Ευρωβαρόμετρο: Η σχέση των νέων με την πολιτική- Τι λένε οι Έλληνες | ΚΟΣΜΟΣ | iefimerida.gr

Ευρωβαρόμετρο: Η σχέση των νέων με την πολιτική- Τι λένε οι Έλληνες

πολίτης  με σημαία της εε
Φωτογραφία Shutterstock
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Μια νέα γενιά ευρωπαίων μεγαλώνει με τα δικά της χαρακτηριστικά και τις δικές της απαιτήσεις από την ΕΕ, όπως επιβεβαιώνει και έρευνα του Ευρωκοινοβουλίου στους νέους. Πού ξεχωρίζουν οι Έλληνες;

Το μέλλον της Ευρώπης είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη νέα γενιά. Η στάσης της, τα «θέλω» της και η διάθεσή της για αλλαγές θα επιδρούν στις εξελίξεις. Από τη μία η Ευρωπαϊκή Εκδήλωση Νεολαίας και από την άλλη Διάσκεψη για το Μέλλον της Ευρώπης και τα δύο γεγονότα, που λαμβάνουν χώρα αυτήν την περίοδο, βρίσκουν τους νέους Ευρωπαίους στο προσκήνιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε αυτό το πλαίσιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μέσα από το ευρωβαρόμετρο, πραγματοποίησε μια έρευνα με τη συμμετοχή 18.156 ανθρώπων, ηλικίας 16 έως 30 ετών, στα 27 κράτη-μέλη, στο διάστημα από 18 έως 27 Ιουνίου .

Πόσο «απολιτίκ» είναι οι νέοι;

Όπως και για τόσα άλλα ζητήματα, κυριαρχούν πολλές φορές λανθασμένες αντιλήψεις στα όρια της προκατάληψης με την πραγματικότητα να διαψεύδει. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η άποψη ότι οι νέοι είναι «απολιτίκ» και ότι από γενιά σε γενιά η απόσταση από την πολιτική και τα κοινά να μεγαλώνει.

Η έρευνα του ευρωβαρόμετρου διαψεύδει αυτήν την αντίληψη. Το εύκολο αυτό ατόπημα συγχέει την υπαρκτή αποστασιοποίηση των νέων από παραδοσιακές μορφές συγκροτημένης πολιτικής δράσης όπως οι πολιτικές οργανώσεις- κόμματα και μαζικές πολιτικές διαδηλώσεις με την απολιτικοποίηση.

Τα δεδομένα αυτής της fast track έρευνας αποδεικνύουν ότι οι νέοι δεν απέχουν από τις εξελίξεις, ούτε αδιαφορούν γι' αυτές. 9 στους 10 ερωτηθέντες (85%) απάντησαν ότι συζητούν με τους φίλους τους σχετικά με την πολιτική και τις πολιτικές εξελίξεις. Πιο, συγκεκριμένα το 25% δήλωσε ότι το κάνει σε τακτική βάση και το 61% περιστασιακά. Σε ποσοστό σχεδόν 90% των νέων απάντησαν θετικά στο ερώτημα αν έχουν συμμετάσχει έστω σε μία πολιτική και κοινωνική δραστηριότητα. Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική δεν είναι έξω από κάδρο των συζητήσεων και των ενδιαφερόντων των νέων ανθρώπων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προβληματική η σχέση με την ΕΕ

Η έρευνα δείχνει ότι μένει αρκετός δρόμος να διανύσουν ακόμα οι νέοι ώστε να δεθούν με τις ευρωπαϊκές διαδικασίες. Μπορεί η πολιτική να είναι μέσα στη ζωή τους αλλά ένας στους δύο νέους αναφέρουν ότι δεν καταλαβαίνουν και πολλά για την ΕΕ και τις διαδικασίες της. Παρ' όλα αυτά το 63% είναι γενικά υπέρ της Ένωσης, αν και περίπου οι μισοί από αυτούς δεν είναι ικανοποιημένοι από την παρούσα δράση της.

Το Ευρωκοινοβούλιο έχει βρει τον παλμό

Σημαντικό όμως εύρημα της έρευνας είναι οι προτεραιότητες των νέων σχετικά με τα μεγάλα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα που φαίνεται να ταυτίζονται και με την ατζέντα των ευρωβουλευτών.

Οι πλειοψηφία των νέων (43%) θεωρεί ότι κορυφαίο θέμα είναι η αντιμετώπιση της φτώχειας και της κοινωνικής ανισότητας. Ακολουθούν με σημαντικό ποσοστό απαντήσεων, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η προστασία του περιβάλλοντος (39%), καθώς και η καταπολέμηση της ανεργίας και η έλλειψη θέσεων εργασίας (37%).

Τα παραπάνω αποτελούν και προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι νέοι Έλληνες ξεχωρίζουν

Η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία στην Ελλάδα είναι ανεβασμένη στις νέες γενιές συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη. Στο ερώτημα κατά πόσο έχουν συμμετάσχει σε κάποια εκλογική διαδικασία (ευρωεκλογές, εθνικές και τοπικές εκλογές) οι Έλληνες απάντησαν θετικά κατά 57% , ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 46%. Από εκεί και πέρα οι Έλληνες ακολουθούν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε άλλες πολιτικές δραστηριότητες.

Πιο δραστήριοι στο διαδίκτυο

Η ελληνική περίπτωση ξεχωρίζει όμως και σε έναν άλλο τομέα. Στη δραστηριότητα που περιλαμβάνει τη συλλογή υπογραφών οι Έλληνες φαίνεται να μην ελκύονται από αυτήν καθώς μόνο 30% έχει λάβει μέρος σε αυτήν, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 42%, όμως η πολιτική δραστηριοποίηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο είναι πιο θελκτική για τους Έλληνες. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη κυμαίνεται στο 26% και στην Ελλάδα το 36% απάντησε θετικά στο ερώτημα αν έχει αναρτήσει απόψεις στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με ένα πολιτικό ή κοινωνικό ζήτημα.

Όσον αφορά στην ένταξη σε κάποια οργάνωση νεολαίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη περίπου 1 στους 10 έχει ενταχθεί στη ζωή του.

Δεν ακουμπάει η κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον

Ενώ στην Ευρώπη και στα ευρωπαϊκά όργανα η κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον είναι στις κορυφαίες θέσεις της ατζέντας, οι νέοι στην Ελλάδα στέκονται σε ζητήματα φτώχιας, ανεργίας και βελτίωσης της υγείας και ευημερίας του πληθυσμού. Αυτές ήταν οι τρεις κορυφαίες απαντήσεις που δόθηκαν σχετικά με τα σημαντικότερα κατά τη γνώμη των νέων ζητήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ακουστεί ένας νέος;

Κρίσιμο ερώτημα της έρευνας ήταν να τοποθετηθούν οι νέοι στις πιο αποτελεσματικές δράσεις για να ακουστεί η φωνή των νέων.

Στην Ελλάδα η απαντήσεις ξεχώρισαν δύο τρόπους. Η ψήφος μέσα από όλες τις εκλογικές διαδικασίας ήταν η απάντηση του 43% των ερωτηθέντων(41% στην ΕΕ) και η συμμετοχή σε διαδηλώσεις ή συλλαλητήρια με το 39% να το προτιμά ως μέσο για να ακουστεί η φωνή του.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ