ExxonMobil: Ο πετρελαϊκός κολοσσός είχε προβλέψει την κλιματική αλλαγή από τη δεκαετία του 1970 - iefimerida.gr

Διυλιστήριο της ExxonMobil στις ΗΠΑ
Διυλιστήριο της ExxonMobil στις ΗΠΑ / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo/Matthew Brown

Ένας από τους μεγαλύτερους πετρελαϊκούς κολοσσούς στον πλανήτη, η ExxonMobil, είχε προβλέψει με ακρίβεια από τη δεκαετία του 1970 πώς η κλιματική αλλαγή θα προκαλούσε αύξηση της θερμοκρασίας ανά την υφήλιο, υποστηρίζουν ερευνητές.

Ιδιωτική έρευνα της ExxonMobil προέβλεψε πώς η καύση των ορυκτών καυσίμων θα οδηγούσε σε υπερθέρμανση του πλανήτη, αλλά η εταιρεία αρνήθηκε δημοσίως τη σύνδεση, λένε.

Μια συλλογή εσωτερικών εγγράφων και ερευνητικών άρθρων έχει αποδείξει προηγουμένως ότι η ExxonMobil γνώριζε τους κινδύνους της παγκόσμιας θέρμανσης τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1970, με άλλους φορείς της βιομηχανίας πετρελαίου να γνωρίζουν τον κίνδυνο ακόμη νωρίτερα, από τη δεκαετία του 1950 περίπου. Κινητοποιήθηκαν δυναμικά και με επιτυχία ενάντια στην επιστήμη για να ανακόψουν οποιαδήποτε ενέργεια για τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Μια νέα μελέτη, ωστόσο, κατέστησε σαφές ότι οι επιστήμονες της ExxonMobilήταν απίστευτα ακριβείς στις προβλέψεις τους από τη δεκαετία του 1970 και μετά, προβλέποντας μια ανοδική καμπύλη των παγκόσμιων θερμοκρασιών και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που είναι σχεδόν ίδια με αυτό που πραγματικά συνέβη καθώς ο κόσμος θερμαινόταν με ρυθμό δεν φαίνεται εδώ και εκατομμύρια χρόνια.

Γράφημα, που σύμφωνα με τους ερευνητές, συγκρίνει τις προβλέψεις της ExxonMobil για την άνοδο της θερμοκρασίας με την πραγματική άνοδο της θερμοκρασίας

Οι επιστήμονες της ExxonMobil προέβλεψαν ότι θα υπήρχε αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά περίπου 0,2 βαθμούς Κελσίου τη δεκαετία λόγω των εκπομπών αερίων που θερμαίνουν τον πλανήτη από την καύση πετρελαίου, άνθρακα και άλλων ορυκτών καυσίμων. Η νέα ανάλυση, που δημοσιεύτηκε στο Science, διαπιστώνει ότι οι ανάλυση της Exxon ήταν εξαιρετικά έμπειρη και ότι «οι προβολές ήταν επίσης συνεπείς, και τουλάχιστον εξίσου επιδέξιες με αυτές των ανεξάρτητων ακαδημαϊκών και κυβερνητικών μοντέλων».

Ο Τζέφρι Σούπραν, του οποίου η προηγούμενη έρευνα ιστορικών εγγράφων της βιομηχανίας του πετρελαίου βοήθησε να αποκαλυφθούν όσα ήξεραν η ExxonMobil και άλλες εταιρείες πετρελαίου, είπε ότι «σου κόβει την ανάσα» να βλέπεις τις προβλέψεις της Exxon να ευθυγραμμίζονται τόσο στενά με αυτό που συνέβη στη συνέχεια. «Αυτό πραγματικά συνοψίζει όσα ήξερε η Exxon χρόνια πριν γεννηθούν πολλοί από εμάς», είπε ο Σούπραν, ο οποίος ηγήθηκε της ανάλυσης που διεξήχθη από ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και το Ινστιτούτο του Πότσνταμ για την Έρευνα Κλιματικών Επιπτώσεων. «Τώρα έχουμε την ατράνταχτη απόδειξη που δείχνει ότι προέβλεψαν με ακρίβεια την υπερθέρμανση χρόνια πριν αρχίσουν να επιτίθενται στα πορίσματα της επιστήμης». Η έρευνα ανέλυσε περισσότερα από 100 εσωτερικά έγγραφα και επιστημονικές δημοσιεύσεις που αξιολογήθηκαν από ομοτίμους και είτε παρ/ήχθησαν εσωτερικά από επιστήμονες και διευθυντές της Exxon είτε τις συνυπέγραψαν επιστήμονες της Exxon σε ανεξάρτητες δημοσιεύσεις μεταξύ 1977 και 2014.

Εταιρείες συμπεριλαμβανομένης της ExxonMobil έχουν βγάλει δισεκατομμύρια δολάρια από την πώληση ορυκτών καυσίμων που απελευθερώνουν ρύπους, οι οποίοι όπως λένε επιστήμονες, κυβερνήσεις και ο ΟΗΕ, προκαλούν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι προβλέψεις της ExxonMobil ήταν συχνά πιο ακριβείς ακόμη και από κορυφαίους επιστήμονες της NASA. «Πραγματικά υπογραμμίζουν την έντονη υποκρισία της ηγεσίας της ExxonMobil, η οποία γνώριζε ότι οι δικοί της επιστήμονες έκαναν αυτήν την πολύ υψηλής ποιότητας εργασία μοντελοποίησης και είχαν πρόσβαση σε αυτές τις προνομιακές πληροφορίες, ενώ έλεγαν σε εμάς τους υπόλοιπους ότι τα κλιματικά μοντέλα ήταν ψευδή», δήλωσε η Ναόμι Ορέσκες, καθηγήτρια της Ιστορίας της Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

Τι απαντά η ExxonMobil

O ίδιος ο πετρελαϊκός κολοσσός διαψεύδει τους ισχυρισμούς αυτούς. Όπως είπε η ΕxxonMobil στο BBC News «το θέμα αυτό έχει ανακύψει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια και, σε κάθε περίπτωση, η απάντησή μας είναι η ίδια: όσοι μιλούν για το ότι “ήξερε η Exxon” κάνουν λάθος στα συμπεράσματά τους».

Ωστόσο, τα νέα ευρήματα έρχονται να εντείνουν την πίεση στην ExxonMobil αναφορικά με το τι γνώριζε για την κλιματική αλλαγή. Επικριτές της λένε ότι η εταιρεία σκόπιμα παραπληροφορούσε για να προστατέψει τα επιχειρηματικά της συμφέροντα αναφορικά με τα ορυκτά καύσιμα και καταθέτουν αγωγές εναντίον τους σε αμερικανικά δικαστήρια.

Τον περασμένο Μάιο δικαστήριο στη Μασαχουσέτη απεφάνθη ότι η ExxonMobil πρέπει να καθίσει στο εδώλιο για τις κατηγορίες ότι είπε ψέμματα για την κλιματική αλλαγή.