων ουγγρική βιομηχανία.

Οι υπηρεσίες βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο, λέει ο Ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μούντρουτσο, που δηλώνει υπερήφανος για την πόλη του όπου γύρισε την τελευταία του ταινία. Η προηγούμενη, το «White God» (Λευκός Θεός), βραβεύτηκε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Κανών.
Ο Λάζλο Νέμες, σκηνοθέτης της ταινίας «Ο Γιος του Σαούλ», είναι το άλλο μεγάλο όνομα του ουγγρικού σινεμά.

Μία γενιά που αποδεικνύει, σύμφωνα με τον Άντι Βάινα, ότι η προώθηση του εμπορικού σινεμά δεν είναι ασύμβατη με την άνθηση νέων ταλέντων. Ούτε με την προώθηση των παράπλευρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αφού ο Άντι Βάινα είναι παράλληλα ιδιοκτήτης πλήθους καζίνων στην Ουγγαρία.

Ο πιο πρόσφατος που βρέθηκε στην Ουγγαρία, ήταν ο Ράιαν Γκόσλινγκ, στον οποίο το αμερικανικό περιοδικό GQ αφιέρωσε τον Δεκέμβριο φωτογραφικό ρεπορτάζ για τους πέντε μήνες των γυρισμάτων του σίκουελ «Blade Runner».

Η ικανοποίηση των ουγγρικών αρχών θα ήταν απόλυτη εάν ο ηθοποιός, αγνοώντας τις πολιτικές ιδιαιτερότητες της Ουγγαρίας, δεν πόζαρε σε μία από τις φωτογραφίες, κρατώντας την εφημερίδα Magyar Nemzet, ιδιοκτησία του μεγαλύτερου πολιτικού αντιπάλου του πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπάν.

Το τηλεοπτικό δίκτυο TV2 διόρθωσε την κατάσταση κρύβοντας με μοζάικ το λογότυπο της φωτογραφίας. Απλό! Άλλωστε, ο ιδιοκτήτης του, ο επιχειρηματίας Άντι Βάινα, είναι φίλος του Βίκτορ Ορμπάν, αλλά και ο κ. Σινεμά της Ουγγαρίας, στον οποίο η χώρα οφείλει την διείσδυσή της στους διεθνείς κινηματογραφικούς κύκλους.

ΣΧΟΛΙΑ