Στη Θεσσαλονίκη στήνεται η αυλή των Φαραώ -Στις πρόβες για την Αΐντα [εικόνες]

Γοητευτικές άριες και συγκινητικά ντουέτα. Εντυπωσιακές σκηνές μεγάλου πλήθους και θριαμβικές νότες του διασημότερου εμβατηρίου στο λυρικό θέατρο.

Πάθη και προδοσίες, συγκρούσεις και ανατροπές, εντάσεις και διαψεύσεις στην αυλή των Φαραώ της Αιγύπτου.

Περισσότεροι από 200 συντελεστές, μουσικοί, σολίστες, μαέστροι, χορωδοί, χορευτές και ηθοποιοί, συμπράττουν στην κεντρική σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, όπου παρουσιάζεται, ενταγμένη στο πρόγραμμα των φετινών Δημητρίων, η εμβληματική όπερα Αΐντα του Τζουζέπε Βέρντι.

Φιλοτεχνημένη εξ ολοκλήρου στη Θεσσαλονίκη, βγαλμένη από τα σπλάχνα της πόλης, όπως έλεγε χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας την παραγωγή, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΟΜΜΘ Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, καθώς «μόνο οι δημιουργοί της πόλης μπορούν να τη βγάλουν από τα αδιέξοδα της».

Η νέα παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής θα παρουσιαστεί σε τρεις παραστάσεις, στις 15, 17 και 19 Οκτωβρίου (στις 20.00 -λόγω μεγάλης διάρκειάς της, η οποία ξεπερνά τα 170 λεπτά συμπεριλαμβανομένου του διαλείμματος 20 λεπτών).

Γοητευτικές άριες και συγκινητικά ντουέτα, αλλά και "επιβεβλημένα" (λόγω και του "εξωτικού" χώρου, όπου εκτυλίσσεται) σκηνικά και κοστούμια, θριαμβικές νότες του διασημότερου εμβατηρίου στο λυρικό θέατρο, πάθη και προδοσίες, συγκρούσεις και ανατροπές, εντάσεις και διαψεύσεις στην αυλή των Φαραώ της Αιγύπτου συνθέτουν την πρώτη όπερα του Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901) με εντελώς πρωτότυπο θέμα και περιεχόμενο, που δεν βασίζεται σε προϋπάρχον λιμπρέτο, λογοτεχνικό ή θεατρικό έργο.

Το σενάριό της ήταν σύλληψη του Γάλλου αρχαιολόγου Ογκίστ Μαριέτ (Auguste Mariette), πιθανόν εμπνευσμένο από αρχαίο αιγυπτιακό μύθο, και προτάθηκε στον Βέρντι στις αρχές του 1870 από τον Καμίλ ντι Λοκλ (Camille du Locle).

Ο Αντόνιο Γκιζλαντσόνι (Antonio Ghislanzoni) ανέλαβε να μεταφράσει το κείμενο και να γράψει το λιμπρέτο στα ιταλικά, σε συνεργασία με τον ίδιο τον συνθέτη.

Η "Αΐντα" ανήκει στην κατηγορία της μεγαλοπρεπούς όπερας (grand opera), με τέσσερις πράξεις και επτά σκηνές, πολυμερή χορωδία και μεγάλο αριθμό κύριων ρόλων, και συνιστά ορόσημο στην ιστορία της ιταλικής μουσικής.

Η δράση της εκτυλίσσεται στη φαραωνική Αίγυπτο σε μυθική εποχή, με την οποία το κοινό του 20ού αιώνα εξοικειώθηκε μέσω των εικόνων που προσέδωσαν στην όπερα οι γοητευτικές ταινίες του Χόλιγουντ.

Ωστόσο, αυτή είναι η μία όψη της υπόθεσης, καθώς στο επίκεντρο της όπερας αναπτύσσεται ένα διάσημο ερωτικό τρίγωνο: η Αΐντα, πριγκίπισσα της Αιθιοπίας και αιχμάλωτη στην αυλή των Φαραώ, είναι ερωτευμένη με τον Αιγύπτιο στρατηγό Ρανταμές, ο οποίος ανταποδίδει τα αισθήματά της δυσαρεστώντας την Αμνέριδα, κόρη του βασιλιά των Φαραώ, η οποία είναι επίσης ερωτευμένη μαζί του.

Τους τρεις ρόλους ενώνει μια λεπτή κόκκινη γραμμή (το κόκκινο χρώμα χαρακτηρίζει την "Αΐντα") δίνοντας την αίσθηση της ροής του αίματος και προοιωνίζεται έτσι το δραματικό τέλος της.

Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 1871 στην όπερα του Καΐρου στο πλαίσιο εορταστικών εκδηλώσεων για τα εγκαίνια της Διώρυγας του Σουέζ.
Αν και προγραμματισμένη να γίνει τον Ιανουάριο του 1871, η πρεμιέρα αναβλήθηκε, λόγω του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, και τελικώς παρουσιάστηκε στις 24 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους με μεγάλη επιτυχία. Αμέσως μετά το Κάιρο, η «Αΐντα» παρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου (Φεβρουάριος 1872) και ακολούθως έγινε πασίγνωστη στην Ευρώπη.

Η σκηνοθετική σύλληψη της νέας παραγωγής ανήκει στη Ζαμίρα Πασκέρι (Zamira Pasceri) από την Ιταλία, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια έχει σχεδιάσει ο Αθανάσιος Κολαλάς από τη Θεσσαλονίκη.
Τη μουσική διεύθυνση έχουν αναλάβει ο Ντάριουζ Μικούλκσι (Dariusz Mikulkski) από την Πολωνία (15.10) και ο Χάρης Ηλιάδης επίσης από τη Θεσσαλονίκη (17.10 & 19.10).

Τις μουσικές συνθέσεις ερμηνεύουν η Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Θεσσαλονίκης, μέλη της MOYSΑ, της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, και μέλη της Στρατιωτικής Μουσικής του Γ΄ Σώματος Στρατού "Μέγας Αλέξανδρος". Συμμετέχει επίσης η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, σε διδασκαλία και διεύθυνση της Μαίρης Κωνσταντινίδου.

Τους τρεις βασικούς ρόλους ενσαρκώνουν η σοπράνο Σοφία Μητροπούλου (Αΐντα), η σοπράνο Κασσάνδρα Δημοπούλου (Άμνερις) και ο τενόρος Φίλιππος Μοδινός (Ρανταμές).

Η διάσημη όπερα, η οποία θα έχει ελληνικούς υπέρτιτλους, παρουσιάζεται σε συμπαραγωγή με το 51ο Φεστιβάλ Δημητρίων και σε συνεργασία με την καλλιτεχνική ομάδα Skull of Yorick Productions με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Οι τιμές των εισιτηρίων αρχίζουν από 10 ευρώ (μαθητές, φοιτητές, άνεργοι) και φτάνουν έως τα 35 ευρώ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ