Το Boeing 787-8 Dreamliner της Air India κατέπεσε μόλις λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από το διεθνές αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ της Ινδίας, με προορισμό το Λονδίνο, στοιχίζοντας τη ζωή σε 241 επιβαίνοντες.
Από τη συντριβή του αεροσκάφους προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές σε κατοικημένη περιοχή κοντά στο σημείο της τραγωδίας. Η ακριβής αιτία του αεροπορικού δυστυχήματος παραμένει ακόμη άγνωστη, με τις έρευνες να επικεντρώνονται σε πιθανές μηχανικές βλάβες, προσκρούσεις με πτηνά ή ανθρώπινα λάθη. Οι Αρχές της Ινδίας συνεργάζονται στενά με ειδικούς από το εξωτερικό για να ρίξουν φως σε αυτό το σπάνιο και σοκαριστικό συμβάν.
Τι συνέβη με την πτήση AI171;
Η τραγωδία με την πτήση AI171 της Air India, που εκτελούσε το δρομολόγιο από το Αχμενταμπάντ προς το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, σημειώθηκε λίγα λεπτά μετά την απογείωση την Πέμπτη (12/6). Το Boeing 787-8 Dreamliner συνετρίβη μόλις 1,5 χιλιόμετρο από τον διάδρομο του αεροδρομίου Sardar Vallabhbhai Patel, με 242 επιβαίνοντες.
Η φάση της απογείωσης: Η κρισιμότερη στιγμή
Το αεροπλάνο απογειώθηκε στις 13:39 τοπική ώρα, φορτωμένο με περίπου 100 τόνους καυσίμου. Λίγο μετά την απογείωση, το πλήρωμα εξέπεμψε σήμα κινδύνου (mayday), αλλά δεν υπήρξε καμία περαιτέρω επικοινωνία. Βίντεο δείχνουν το αεροσκάφος να παλεύει να αποκτήσει ύψος, πετώντας χαμηλά πάνω από πυκνοκατοικημένη περιοχή, πριν συντριβεί, προκαλώντας μεγάλη έκρηξη.
Τι προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India
Ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπάρβαλ και ο συγκυβερνήτης Κλάιβ Κούνταρ είχαν συνολικά πάνω από 9.000 ώρες πτήσης, με τον πρώτο να διαθέτει εμπειρία 22 ετών.
Το ότι το συγκεκριμένο μοντέλο 787-8 Dreamliner δεν είχε ποτέ μέχρι τώρα θανατηφόρο ατύχημα, καθιστά το περιστατικό ιδιαίτερα σοβαρό.
Το αεροσκάφος έφτασε σε ύψος μόλις 625 ποδιών πριν χαθεί η επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν ότι άκουσαν πολλαπλές εκρήξεις και είδαν πυκνό μαύρο καπνό καθώς το αεροπλάνο συνετρίβη πάνω σε κτήριο ιατρικής σχολής.
Τα πιθανά σενάρια της συντριβής του αεροσκάφους
Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι ενδέχεται να υπήρξε τεχνική βλάβη, καθώς υπήρξε σήμα κινδύνου (Mayday) λίγο πριν χαθεί η επικοινωνία. Τα ακριβή αίτια παραμένουν υπό διερεύνηση.
Ωστόσο, εξετάζονται αρκετά ενδεχόμενα, τα οποία είναι τα εξής:
Σπάνια διπλή βλάβη των κινητήρων
Μια εξαιρετικά σπάνια πιθανότητα είναι η ταυτόχρονη απώλεια και των δύο κινητήρων, κάτι που μόνο ελάχιστες φορές έχει συμβεί στην ιστορία της αεροπορίας. Η ύπαρξη προβλημάτων όπως η μόλυνση ή απόφραξη του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου ενδέχεται να προκαλέσει βλάβη στους κινητήρες. Η ενεργοποίηση της συσκευής έκτακτης ανάγκης Ram Air Turbine (RAT), η οποία υποστηρίζει τα βασικά συστήματα του αεροσκάφους σε τέτοιες περιπτώσεις, εξετάζεται από τους ερευνητές.
Πρόσκρουση με πτηνά
Το αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ είναι γνωστό για την αυξημένη παρουσία πτηνών, με 462 περιστατικά προσκρούσεων να έχουν καταγραφεί στην περιοχή τα τελευταία πέντε χρόνια. Οι συγκρούσεις αυτές μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στους κινητήρες και πιθανώς απώλεια ισχύος. Ωστόσο, η ταυτόχρονη βλάβη και στους δύο κινητήρες λόγω προσκρούσεων πτηνών σε τόσο χαμηλό ύψος είναι σπάνια και δύσκολη στην αντιμετώπιση.
Λανθασμένη ρύθμιση των πτερύγιων (Flaps)
Τα πτερύγια κατά την απογείωση παίζουν καθοριστικό ρόλο στην παροχή ανύψωσης, ειδικά όταν το αεροσκάφος είναι πλήρως φορτωμένο και ο καιρός θερμός, όπως συνέβαινε στην περίπτωση αυτή με θερμοκρασίες κοντά στους 40°C.

Μια λανθασμένη ρύθμιση ή μη ενεργοποίηση των πτερυγίων θα μπορούσε να έχει επηρεάσει την ικανότητα ανόδου του αεροσκάφους. Ωστόσο, το σύστημα ασφαλείας του Boeing 787 θα έπρεπε να προειδοποιήσει το πλήρωμα σε περίπτωση τέτοιου σφάλματος, κάτι που καθιστά αυτή την εκδοχή λιγότερο πιθανή.
Οι ερευνητές από την Ινδία, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένουν να αναλύσουν τα στοιχεία από το μαύρο κουτί, τα μηχανικά υπολείμματα και τις μαρτυρίες, προκειμένου να διαλευκάνουν τις ακριβείς συνθήκες της τραγωδίας.