fbpx Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη

Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη
19|02|2015 | 22:07

Τριάντα χρόνια μετά τον χαρακτηρισμό του - με προεδρικό διάταγμα του 1985 - ως διατηρητέο, το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη, είναι ετοιμόρροπο, καθώς λόγω διαφωνιών γύρω από την κυριότητά του, συναρμοδιοτήτων φορέων και γραφειοκρατικών αγκυλώσεων αφέθηκε πλήρως εγκαταλειμμένο και εκτεθειμένο στον χρόνο και τις καιρικές συνθήκες.

Την κατεδάφιση του σπιτιού, στον Εξαπλάτανο Πέλλας, όπου ο σπουδαίος Έλληνας λογοτέχνης πέρασε τα παιδικά του χρόνια, εισηγείται αρμόδια επιτροπή, που έκρινε το κτίσμα επικίνδυνο για την ασφάλεια των περιοίκων και των διερχομένων.

Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη | iefimerida.gr 0

Οι έντονες βροχοπτώσεις του περασμένου Οκτωβρίου κατάφεραν, ίσως, το τελικό πλήγμα στο σπίτι, καθώς κατέρρευσε ένα κομμάτι τοίχου στην πρόσοψη του κτηρίου, το οποίο απέκτησε και κλίση. Η τεχνική υπηρεσία του δήμου Αλμωπίας, όπου ανήκει διοικητικά η Ενότητα Εξαπλατάνου, πραγματοποίησε επιτόπια αυτοψία και κάλεσε για έλεγχο την αρμόδια τριμελή Επιτροπή επικινδύνως ετοιμόρροπων κατασκευών δήμων της περιφερειακής ενότητας Πέλλας.

Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη | iefimerida.gr 1

Στην έκθεσή της, με ημερομηνία 17/12/2014, η Επιτροπή εισηγείται την κατεδάφιση του κτηρίου, λόγω επικινδυνότητας, ενώ περιμετρικά του οικοπέδου, όπου βρίσκεται το κτήριο, τοποθετήθηκαν κορδέλες, για να αποτρέπεται η πρόσβαση πολιτών προς αποφυγή τραυματισμών.

Η εισηγητική έκθεση της τριμελούς περιφερειακής Επιτροπής προωθήθηκε από τον δήμο Αλμωπίας στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Πολιτισμού του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης, καθώς, βάσει του νόμου, τη σχετική απόφαση, που θα κρίνει την τύχη του διατηρητέου, θα πρέπει να υπογράψει η υφυπουργός. Ουσιαστικά, εκκρεμεί η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, που είναι και το αρμόδιο όργανο να κρίνει, αν θα γίνει κατεδάφιση και ολική ανακατασκευή του διατηρητέου ή αν υπάρχει δυνατότητα αποσόβησης του κινδύνου, π.χ. με ηπιότερα μέτρα, όπως αντιστηρίξεις, υποστηλώσεις, επισκευές, μερικές κατεδαφίσεις κ.λπ..

Ο πιο πολυδιαβασμένος Έλληνας, έπειτα από τον Νίκο Καζαντζάκη

Ο Μενέλαος Λουντέμης γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη το έτος 1912. Το λογοτεχνικό του ψευδώνυμο το εμπνεύστηκε από τον ποταμό Λουδία της μετέπειτα πατρίδας του. Σύμφωνα με το Βασίλη Βασιλικό, «θεωρείται ο πιο πολυδιαβασμένος Έλληνας, έπειτα από τον Νίκο Καζαντζάκη».

Η αδιαφορία οδηγεί σε κατεδάφιση το σπίτι του Μενέλαου Λουντέμη | iefimerida.gr 2
Βιβλία του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες, κυρίως στις ανατολικές χώρες, όπως η Πολωνία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία κ.ά. Επίσης κάποια απ’ αυτά μεταφράστηκαν στα κινεζικά και στα βιετναμέζικα. Στην Ευρώπη δημοσιεύθηκαν αρκετά αποσπάσματα από το έργο του, κυρίως σε καλλιτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες.  Το  μυθιστόρημα του «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» έχει μεταφραστεί και στα γερμανικά.

Κάποια ποιήματά του μελοποιήθηκαν, με γνωστότερα το «Ερωτικό κάλεσμα» από τους αδερφούς Κατσιμίχα και το «Οι κερασιές θ’ ανθίσουνε και φέτος» που ερμηνεύει ο Αντώνης Καλογιάννης, σε μουσική του Σπύρου Σαμοΐλη.

Ο Μενέλαος Λουντέμης άφησε πίσω του πνευματική κληρονομιά περίπου σαράντα πέντε βιβλίων, που τον καθιστούν έναν από τους πολυγραφότερους Έλληνες συγγραφείς. Ανήκει στους Έλληνες λογοτέχνες του μεσοπολέμου που στράφηκαν προς τον κοινωνικό ρεαλισμό. Το έργο του καθίσταται ιδιότυπο λόγω του «ερασιτεχνικού» τρόπου γραφής του συγγραφέα, τον οποίον υπηρέτησε με πλήρη συνείδηση, καθώς ο ίδιος υποστήριζε πως δεν τον ενδιαφέρει η Τέχνη. 

Το έργο του χαρακτηρίζεται από τη ρεαλιστική απεικόνιση τοπίων και προσώπων με έντονη αισθηματολογία, που αγγίζει κάποτε και το μελοδραματισμό, βιωματική γραφή, ηθογραφικά και συμβολικά στοιχεία. Ο Λουντέμης είχε την τάση να στρέφεται γύρω από ένα κεντρικό πρόσωπο - αφηγητή, που ανήκει στους περιθωριακούς τύπους των καταπιεσμένων κοινωνικά στρωμάτων, αποτυπώνοντας την προσωπική οπτική της μοναξιάς, του ανεκπλήρωτου έρωτα και της δυστυχίας του κόσμου.

Πηγή: naftemporiki,gr

 

ΣΧΟΛΙΑ