fbpx Η δύναμη του εκπαιδευτικού θεάτρου | KID | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
KID
Εργαστήρι Θεάτρου Πόρτα-Ξένια Καλογεροπούλου

Η δύναμη του εκπαιδευτικού θεάτρου

Η δύναμη του εκπαιδευτικού θεάτρου
09|12|2011 | 17:25

Όποιος έχει συνοδέψει ένα μικρό παιδί σε μια καλή θεατρική παράσταση, γνωρίζει τη μοναδική λάμψη των παιδικών ματιών απέναντι στην ομορφιά και τη μαγεία του θεάτρου. Το θέατρο Μικρή Πόρτα φωτίζεται εδώ και 40 χρόνια από παιδικά μάτια και η εμπνεύστρια του Ξένια Καλογεροπούλου έχει υποσχεθεί στον εαυτό της να βοηθήσει τους μικρούς θεατές να κρατήσουν ζωντανή τη μαγεία. Για αυτό, εκτός από όλα εκείνα που δημιουργεί για την ιστορική παιδική σκηνή Μικρή Πόρτα, ξεκίνησε το 2004 μαζί με υπέροχους συνεργάτες, το Εργαστήρι θεάτρου Πόρτα. Εκεί ανακαλύψαμε πως το παιδικό θέατρο μπορεί να είναι πολλά περισσότερα από μια παιδική παράσταση και –για ακόμη μια φορά- πως η φαντασία και η φρεσκάδα των παιδιών, όταν βρουν το χώρο, δεν έχουν όρια.

Η κυρία Πέγκυ Στεφανίδου-Τσιτσιρίκου είναι εκπαιδευτικός θεάτρου (MA in Drama in Education) και διευθύντρια του Εργαστηρίου θεάτρου Πόρτα-Ξένια Καλογεροπούλου. Μας μιλάει για το Εργαστήρι και τον σημαντικό ρόλο του θεάτρου στην εκπαίδευση και μας εξηγεί πώς αυτό μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και να σταθούν με αυτοπεποίθηση στον κόσμο.

Όταν δημιουργήθηκε το Εργαστήρι θεάτρου Πόρτα τον Σεπτέμβρη του 2004 η ανάγκη ήταν να συμπληρωθεί η μέχρι τότε δουλειά της παιδικής σκηνής ώστε να περάσουμε από το θέατρο για παιδιά και στο θέατρο μαζί με τα παιδιά. Ο δρόμος που διαλέξαμε ήταν το εκπαιδευτικό Δράμα και θέατρο που βασίζεται σε αυτό που οι Άγγλοι ονομάζουν Drama and Theatre in Education.Είναι οι σχολές από τις οποίες προέρχομαι εγώ, όπως και άλλοι συνεργάτες μας. Στην συνέχεια προστέθηκαν και παιδαγωγοί και καλλιτέχνες από τον χώρο της κίνησης-χορού, της σκηνοθεσίας, της μουσικής, της σκηνογραφίας, της ενδυματολογίας, του κινηματογράφου. Όλοι εμείς συμπληρώνουμε ένα αρκετά πλήρες πρόγραμμα με στόχους κοινούς, οι οποίοι αλληλοσυμπληρώνονται.

Στο κέντρο μας βρίσκεται το παιδί. Όχι ο μελλοντικός ενήλικας. Το παιδί στο εδώ και τώρα του. Με τις ανάγκες, τα προβλήματα, τις σκέψεις και την δυναμική του. Αφορμή για την δουλειά μας μπορεί να είναι πολλά πράγματα: ένα ποίημα, ένα παραμύθι, μια παράσταση, ένα βιντεάκι, ένα μουσικό κομμάτι, μια φωτογραφία, ένα αντικείμενο, μια ταινία, ένα άρθρο, ένα σύνθημα στον τοίχο, ένα μισοτελειωμένο γράμμα. Σκοπός όμως είναι πάντα ο ίδιος. Μέσα από τον αυτοσχεδιασμό, την ασφάλεια των ρόλων και της «ψεύτικης» ιστορίας, να συνομιλήσουμε και να διερευνήσουμε μαζί με τα παιδιά ζητήματα και ζητούμενα απολύτως «αληθινά» και καθημερινά. Χωρίς σωστές και λάθος απόψεις. Με την δύναμη που έχει η διαπίστωση ότι υπάρχουν τόσες διαφορετικές σκέψεις, τόσες πιθανές λύσεις και προοπτικές. Και μέσα από αυτό το πρίσμα ξεκινά και καταλήγει η προσπάθεια μας να σταθούμε δίπλα στα παιδιά που προσπαθούν να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και τον κόσμο που τα περιβάλλει και κυρίως να προσδιορίζουν κάθε φορά την δική τους θέση μέσα σε αυτόν τον κόσμο.

Στο εκπαιδευτικό Δράμα και θέατρο οι θεατρικές τεχνικές λειτουργούν ως περιορισμοί που κάνουν το παιχνίδι συναρπαστικό, όπως συμβαίνει σε όλα τα παιχνίδια που έχουν κανόνες. Σκεφτείτε πόσο αδιάφορο θα ήταν το ποδόσφαιρο χωρίς φάουλ, off side και γκολ. Έτσι τα παιδιά επινοούν και σκέφτονται σε βάθος, σύμφωνα με το πλαίσιο της κάθε ιστορίας και του ζητήματος που καλούνται να αντιμετωπίσουν και να λύσουν. Τότε είναι που ενεργοποιείται η δημιουργική τους φαντασία. Και εκφράζονται με τα μέσα που διαθέτει ο καθένας. Γιατί μπορεί για παράδειγμα στο σχολείο να απαιτείται να δηλώσεις τις σκέψεις σου με τον προφορικό λόγο αλλά στο θέατρο μπορείς να πεις πάρα πολλά με την παύση και την σιωπή ή με την κίνηση του σώματος και μόνο. Για τα λεγόμενα έσω-στρεφή και έξω-στρεφή παιδιά υπάρχει πάντα ένας θεατρικός τρόπος που «χωράει» το προς τα μέσα ή το προς τα έξω τους με σκοπό όχι να τα αλλάξει απαραίτητα αλλά να τους δώσει την ευκαιρία να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν. Και όλο αυτό γίνεται με όρεξη για το παιχνίδι και την ζωή.

ΜΙΚΡΗ ΠΟΡΤΑ: " Ο Οδυσσεβάχ", το πολυσυζητημένο έργο της Ξένιας Καλογεροπούλου με τη γνωστή μουσική του Διονύση Σαββόπουλου, που πρωτοανέβηκε το 1981 και έχει μεταφραστεί σε 8 γλώσσες. Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς, στον κεντρικό ρόλο ο Γιώργος Χρυσοστόμου. Μεσογείων 59, 210 7711.333
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΡΤΑΣ: Μελίνας Μερκούρη 54, Κολωνάκι, 210 3249.829. Εκτός από τα Θεατρικά Εργαστήρια οκτάμηνης διάρκειας για παιδιά και εφήβους, το Εργαστήρι προσφέρει Μασάζ και Γιόγκα για μωρά και τις μαμάδες τους, Μικρό Εργαστήρι για παιδιά 2-4 ετών και γονείς και Σεμινάρια θεατρικής Αγωγής για ενήλικες. Γίνονται εγγραφές για νέα θεατρικά εργαστήρια παιδιών και εφήβων(έναρξη 1/2012).

ΣΧΟΛΙΑ