Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα να πληρώνεστε επί δύο δεκαετίες χωρίς όμως να χρειάζεται να εργάζεστε; Αυτό συνέβη στην περίπτωση μιας Γαλλίδας, η οποία μηνύει την εταιρεία της για «εξαναγκαστική αδράνεια».
Η 59χρονη Laurence Van Wassenhove μηνύει την Orange, έναν από τους μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς ομίλους στην Ευρώπη, για διάκριση, υποστηρίζοντας ότι επί πάνω από 20 χρόνια δεν της είχαν ανατεθεί ούτε καθήκοντα, ούτε ευθύνες.
Τα προβλήματα υγείας που οδήγησαν στην αλλαγή της εργασίας της
Η Laurence, μητέρα δύο παιδιών, μπήκε γεμάτη φιλοδοξίες στη France Telecom (μετέπειτα Orange), έχοντας εκπαιδευτεί ως βοηθός ανθρώπινου δυναμικού. Ωστόσο, η εμφάνιση επιληψίας και επιπληγίας – παράλυση που επηρεάζει τη μία πλευρά του σώματος – την κατέστησε ανίκανη να συνεχίσει τα τότε καθήκοντά της.

Λόγω των προβλημάτων υγείας, μετακινήθηκε σε μια πιο στατική γραμματειακή θέση, ως εύλογη προσαρμογή στο ιατρικό της προφίλ. Όμως, αυτό που αρχικά φαινόταν ως θετική μετακίνηση, κατέληξε σε έναν επαγγελματικό «λήθαργο» που κράτησε δύο δεκαετίες.
Το 2002, η Vas Wassenhove ισχυρίζεται ότι υπέβαλε αίτημα μετακίνησης σε άλλη περιοχή της Γαλλίας. Ωστόσο, σύμφωνα με ιατρική αξιολόγηση της επαγγελματικής της κατάστασης, κρίθηκε ακατάλληλη για την εκτέλεση των καθηκόντων, με αποτέλεσμα να τεθεί σε καθεστώς εφεδρείας.
«Με πλήρωναν αλλά φερόταν σαν να μην υπάρχω»
Η Laurence μιλώντας στο γαλλικό δίκτυο FTV, περιέγραψε ότι ένιωθε σαν «απομονωμένη γραμματέας», κάτι που επιδείνωσε την ψυχική της υγεία. «Με πλήρωναν, ναι» δήλωσε αργότερα στο γαλλικό μέσο Mediapart, «αλλά μου φέρονταν σαν να μην υπάρχω».
Η 59χρονη κατηγορεί την εταιρεία ότι την έθεσε αρχικά σε εφεδρεία, στη συνέχεια σε αναρρωτική άδεια και τελικά της πρότεινε πρόωρη συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας. Κατά τα λεγόμενά της, έζησε επί 20 χρόνια σε επαγγελματικό «κενό», που την οδήγησε σε σοβαρή κατάθλιψη.
Στη μήνυσή της κατά της Orange, η Laurence υποστηρίζει ότι η εταιρεία παρέβη το νομικό της καθήκον να προσαρμοστεί στις ιατρικές της ανάγκες και να της προσφέρει ουσιαστική εργασία – μια υποχρέωση που προβλέπεται ρητά από τη γαλλική εργατική νομοθεσία.
«Το να πληρώνεσαι και να κάθεσαι στο σπίτι σου δεν είναι προνόμιο»
Η ίδια ισχυρίζεται ότι, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της για κατάρτιση, επανατοποθέτηση ή υποστήριξη, παρέμεινε σε κατάσταση «εξαναγκαστικής αδράνειας». Υποστηρίζει επίσης, ότι λίγα πράγματα άλλαξαν ακόμη και μετά την καταγγελία που υπέβαλε στην κυβέρνηση και στην Ανώτατη Αρχή Κατά των Διακρίσεων το 2015.
Μιλώντας στο FTV, δήλωσε: «Το να πληρώνεσαι, να είσαι στο σπίτι και να μην εργάζεσαι δεν είναι προνόμιο. Είναι πολύ δύσκολο να το αντέξεις».
Ο δικηγόρος της, David Nabet-Martin, υποστηρίζει ότι η Orange παρέβη την υποχρέωσή της να εξασφαλίσει εύλογες προσαρμογές στον εργασιακό χώρο και ότι ο μακροχρόνιος αποκλεισμός της από την ενεργό εργασία συνιστά διάκριση βάσει της γαλλικής εργατικής νομοθεσίας.
Η απάντηση της εταιρείας
Η εταιρεία Orange, από την πλευρά της, δήλωσε στο γαλλικό μέσο La Dépêche ότι είχε λάβει υπόψη της την «προσωπική κοινωνική κατάσταση» της Laurence και είχε μεριμνήσει ώστε να παραμείνει υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες κατά την περίοδο που βρισκόταν εκτός καθηκόντων.
Ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός υποστήριξε επίσης ότι η Laurence είχε εξεταστεί για πιθανή επανένταξη σε νέα θέση, ωστόσο αυτό δεν υλοποιήθηκε ποτέ, καθώς βρισκόταν συχνά σε αναρρωτική άδεια εκείνη την περίοδο.