Και τα φυτά έχουν «αυτιά»: Πώς αντιδρά το κάρδαμο στους ήχους του περιβάλλοντος - iefimerida.gr

Και τα φυτά έχουν «αυτιά»: Πώς αντιδρά το κάρδαμο στους ήχους του περιβάλλοντος

Τα φυτά είναι γνωστό ότι αντιδρούν σε μεταβολές στο περιβάλλον τους και ανταποκρίνονται στο φως, τη θερμοκρασία, και την αφή. Μπορούν όμως να ακούσουν; Για τα φυτά του είδους Arabidopsis η απάντηση είναι σίγουρα ναι.

Οι διακριτές δονήσεις υψηλής έντασης που παράγονται από μια κάμπια όταν μασουλάει τα φύλλα αυτού του φυτού, έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη άμυνα του, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Oecologia αυτό το μήνα από δύο ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μισούρι.

Η μελέτη, η οποία συνδυάζει τον ήχο με τη χημική ανάλυση, είναι η πρώτη που βρίσκει στοιχεία ότι τα φυτά ανταποκρίνονται στους ήχους του περιβάλλοντος, δήλωσε η Χάιντι Απελ, από το Τμήμα Φυτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Μισούρι.

Η Απελ μαζί με τον Ρεξ Κοκροφτ, καθηγητή στο Τμήμα Βιολογικών Επιστημών, χρησιμοποίησαν ένα λέιζερ και ένα μικρό κομμάτι από ανακλαστικό υλικό για την καταγραφή των δονήσεων από το μάσημα της κάμπιας, σε ένα φύλλο Arabidopsis. Στη συνέχεια έπαιξαν δύο ώρες τις ηχογραφήσεις των δονήσεων σε ένα σύνολο φυτών και κατέγραψαν τις αντιδράσεις τους

Τα φυτά που άκουσαν την ηχογράφηση του μασήματος παρήγαγαν αυξημένη ποσότητα ελαίων, ως άμυνα, με στόχο να αποτρέψουν τα έντομα.

Τα φυτά ήταν επίσης επιλεκτικά σχετικά με τις δονήσεις στις οποίες ανταποκρίνονταν. Λίγο μετά το πρώτο πείραμα, η Απελ και ο Κοκροφτ υπέβαλαν τα φυτά σε άλλους δονητικούς ήχους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από τον άνεμο και έντομα που δεν τα απειλούν. Οι άλλοι ήχοι δεν προκάλεσαν καμία αντίδραση από την πλευρά των φυτών.

«Δεν νομίζω ότι είναι κάτι τόσο απλό όσο το ότι ορισμένες συχνότητες ή πεδία του ήχου ακούγονται καλύτερα από άλλα», δήλωσε ο Κοκροφτ. « Τα φυτά ανταποκρίθηκαν στις δονήσεις από το μάσημα και όχι στο τραγούδι εντόμων, παρόλο που είχαν τις ίδιες συχνότητες. Φαίνεται πώς η ακουστική αντίληψη των φυτών είναι πιο περίπλοκη από την απλή αντίληψη της συχνότητας του ήχου»

Σε επόμενη φάση, οι ερευνητές θα μελετήσουν το φαινόμενο και με άλλα είδη φυτών και φυτοφάγων εντόμων. Είναι πολύ νωρίς, λένε, να προβούν σε εικασίες για το τι εφαρμογές μπορεί να έχουν τα ευρήματά τους για την εμπορική γεωργία.

Ο Τζον Οροκ, αναπληρωτής καθηγητής της ζωολογίας στο Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν, ο οποίος μελετά «την οικολογία του φόβου" μεταξύ των φυτών και των αρπακτικών και έχει ερευνήσει τις αντιδράσεις που προκαλεί το σαλιγκάρι στο αμυντικό σύστημα του φυτού, είπε ότι πιστεύει ότι τα ευρήματα αυτά ανοίγουν μία σειρά από νέα και ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με την συμπεριφορά των φυτών.

«Υπάρχουν τόσα πολλά στοιχεία στα οποια ανταποκρίνονται τα φυτά. Ξέρουμε ότι θα δώσουν προσοχή στο φως, ξέρουμε θα δώσουν προσοχή σε ένα ευρύ φάσμα χημικών ουσιών, τόσο στο έδαφος όσο και στον αέρα γύρω τους.Τα φυτά λαμβάνουν πολλές πληροφορίες σε κάθε δεδομένη χρονική στιγμή. Πλέον σε αυτές περιλαμβάνονται και οι ήχοι του περιβάλλοντος. Αυτό δείχνει ότι τα φυτά, κατά κάποιο τρόπο, ακούνε» επισημαίνει ο Οροκ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Περιβάλλον αυτιά φυτά ήχοι κάμπιες