ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΗΘΙΚΟ ΔΙΛΗΜΜΑ, ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΞΑΝΑ

Το πρόβλημα των self-driving cars: Ποιον θα πρέπει να... σκοτώσουν κάθε φορά; [εικόνες]

Το πρόβλημα των self-driving cars: Ποιον θα πρέπει να... σκοτώσουν κάθε φορά; [εικόνες]

Τα αυτοκίνητα με την ικανότητα να οδηγούν μόνα τους ακούγονται σαν μια πρωτοποριακή ιδέα που προσφέρει μεγάλες ανέσεις. Ωστόσο, η ιδέα αυτή κρύβει αρκετούς κινδύνους, αλλά και μεγάλα ηθικά διλήμματα.

Με την Google να εμφανίζεται πιο έτοιμη από ποτέ για τα self-driving cars, ένα πρόβλημα από το παρελθόν εμφανίζεται ξανά μετά από καιρό. Ποιο είναι αυτό το πρόβλημα;

Ενα τραίνο που βρίσκεται εκτός ελέγχου κατευθύνεται προς μια ομάδα τεσσάρων εργατών. Στις διπλανές ράγες βρίσκεται ακόμα ένας εργάτης. Αν στα χέρια σας υπήρχε ο μοχλός που αλλάζει κατεύθυνση στο τραίνο, στέλνοντας το στον έναν εργάτη, θα τον χρησιμοποιούσατε ή όχι;

Το γνωστό ηθικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε από τον Philippa Foot το 1967, έχει αποτελέσει θέμα πολλών φιλοσοφικών συζητήσεων, με τις απόψεις να διίστανται. Σχεδόν μισό αιώνα μετά, το γνωστό ως «Trolley problem» φαντάζει πιο επίκαιρο από ποτέ, με την θέση του τραίνου να παίρνουν τα αυτοκίνητα που οδηγούν μόνα τους.

Τι πρόκειται να συμβεί όταν ένα αυτόνομο αμάξι, σαν αυτά που ετοιμάζει η Google, βρεθεί σε μια κατάσταση που είναι αδύνατο να αποφύγει το ατύχημα; Θα προστατεύσει τον οδηγό πάση θυσία ή θα προτιμήσει να... κουνήσει τον μοχλό;

Ερευνητές από την Σχολή Οικονομικών της Τουλούζ αποφάσισαν να δουν ποια είναι η άποψη του κόσμου για την λειτουργία των αυτόνομων αμαξιών. Δημιούργησαν ένα διαδικτυακό τεστ, στο οποίο ρωτούσαν τους συμμετέχοντες πώς θα ήθελαν το αμάξι που τους οδηγεί. Σε μια κατάσταση όπου θα έπρεπε είτε να σκοτώσει 10 άτομα, είτε να στρίψει έτσι ώστε να πεθάνει ο επιβάτης, τι θα προτιμούσαν να κάνει;

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως το 75% των συμμετεχόντων θα προτιμούσαν να θυσιαστούν, ώστε να σώσουν τα 10 άτομα. Την ίδια στιγμή, το 50% δήλωσε ότι θα έκανε ακριβώς το ίδιο αν αντί για 10 περαστικούς, υπήρχε μόνο ένας. Παρόλα αυτά, οι περίπου 1.000 συμμετέχοντες στην μεγάλη τους πλειοψηφία πιστεύουν πως αμάξια όπως αυτά της Google θα φτιαχτούν ώστε να προστατεύουν τους επιβάτες τους σε κάθε κατάσταση.

Σε επόμενη ερώτηση, οι ερευνητές κάλεσαν τους συμμετέχοντες να πουν πώς θα προγραμμάτιζαν οι ίδιοι ένα τέτοιο αυτοκίνητο: Να προστατεύει τον επιβάτη, τους περαστικούς, ή να παίρνει τυχαίες αποφάσεις σε δύσκολες καταστάσεις;

Οι άνθρωποι του Πανεπιστημίου της Τουλούζ χώρισαν τις καταστάσεις σε πολλές υποπεριπτώσεις. Να στρίψει το αμάξι στον τοίχο, σκοτώνοντας τον επιβάτη. Να στρίψει το αυτοκίνητο, σκοτώνοντας έναν άλλο περαστικό, αντί για αυτούς που βρίσκονται μπροστά του. Σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχουν 10 περαστικοί οι απαντήσεις συνήθως λένε πως το αυτοκίνητο πρέπει να στρίψει. Οταν όμως πρόκειται για έναν μόνο περαστικό, τότε τα δεδομένα της έρευνας αλλάζουν.

Μπορείτε να δείτε την εικόνα με τα διαγράμματα σε κάθε περίπτωση:

Σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι άνθρωποι υποστηρίζουν πως οι αποφάσεις του αυτόνομου αυτοκινήτου, θα πρέπει να λαμβάνονται υπέρ του πλήθους. Αυτό όμως είναι ένα σημείο το οποίο στέκεται ως αγκάθι στην πολιτική των εταιριών που σχεδιάζουν τέτοιου είδους αμάξια. Διότι μπορεί, όπως έχουν δείξει έρευνες, τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μειώνουν κατά 90% τα τροχαία ατυχήματα, όμως στο υπόλοιπο 10% κρύβονται μεγάλα διλήμματα αλλά και σοβαροί κίνδυνοι.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.