Ελληνας αστρονόμος ανακάλυψε ζεύγος άστρων που επιβεβαιώνει τη θεωρία του Αϊνστάιν - iefimerida.gr

Έλληνας αστρονόμος ανακάλυψε ζεύγος άστρων που επιβεβαιώνει τη θεωρία του Αϊνστά

Τη θεωρία της σχετικότητας, η οποία προβλέπει τη βαρύτητα που επικρατεί στο σύμπαν, επιβεβαίωσε ομάδα αστρονόμων στη Γερμανία, με επικεφαλής τον Ελληνικής καταγωγής Γιάννη Αντωνιάδη.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ραδιοαστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Βόννη της Γερμανίας εντόπισαν ένα ασυνήθιστο ζευγάρι πολύ πυκνών άστρων ένα άστρο νετρονίων και ένα λευκό νάνο, τα οποία γυρίζουν το ένα γύρω από το άλλο κάθε 2,5 ώρες και σε απόσταση μόλις διπλάσια από αυτή μεταξύ Γης – Σελήνης ενώ οι τροχιές τους ακολουθούν με ακρίβεια τις πορείες που προβλέπει η γνωστή θεωρία της σχετικότητας.

Το άστρο νετρονίων (πάλσαρ) βρίσκεται σε απόσταση 7.000 ετών φωτός από τη Γη, έχει διάμετρο 20 χιλιομέτρων και προέκυψε μετά τον θάνατο ενός παλαιότερου μεγάλου άστρου μέσω έκρηξης σούπερ-νόβα. Το άστρο αυτό πλέον περιστρέφεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα γύρω από τον εαυτό του με ρυθμό 25 φορές ανά δευτερόλεπτο, ενώ γύρω του περιφέρεται ένας λευκός νάνος, δηλαδή ότι απέμεινε από το θάνατο ενός άστρου σαν τον Ήλιο μας.

Το αστρικό ζευγάρι που ονομάστηκε PSR J0348+0432 ασκεί, λόγω της τεράστιας μάζας του, τεράστια βαρυτική επίδραση στο περιβάλλον του, εκατοντάδες δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τη βαρύτητα στη Γη παρέχοντας έτσι την ευκαιρία να ελεγχθεί η θεωρία βαρύτητας του Αϊνστάιν.

Ο Γιάννης Αντωνιάδης παρατήρησε ως διδακτορικός φοιτητής το δυαδικό αστρικό σύστημα με τη βοήθεια του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου στη Χιλή και, όπως είπε, ανακάλυψε ότι το συγκεκριμένο άστρο νετρονίων έχει τη μεγαλύτερη μάζα από οποιαδήποτε άλλο άστρο πάλσαρ έχει ποτέ ανακαλυφθεί, ενώ είναι ικανό να μεταβάλλει τον χώρο γύρω του ακριβώς όπως προέβλεψε η θεωρία του Αϊνστάιν.

Ένα τέτοιο αστρικό σύστημα, σύμφωνα με τη θεωρία του Αϊνστάιν, θα πρέπει επίσης να «ακτινοβολεί» στον χωροχρόνο ενέργεια με τη μορφή βαρυτικών κυμάτων, κάτι το οποίο όμως οι επιστήμονες δεν έχουν καταφέρει ακόμα να επιβεβαιώσουν, ωστόσο ήδη πειραματίζονται με διάφορους επίγειους πειραματικούς ανιχνευτές.