Παγκόσμιο σοκ έχει προκαλέσει η αεροπορική τραγωδία στην Ινδία, με τον αριθμό των νεκρών να ανεβαίνει διαρκώς, καθώς συνετρίβη πάνω σε ξενώνα όπου φιλοξενούνταν γιατροί.
Μέχρι αυτή την ώρα, από τους συνολικά 242 επιβάτες του αεροσκάφους, μόνο ένας είναι επιβεβαιωμένα ζωντανός, ο οποίος μάλιστα, σύμφωνα με βίντεο που κυκλοφορεί στα social media (του οποίου η αυθεντικότητα δεν έχει επιβεβαιωθεί), βγήκε περπατώντας από τα συντρίμμια και κατευθύνθηκε πεζός στο ασθενοφόρο.
Ο Vishwashkumar Ramesh καθόταν στη θέση 11Α, δίπλα από την έξοδο κινδύνου, και πολλοί τη χαρακτηρίζουν ως μία από τις ασφαλέστερες θέσεις σε ένα αεροσκάφος. Ισχύει όμως κάτι τέτοιο;
Σύμφωνα με τον Άντονι Μπρικχάουζ, αναπληρωτή καθηγητή στο Embry-Riddle Aeronautical University στην Daytona Beach της Φλόριντα, δεν υπάρχει πραγματικά καμία «ασφαλής» θέση, ωστόσο μελέτες δείχνουν πως ενδέχεται να υπάρχουν κάποιες μικρές διαφορές ανάμεσα σε θέσεις του αεροσκάφους.
Πριν από σχεδόν έναν χρόνο, ο Άντονι Μπρικχάουζ, μιλώντας στη «Wall Street Journal», δήλωσε ότι τα φτερά ενός αεροπλάνου είναι «ισχυρά δομικά στοιχεία» και καθιστούν αυτή την περιοχή του αεροσκάφους πιο ανθεκτική, άρα πιο πιθανό να «αντέξει» σε περίπτωση συντριβής.
Πιο ασφαλείς οι θέσεις στο πίσω μέρος
Σύμφωνα με τη μελέτη του περιοδικού Time, που βασίστηκε σε δεδομένα 35 ετών, οι μεσαίες θέσεις στο πίσω τμήμα του αεροπλάνου παρουσίασαν το χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας, που κυμάνθηκε γύρω στο 28%.
Ή ίδια μελέτη αναφέριε ότι τα καθίσματα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους εμφανίζουν συνολικά ποσοστό θνησιμότητας 32%, ενώ το ποσοστό αυξάνεται στο 39% για το μεσαίο τμήμα και διαμορφώνεται στο 38% για το μπροστινό μέρος της καμπίνας.
Επιπλέον, επιστημονικά ευρήματα δείχνουν πως οι επιβάτες που βρίσκονται εντός πέντε σειρών από έξοδο κινδύνου έχουν αυξημένες πιθανότητες να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος με ασφάλεια σε περίπτωση ανάγκης, κάτι που ενδέχεται να λειτούργησε σωτήρια και για τον μοναδικό επιζώντα στην τραγωδία της Ινδίας.
Ωστόσο, ειδικοί στην αεροπλοΐα τονίζουν ότι η πιθανότητα εμπλοκής σε αεροπορικό ατύχημα παραμένει εξαιρετικά χαμηλή. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι εξίσου καθοριστικοί για την ασφάλεια είναι η προσοχή στις οδηγίες του πληρώματος και η επαρκής εξοικείωση με τις διαδικασίες εκκένωσης του αεροσκάφους.
Συνοψίζοντας, σύμφωνα με τα ευρήματα του TIME, όσοι επιθυμούν να μεγιστοποιήσουν τις πιθανότητες επιβίωσής τους σε ενδεχόμενο ατύχημα καλούνται να προτιμούν μεσαίες θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, ιδανικά κοντά σε έξοδο κινδύνου.
Οι πιθανότητες να πεθάνει κάποιος σε αεροπορικό δυστύχημα -Μελέτη της Daily Mail για τα ασφαλή σημεία στο αεροπλάνο
Οι πιθανότητες να πεθάνει κάποιος σε αεροπορικό δυστύχημα είναι περίπου 1 στα 11 εκατομμύρια, αλλά οι πιθανότητες επιβίωσης εξαρτώνται και από την επιλογή της θέσης του επιβάτη, γράφει η Daily Mail.
Ξεκαθαρίζοντας ότι οι πιθανότητες θανάτου σε αεροπορικό ατύχημα έχουν να κάνουν λιγότερο με το πού κάθεται ο καθένας και περισσότερο με τις συνθήκες που περιβάλλουν τη συντριβή, υπάρχουν κάποιες θέσεις που μάλλον είναι ασφαλέστερες από άλλες.
Ειδικός σε θέματα αεροπλοΐας αποκαλύπτει ότι το ποσοστό θνησιμότητας για τους ταξιδιώτες που κάθονται στα καθίσματα του διαδρόμου στο κέντρο του σκάφους είναι 44%, σε σύγκριση με το 28% για τα κεντρικά πίσω καθίσματα.

Οι θέσεις κοντά στην έξοδο κινδύνου
Οι επιζώντες από συντριβή που κάθονται κοντά σε έξοδο κινδύνου έχουν ταχύτερη διαδρομή προς την έξοδο από το αεροπλάνο, καθιστώντας πιο πιθανό να απομακρυνθούν από ένα επικίνδυνο περιστατικό, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Γκρίνουιτς.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ένα κάθισμα έως και πέντε σειρές από την έξοδο προσφέρει περισσότερες από ίσες πιθανότητες διαφυγής σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Ωστόσο, όταν κάθεται κανείς έξι ή περισσότερες σειρές από την έξοδο, «οι πιθανότητες να χαθεί υπερτερούν κατά πολύ εκείνων να επιβιώσει».
Πόση σημασία έχει η θέση δίπλα στον διάδρομο
Το αν η θέση είναι στον διάδρομο ή όχι έχει μόνο μια «οριακή» διαφορά, σύμφωνα με τη μελέτη.
Οι επιστήμονες έλεγξαν τις μαρτυρίες 2.000 επιζώντων σε 105 αεροπορικά ατυχήματα παγκοσμίως.
Όσον αφορά την επιβίωση σε περίπτωση πυρκαγιάς, όσοι κάθονταν σε διάδρομο είχαν «οριακά» περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης - 65%, σε σχέση με όσους κάθονταν σε παράθυρο (58%).
Οι επιβάτες που κάθονταν στο μπροστινό μέρος του αεροσκάφους είχαν 65% πιθανότητες διαφυγής, ενώ εκείνοι που κάθονταν στο πίσω μέρος είχαν 53% πιθανότητες.
Η μελέτη εξέτασε διάφορα αεροπορικά ατυχήματα, συμπεριλαμβανομένων πυρκαγιών στο αεροσκάφος και συντριβών.
Ένα από αυτά ήταν η πυρκαγιά στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ το 1985, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 55 άτομα σε ένα 737 της British Airtours και προκλήθηκε από έκρηξη κινητήρα.
Η πυρκαγιά που προέκυψε φούντωνε στη μία πλευρά του αεροσκάφους, εμποδίζοντας αρκετές εξόδους. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι επιβάτες που έχασαν τη ζωή τους κάθονταν, κατά μέσο όρο, σε υπερδιπλάσια απόσταση από μια έξοδο από ό,τι εκείνοι που επέζησαν.