NASA: Καταγράφηκε ο πρώτος ήχος πρόσκρουσης μετεωρίτη στον Άρη -Ακούστε το [βίντεο] - iefimerida.gr

Η επιφάνεια του Πλανήτη Άρη από το διάστημα
Η επιφάνεια του πλανήτη Άρη από το Διάστημα / Φωτογραφία: Shutterstock

Κανείς δεν είχε ακούσει ποτέ τον ήχο που κάνει ένας μετεωρίτης όταν πέφτει σε άλλον πλανήτη, κάτι που κατάφερε το διαστημόπλοιο InSight της NASA στον πλανήτη Άρη.

Συγκεκριμένα, στις 5 Σεπτεμβρίου 2021, ένας μετεωρίτης εισήλθε στην ατμόσφαιρα του «ερυθρού» πλανήτη με μεγάλη ταχύτητα πριν από την πρόσκρουσή του σε αυτόν.

Το διαστημόπλοιο InSight της NASA κατέγραψε τον ήχο της πρόσκρουσης μετεωριτών στην επιφάνεια του Άρη, όπου δημιουργήθηκαν κρουστικά κύματα.

Αρχικά, ακούγεται ένας ήχος σαν να «σχίζει» την ατμόσφαιρα από την ιλιγγιώδη ταχύτητα του μετεωρίτη και μετά, παραδόξως, ακούγεται ένα «μπλουμ».

Ακούστε τον ήχο από την καταγραφή της NASA

Το διαστημόπλοιο InSight έφτασε στον Άρη στις 26 Νοεμβρίου 2018, προκειμένου να πραγματοποιήσει μια σειρά από έρευνες και μελέτες.

Η νέα μελέτη βασίζεται σε καταγραφές που έκανε το Insight το 2021, όταν τέσσερις διαφορετικοί μετεωρίτες εισήλθαν στην ατμόσφαιρα του Άρη με μεγάλη ταχύτητα. Αυτού του είδους οι μετεωρίτες δημιουργούν κρουστικά κύματα στην ατμόσφαιρα, τα οποία προσκρούουν στο έδαφος και στη συνέχεια προκαλούν σεισμικά κύματα.

Δημιούργησε κρατήρες στον πλανήτη Άρη

Παρόλο που μπορεί ο μετεωρίτης να κάηκε από την τριβή και τη θερμότητα της διέλευσης στην πλανητική ατμόσφαιρα, ο μετεωρίτης «επέζησε» στον αραιό αέρα του Άρη. Διασπάστηκε σε τουλάχιστον τρία κομμάτια, τα οποία έπεσαν στην επιφάνεια του πλανήτη και δημιούργησαν κρατήρες.

Φωτογραφία από YouTube/NASA

Το σεισμόμετρο της προσεδάφισης InSight, σχεδιασμένο για τη μέτρηση των σεισμών του Άρη και τις ριπές της σκόνης, ήταν αρκετά ευαίσθητο ώστε να ανιχνεύσει την ακουστική επίδραση του ωστικού κύματος που χτύπησε το έδαφος, καθώς και τα σεισμικά κύματα από τη συντριβή του μετεωρίτη.

«Παραδόξως, μοιάζει περισσότερο με ένα "bloop" παρά με ένα "bam!"», δήλωσε ο επιστημονικός συγγραφέας Corey Powell στο Twitter.

Οι επιστήμονες «χτένισαν» τα προηγούμενα δεδομένα του InSight και επιβεβαίωσαν άλλες τρεις συγκρούσεις μετεωριτών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2020 και του 2021, σε απόσταση από 53 έως 180 μίλια από το σκάφος προσεδάφισης.

Τι έχει ανακαλύψει μέχρι στιγμής το InSight

Πάντως, αυτές οι τέσσερις προσκρούσεις μετεωριτών είναι οι πρώτες που εντόπισε το InSight από τότε που προσεδαφίστηκε στον Άρη το 2018.

Επιπλέον, το ισχυρό σεισμόμετρο που διαθέτει έχει ανιχνεύσει πάνω από 1.300 σεισμούς στον Άρη, αποκαλύπτοντας ότι ο πλανήτης έχει έναν λιωμένο πυρήνα και έναν λεπτό, κατακερματισμένο φλοιό, όπως του φεγγαριού. Το InSight έχει επίσης καταγράψει τους σεισμικούς θορύβους από ριπές της σκόνης και έχει συλλέξει μετεωρολογικά δεδομένα.

Χάνεται η... ικανότητα του InSight

Ωστόσο, το διαστημόπλοιο αναμένεται να αναχωρήσει, καθώς η συσσώρευση σκόνης στα ηλιακά του πάνελ το καθιστά πλέον αδύναμο για να λειτουργήσει παραπάνω.

Το 2018, η φόρτιση της μπαταρίας του ήταν αρκετή για να λειτουργήσει ένας ηλεκτρικός φούρνος για μία ώρα και 40 λεπτά. «Αυτές τις ημέρες, θα μπορούσε να λειτουργήσει έναν τέτοιο φούρνο μόνο για 10 λεπτά», δήλωσε τον Μάιο η υπεύθυνη της αποστολής, Kathya Zamora Garcia.

Μάλιστα, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, οι μηχανικοί της NASA πιστεύουν ότι το InSight θα μπορούσε να ξεμείνει από ενέργεια και να κλείσει εντελώς κάποια στιγμή μεταξύ Οκτωβρίου 2022 και Ιανουαρίου 2023.