Η ιταλική κυβέρνηση έδωσε έγκριση για ένα έργο ύψους 13,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που προβλέπει την κατασκευή της μακρύτερης κρεμαστής γέφυρας στον κόσμο, η οποία θα συνδέει την Σικελία με την ηπειρωτική χώρα.
Σύμφωνα με τους μελετήτες, η γέφυρα – που πρόκειται να κατασκευαστεί σε μία από τις πιο σεισμογενείς περιοχές της Μεσογείου – θα είναι σε θέση να αντέξει ισχυρούς σεισμούς.
Πρόκειται για την τελευταία προσπάθεια των ιταλικών αρχών να προχωρήσουν το σχέδιο της Γέφυρας της Μεσσήνης. Τα τελευταία χρόνια είχαν γίνει πολλές απόπειρες προκειμένου να γίνει η συγκεκριμένη γέφυρα, ωστόσο εγκαταλείφθηκαν λόγω ανησυχιών για το κόστος, την περιβαλλοντική επιβάρυνση, ζητήματα ασφαλείας αλλά και τον κίνδυνο εμπλοκής της μαφίας.

Μελόνι: Ήταν μια δύσκολη υπόθεση η έγκριση του έργου
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι παραδέχθηκε ότι η έγκριση του έργου δεν ήταν «εύκολη υπόθεση». Παρ’ όλα αυτά, δήλωσε ότι θεωρεί τη γέφυρα «επένδυση για το παρόν και το μέλλον της Ιταλίας».
«Μας αρέσουν οι δύσκολες προκλήσεις, όταν έχουν νόημα» ανέφερε χαρακτηριστικά η Μελόνι.
Σύμφωνα με την τελική μελέτη, η γέφυρα που θα διασχίζει το Στενό της Μεσσήνης θα έχει μήκος 3,3 χιλιόμετρα και θα εκτείνεται ανάμεσα σε δύο πύργους ύψους 400 μέτρων. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες κυκλοφορίες σε κάθε πλευρά και δύο σιδηροδρομικές γραμμές στο κέντρο.

Σήμερα, ο μόνος τρόπος για να διασχίσουν οι αμαξοστοιχίες το Στενό της Μεσσήνης είναι να μεταφέρονται με ειδικά διαμορφωμένα φεριμπότ — ένα ταξίδι διάρκειας περίπου 30 λεπτών.
Ο Υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι, ηγέτης του δεξιού κόμματος Λέγκα και κυβερνητικός σύμμαχος της Μελόνι, χαιρέτισε την έγκριση του έργου, δηλώνοντας πως στόχος είναι η ολοκλήρωσή του μεταξύ 2032 και 2033.
Ο Ματέο Σαλβίνι ισχυρίστηκε επίσης ότι η γέφυρα θα δημιουργήσει 120.000 θέσεις εργασίας ετησίως και θα φέρει οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή. Να σημειωθεί ότι οι περιφέρειες της Σικελίας και της Καλαβρίας συγκαταλέγονται στις φτωχότερες περιοχές της Ευρώπης.

Ωστόσο, το έργο θα πρέπει ακόμη να εγκριθεί επίσημα από το Ιταλικό Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και από περιβαλλοντικές αρχές τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι κάτοικοι στις δύο πλευρές του στενού, των οποίων οι ιδιοκτησίες ενδέχεται να απαλλοτριωθούν, θα πρέπει επίσης να ενημερωθούν και να συμμετάσχουν στη διαβούλευση. Επιπλέον, έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν νομικά κατά της απόφασης, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις ή ακόμα και να «παγώσει» εντελώς το έργο.
Γιατί αντιδρούν στην κατασκευή της γέφυρας
Δεν θα είναι η πρώτη φορά που η κατασκευή της γέφυρας θα αντιμετωπίσει εμπόδια. Από τότε που εκπονήθηκαν τα πρώτα σχέδια πριν από περισσότερα από 50 χρόνια, διάφορες εκδοχές του έργου εγκαταλείφθηκαν για ποικίλους λόγους και η πρόταση έχει μακρά ιστορία ισχυρής αντίστασης.

Μεταξύ των ανησυχιών περιλαμβάνεται ο φόβος ότι τεράστια ποσά από τα χρήματα των φορολογουμένων θα καταλήξουν στα χέρια των μαφιών της Σικελίας και της Καλαβρίας, οι οποίες διατηρούν ευρεία επιρροή στην πολιτική και την κοινωνία της νότιας Ιταλίας.
Την Τετάρτη, τοπικοί πολιτικοί εξέφρασαν εκ νέου την έντονη δυσαρέσκειά τους για την απόφαση της κυβέρνησης.
Ο Γερουσιαστής Νίκολα Ίρτο του κεντροαριστερού Δημοκρατικού Κόμματος (PD) χαρακτήρισε το έργο «αμφιλεγόμενο και διχαστικό», υποστηρίζοντας ότι αποσπά «πολύτιμους πόρους από τις τοπικές μεταφορές, τις σύγχρονες υποδομές, τα ασφαλή σχολεία και τις ποιοτικές υπηρεσίες υγείας».

Η δήμαρχος της Βίλα Σαν Τζοβάνι, Τζιούζι Καμινίτι, κοντά στο σημείο όπου θα κατασκευαστεί η γέφυρα στην καλαβρέζικη ακτή, δήλωσε ότι η πόλη της θα επηρεαστεί σοβαρά από το έργο και ζήτησε περισσότερο χρόνο για διαβούλευση.
Η τοπική βάση πολιτών της Καλαβρίας με την επωνυμία «Όχι στη Γέφυρα» καταδίκασε την ανακοίνωση της Τετάρτης, κάνοντάς λόγο για μια πολιτική κίνηση και όχι για αποτέλεσμα τεχνικής αξιολόγησης βάσει εμπεριστατωμένων μελετών.
Τοπικές συλλογικότητες που αντιτίθενται στην κατασκευή υποστηρίζουν επίσης ότι το έργο θα απαιτήσει εκατομμύρια λίτρα νερού ημερησίως, την ώρα που τόσο η Σικελία όσο και η Καλαβρία αντιμετωπίζουν συχνά προβλήματα ξηρασίας.