Ελληνας καλλιτέχνης σε πρόγραμμα του CERN: Θα δημιουργήσει έργο σχετικό με τον επιταχυντή

Πώς συνδυάζεται η Τέχνη με την Επιστήμη; Με το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα του CERN, που συνδέεται με την ανακάλυψη του Μποζόνιου του Χιγκς χάρις στον γιγαντιαίο πυρηνικό επιταχυντή του.

Το πρόγραμμα του CERN έχει εντάξει, πέρα από το επιστημονικό και ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα, που συνίσταται στη φιλοξενία ενός καλλιτέχνη, για έναν μήνα στις εγκαταστάσεις του επιταχυντή, προκειμένου να δημιουργήσει ένα έργο ad hoc. Και φέτος, ως φιλοξενούμενος καλλιτέχνης επελέγη ένας Ελληνας, ο Νίκος Παπαδόπουλος, που είχε υποβάλλει το σχέδιό του με τίτλο «Ο Κήπος των Σωματιδίων»

Μιλώντας στο ΑΜΠΕ, ο ίδιος ο καλλιτέχνης εξηγεί ότι πρότεινε «τον κήπο των σωματιδίων ως ιδέα με την έννοια ότι ο κήπος έχει πάντα μία περίφραξη. Δηλ. (....) πάντα έχει ένα όριο. Έτσι αντιπαρέβαλα το όριο, που είναι ο μεγάλος επιταχυντής, η περίμετρος δηλ. στα 27 χλμ σαν την περίφραξη ενός κήπου, που αντίστοιχα ο κηπουρός μέσα σ' έναν κήπο επιλέγει, τι φυτά θα φέρει, ποια θα καλλιεργήσει, ποια θα συντηρήσει (....), ώστε να δημιουργήσει αυτόν τον κόσμο που θέλει, που λέγεται κήπος. Πιστεύω ότι ο αντίστοιχος μηχανισμός λειτουργεί μέσα στο μυαλό των επιστημόνων, θέλοντας σ' αυτά τα 27 χλμ να περιφράξουνε τι από το Σύμπαν θέλουνε να μελετήσουνε και μέσα σ' αυτά ν' ασχοληθούν με 4,5, 6 στοιχεία, όσα τους ενδιαφέρουν από το Σύμπαν, είτε λέγονται σωματίδια, μποζονια, και πάνω σ' αυτά να μελετήσουνε και να καλλιεργήσουνε το πνεύμα, ουσιαστικά».

Οπως εξηγεί: «Ενα από τα βασικά στοιχεία της πρότασης που έκανα κι εγώ θεωρώ ότι είχε ενδιαφέρον γι' αυτούς(...) ήτανε ότι εγώ δεν τους παρουσίασα μία φόρμα, ότι εγώ θα δουλέψω παραδοσιακά με μολύβι, ή παραδοσιακά όπως δουλεύω μέχρι τώρα , ή ότι θα κάνω αυτό, ή θα κάνω το άλλο, αυτό που τους παρουσίασα ήταν μόνο μία πρόταση», εξηγεί ο καλλιτέχνης προσθέτοντας ότι θέλει "αυτό το κομμάτι να είναι απόλυτα βιωματικό όταν πάω εκεί(...)νομίζω πως όλη η σημασία της φιλοξενίας μου εκεί είναι να πας για να βιώσεις μία κατάσταση. Ο διάλογος που θα αναπτυχθεί μεταξύ εμένα κι αυτών που φέρνω εγώ ως καλλιτέχνης σε σχέση με αυτά που θα ακούσω από το στόμα ενός επιστήμονα»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ