Πώς οι CIA και KGB επηρέασαν τις εξελίξεις στην τέχνη επί Ψυχρού Πολέμου [εικόνες]

Είναι τελικά το περίφημο κίνημα ζωγραφικής του Αφηρημένου εξπρεσιονισμού άλλο ένα αμερικανικό προϊόν, όπως το fast food και ο Walt Disney; Σπουδαίοι καλλιτέχνες, όπως ο Τζάκσον Πόλοκ, ο Μαρκ Ρόθκο και ο Βίλεμ ντε Κούνινγκ, υπήρξαν πράγματι μέρος ενός μυστικού προγράμματος της CIA κατά την κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου, με στόχο την προώθηση των αμερικανικών ιδεωδών στο εξωτερικό;

Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες αγνοούσαν παντελώς ότι η δουλειά τους χρησιμοποιούνταν ως μέσον προπαγάνδας, καθώς τα έργα τους λάμβαναν μέρος, την περίοδο 1958-1959, σε εκθέσεις που διοργάνωνε μυστικά η CIA σε μεγάλες μητροπόλεις της Ευρώπης.

Σύμφωνα με παλαιό άρθρο του 1995 στην εφημερίδα Independent, κατά τις δεκαετίες του '50 και του '60 η πλειοψηφία των Αμερικανών απεχθανόταν τη μοντέρνα τέχνη, με τον τότε Πρόεδρο Τρούμαν να δηλώνει πως «αν αυτό είναι τέχνη, τότε εγώ είμαι εξωγήινος».

Όσο για τους καλλιτέχνες πολλοί εξ αυτών ήταν πρώην κομμουνιστές που μόλις και μετά βίας γίνονταν αποδεκτοί στις ΗΠΑ της μακαρθικής περιόδου. Τότε πώς εξηγείται η μυστική οικονομική υποστήριξή τους από μία εχθρική κυβέρνηση;

Η υπόθεση είχε προκύψει έπειτα από μαρτυρία πρώην αξιωματικού της CIA, ονόματι Ντόναλντ Τζέιμσον, ο οποίος υποστήριζε ότι στόχος της κρυφής εκστρατείας ήταν η υπονόμευση της πρωτοκαθεδρίας του τότε κραταιού κινήματος του Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού, ο οποίος μπροστά στην ελευθερία των εκφραστικών μέσων του αφηρημένου εξπρεσιονισμού εμφανιζόταν περιορισμένη, υπερβολικά στυλιζαρισμένη, αυστηρή και απόλυτη.

Για να διαβάσετε το άρθρο του Independent, πατήστε εδώ.

(Δείγμα αφηρημένου εξπρεσιονισμού)

(Δείγμα σοσιαλιστικού ρεαλισμού)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ