Καθώς οι ρωσικές αρχές δεν έδωσαν στη δημοσιότητα κάποιο στοιχείο σχετικά με τον λόγο που οδήγησε τον υπουργό Μεταφορών Ρομάν Σταροβόιτ στην εικαζόμενη αυτοκτονία μετά την αποπομπή του από τον Βλαντίμιρ Πούτιν, σενάρια έχουν ήδη κυκλοφορήσει.
Ο Ρομάν Σταροβόιτ, μέχρι σήμερα υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, βρέθηκε νεκρός στο αυτοκίνητό του, με την Ρωσική Ανακριτική Επιτροπή να κάνει λόγο για αυτοκτονία.
«Το πτώμα του Ρώσου πρώην υπουργού Μεταφορών Ρομάν Βλαντιμίροβιτς Σταροβόιτ βρέθηκε σήμερα μέσα στο αυτοκίνητό του, φέροντας τραύμα από σφαίρα» ανέφερε η Ανακριτική Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι «η κύρια άποψη (σ.σ. σχετικά με την αιτία θανάτου του) είναι η αυτοκτονία».

Ρωσικά μέσα ενημέρωσης, επικαλούμενα πηγές στις αστυνομικές αρχές, μετέδωσαν ότι μαζί του στο αυτοκίνητο βρέθηκε ένα πιστόλι που ανήκε στον ίδιο.
Σενάρια για εμπλοκή του Σταροβόιτ σε υπόθεση διαφθοράς που σχετίζεται με τον πόλεμο
Το προεδρικό διάταγμα για την αποπομπή του δεν ανέφερε τίποτα σχετικά με τον λόγο για τον οποίο πάρθηκε αυτή η απόφαση. Πολιτικοί αναλυτές έσπευσαν να αναφέρουν ότι η αποπομπή του ίσως σχετιζόταν με έρευνα για διαφθορά στην περιοχή που κάποτε διοικούσε.
Το Reuters δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει από ανεξάρτητες πηγές τις υποθέσεις αυτές, αν και μια πηγή από τον κλάδο των μεταφορών, η οποία αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος, δήλωσε ότι η θέση του Σταροβόιτ ήταν υπό αμφισβήτηση εδώ και μήνες λόγω ερωτημάτων σχετικά με σκάνδαλο διαφθοράς, που αφορά σε κεφάλαια που προορίζονταν για την ενίσχυση των συνόρων της Ρωσίας με την Ουκρανία στην περιοχή του Κουρσκ.
Είναι ακριβώς η περιοχή όπου ο Σταροβόιτ ήταν κυβερνήτης για σχεδόν πέντε χρόνια, πριν διοριστεί υπουργός Μεταφορών τον Μάιο του 2024.
Κουρσκ: Η μοναδική ρωσική περιοχή που κατέλαβαν οι Ουκρανοί
Τρεις μήνες αφότου έγινε υπουργός Μεταφορών, ουκρανικά στρατεύματα πέρασαν τα σύνορα στο Κουρσκ στη μεγαλύτερη ξένη εισβολή σε ρωσικό έδαφος από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και απωθήθηκαν νωρίτερα φέτος μετά από σφοδρές μάχες και εκτεταμένες καταστροφές.
Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, ο διάδοχος του Σταροβόιτ στη θέση του κυβερνήτη, Αλεξέι Σμιρνόφ, είχε κατηγορηθεί για υπεξαίρεση χρημάτων που προορίζονταν για αμυντικούς σκοπούς, εν μέσω κατηγοριών ότι τα κεφάλαια που προορίζονταν για την άμυνα των συνόρων είχαν κλαπεί, αφήνοντας το Κουρσκ πιο ευάλωτο σε ουκρανική επίθεση.
Πιεζόμενος νωρίτερα σήμερα από δημοσιογράφους σχετικά με το αν η αποπομπή του σήμαινε ότι ο Πούτιν είχε χάσει την εμπιστοσύνη του στον Σταροβόιτ για το Κουρσκ, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε ότι «η απώλεια εμπιστοσύνης αναφέρεται αν υπάρχει απώλεια εμπιστοσύνης», προσθέτοντας ότι «δεν υπάρχει τέτοια διατύπωση στο διάταγμα (του Κρεμλίνου)».
Κρίσιμος τομέας οι μεταφορές εν καιρώ πολέμου
Η αποπομπή του Σταροβόιτ έγινε σε μια περίοδο σημαντικών προκλήσεων για τον τομέα των μεταφορών, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία παρατείνεται για τέταρτο έτος.
Ο τομέας της αεροπορίας της Ρωσίας έχει έλλειψη ανταλλακτικών και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας, παλεύει με την εκτίναξη του κόστους των τόκων, καθώς τα υψηλά επιτόκια -που απαιτούνται για να περιοριστεί ο υψηλότερος πληθωρισμός που επιδεινώθηκε από τον πόλεμο- έχουν το τίμημά τους.
Το Κρεμλίνο ανακοίνωσε ότι ο Αντρέι Νικίτιν, πρώην κυβερνήτης της περιφέρειας Νόβγκοροντ, είχε διοριστεί υπηρεσιακός υπουργός Μεταφορών και δημοσίευσε φωτογραφίες του να σφίγγει τα χέρια με τον Πούτιν στο Κρεμλίνο.

Pool Sputnik Kremlin via AP
Ερωτηθείς σχετικά με την αιφνίδια αποχώρηση του Σταροβόιτ και τον γρήγορο διορισμό του Νικίτιν, ο Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε: «Επί του παρόντος, κατά τη γνώμη του προέδρου, τα επαγγελματικά προσόντα και η εμπειρία του Αντρέι Νικίτιν θα συμβάλουν ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτή η υπηρεσία, την οποία ο πρόεδρος χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντική, θα εκπληρώσει τα καθήκοντα και τις λειτουργίες της».
Δύο πηγές από τον κλάδο των μεταφορών, οι οποίες ζήτησαν να μην κατονομαστούν, δήλωσαν ότι τα σχέδια αντικατάστασης του Σταροβόιτ με τον Νικίτιν βρίσκονταν στα σκαριά πριν από το Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ του περασμένου μήνα στην Αγία Πετρούπολη. Ωστόσο, το υπουργείο Μεταφορών αρνήθηκε να σχολιάσει.
Στη συνάντησή του με τον Πούτιν, ο Νικίτιν μίλησε για το τεράστιο έργο της ψηφιοποίησης της ρωσικής βιομηχανίας μεταφορών, σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα εμπόδια στα φορτία και να διασφαλιστεί η ομαλότερη διασυνοριακή ροή των εμπορευμάτων.