Ευρωκοινοβούλιο για τους κλιματικούς στόχους: Τέλος στα αυτοκίνητα που ρυπαίνουν- Διαφωνία στο Σύστημα Εκπομπών - iefimerida.gr

Ευρωκοινοβούλιο για τους κλιματικούς στόχους: Τέλος στα αυτοκίνητα που ρυπαίνουν- Διαφωνία στο Σύστημα Εκπομπών

Άναψαν τα αίματα στο Ευρωκοινοβούλιο στη συζήτηση για το κλίμα
Άναψαν τα αίματα στο Ευρωκοινοβούλιο στη συζήτηση για το κλίμα/ Φωτογραφία AP
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Σε μια συνεδρίαση της ολομέλειας με ένταση, οι ευρωβουλευτές ψήφισαν την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2035 αλλά απέρριψαν πρόταση για αλλαγή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ, αφού τα συντηρητικά κόμματα προσπάθησαν να μετριάσουν τους στόχους για το κλίμα.

Ο τρίτος μεγαλύτερος ρυπαίνων στον κόσμο, η ΕΕ, ψήφισε να απαγορεύσει την πώληση οχημάτων που εκπέμπουν CO2 και απέρριψε τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά άνθρακα της ΕΕ στο Στρασβούργο την Τετάρτη, ως μέρος του φιλόδοξου σχεδίου μείωσης εκπομπών «Fit for 55» για να προσπαθήσει να αποτρέψει τις επικίνδυνες επιπτώσεις του κλίματος αλλαγή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μετά από ένα χρόνο διαπραγματεύσεων, οι νομοθέτες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν την Τετάρτη οκτώ νομοσχέδια για την προστασία του κλίματος που πρότειναν μια ανανέωση των στόχων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον τομέα των αερομεταφορών, τον τρόπο οδήγησης, τον τρόπο ελέγχου της ρύπανσης των χωρών και τη διαχείριση των δασών και της γης, μεταξύ άλλων.

Το εμβληματικό πακέτο «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ κατά τουλάχιστον 55% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 και να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Όχι άλλα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Ένα από τα πιο επίμαχα νομοσχέδια στο τραπέζι ήταν η εντολή να καταστούν, όλα τα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που πωλούνται από το 2035, απαλλαγμένα από εκπομπές άνθρακα – μέσα από μια αποτελεσματική απαγόρευση της πώλησης όλων των οχημάτων βενζίνης και Ντίζελ, από τότε και στο εξής.

Η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών ψήφισε υπέρ, απορρίπτοντας την πρόταση του ΕΛΚ για μείωση σε πρώτη φάση κατά 90% χωρίς ημερομηνία οριστικής κατάργησης. Υποστήριξαν επίσης μια μείωση κατά 55% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα οχήματα έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι εκπομπές αερίων στον τομέα των μεταφορών, οι οποίες αυξήθηκαν στην ΕΕ, μεταξύ του 2017 και του 2019, αντιστοιχούν σχεδόν στο ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών αερίων ρύπων.

«Ακόμα κι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι κλιματικά ουδέτερο»

Ο Γερμανός ευρωβουλευτής Γενς Γκίζεκε έθεσε έναν πολύ ενδιαφέροντα προβληματισμό, φέρνοντας στην επιφάνεια και μια συζήτηση που δεν έχει τελειώσει. Εδώ πολλοί θα έλεγαν ότι καλά καλά δεν έχει ξεκινήσει στην πραγματικότητα. Ο Γκίζεκε, επεσήμανε ότι η νομοθετική πρόταση στηρίζεται υπερβολικά πολύ στην τεχνολογία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν τα πλεονεκτήματα της χρήσης βιώσιμων συνθετικών καυσίμων στα συμβατικά οχήματα.

«Όσο χρειάζεται το ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο παράγεται από ορυκτά καύσιμα, ακόμα κι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι κλιματικά ουδέτερο», σημείωσε ο ευρωβουλευτής από το ΕΛΚ.

Η Κορνέλια Έρνστ, μέλος του Κόμματος της Αριστεράς και υπέρ της απαγόρευσης, είπε στην γερμανική DW ότι «δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» στη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων βενζίνης και ντίζελ εάν η ΕΕ θέλει να μειώσει δραστικά τις εκπομπές της. Αλλά πρόσθεσε ότι οι άνθρωποι που εξαρτώνται από τα αυτοκίνητα, οι μεταφορές, ιδιαίτερα στις αγροτικές περιοχές, «δεν πρέπει να ξεχνιούνται» κατά την απομάκρυνση από τα κανονικά οχήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι κυβερνήσεις των 27 κρατών μελών της ΕΕ θα πρέπει ακόμα να δώσουν τις ετυμηγορίες τους για τη νομοθεσία τους επόμενους μήνες προτού ληφθεί η τελική απόφαση της ΕΕ για την απαγόρευση των αυτοκινήτων.

Καμία μεταρρύθμιση στην εμπορία εκπομπών

Σε μια σειρά αιφνιδιαστικών ψηφοφοριών, ακροδεξιοί ευρωβουλευτές, καθώς και Πράσινοι και Σοσιαλιστές ευρωβουλευτές, καταψήφισαν όλοι την αλλαγή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS), εμποδίζοντας την έγκριση της πρότασης.

Το ETS, το οποίο αναγκάζει τη βιομηχανία, τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και τον κλάδο των αερομεταφορών να αγοράζουν και να πωλούν άδειες ρύπανσης από CO2 εντός ενός ανώτατου ορίου που συρρικνώνεται με την πάροδο του χρόνου, στόχευε προηγουμένως να μειώσει αυτό το ανώτατο όριο κατά 43% κάτω από τα επίπεδα του 2005 έως το 2030. Αυτός ο αριθμός αρχικά επρόκειτο να αυξηθεί στο 67% από την πιτροπή Περιβάλλοντος, αλλά η ευρωβουλευτές από τη συντηρητική πτέρυγα το μείωσαν στο 61% στην τελική πρόταση.

«Δεν ήταν αρκετά φιλόδοξο»

Για τους Πράσινους και τους Σοσιαλδημοκράτες, αυτός ο «αποσβεσμένος» στόχος δεν έφτασε αρκετά για να διασφαλίσει ότι οι βιομηχανίες βαριάς ρύπανσης θα αναγκαστούν να μειώσουν τις εκπομπές τους σύμφωνα με τον στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Δεν ήταν αρκετά φιλόδοξο», είπε ο Τίμο Ουόλκεν, της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, στη DW. για τους Ευρωπαίους πολίτες. Μιλώντας στο κοινοβούλιο, ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων Ράσμους Άντρεσεν, είπε ότι το αποδυναμωμένο σχέδιο νόμου σηματοδοτεί μια «μαύρη μέρα» για την προστασία του κλίματος. «Οι συντηρητικοί και φιλελεύθεροι ευρωβουλευτές προσπάθησαν να αμβλύνουν τη μεταρρύθμιση του συστήματος εμπορίας εκπομπών, κάνοντας εξαιρέσεις για τη βιομηχανία», είπε στο Ευρωκοινοβούλιο.

Οι δεξιοί βουλευτές από τους Ευρωπαίους Συντηρητικούς και Μεταρρυθμιστές, από την άλλη πλευρά, θεώρησαν ότι το 67% ήταν υπερβολικά φιλόδοξο, ιδίως υπό το πρίσμα του αυξανόμενου πληθωρισμού και της εκτίναξης του ενεργειακού κόστους.

Το ETS καλύπτει περισσότερες από 11.000 βιομηχανικές εγκαταστάσεις, καθώς και αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες από κοινού αντιπροσωπεύουν το 45% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ - που ισοδυναμεί με περίπου 2 δισεκατομμύρια τόνους CO2.

«κρίμα»

Ο Πίτερ Λίζε, επικεφαλής ευρωβουλευτής της τελικής έκθεσης για την επέκταση και την αναθεώρηση του ETS, είπε ότι η απόλυτη απόρριψη είναι «κρίμα» και ότι η πρόταση είχε «αυξηθεί» για να διασφαλιστεί ότι θα επιτύχει μείωση 63% στο εμπόριο ρύπων έως το 2030.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σχέδιο νόμου για το ETS θα επιστρέψει τώρα στην επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για αναδιατύπωση, μαζί με δύο συναφή νομοθετήματα - το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, το οποίο στοχεύει να βοηθήσει τα ευάλωτα νοικοκυριά να μεταβούν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα, που θα επιτρέψει στην ΕΕ να φορολογήσει τις εισαγωγές υψηλών εκπομπών όπως του χάλυβας και του αλουμινίου.

Απαιτείται αποφασιστική δράση

Νωρίτερα φέτος, η κορυφαία αρχή στον κόσμο για την κλιματική αλλαγή, η Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (ΙPCC), δημοσίευσε την έκτη αξιολόγησή της σχετικά με την κατάσταση της αύξησης της θερμοκρασίας. Σε μια λεπτομερή έκθεση τριών μερών, υπογράμμισε ότι το να επιτραπεί στις παγκόσμιες θερμοκρασίες να ξεπεράσουν τους 1,5 βαθμούς Κελσίου λόγω θέρμανσης ενέχει κίνδυνο καταστροφικών παγκόσμιων επιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης της επιδείνωσης των πυρκαγιών και των ακραίων πλημμυρών.

Η κυριότερη από τις συστάσεις της IPCC για να αποφευχθεί αυτό ήταν η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων - η οποία ευθύνεται για τα δύο τρίτα των εκπομπών άνθρακα που θερμαίνουν τον πλανήτη από το 1850, σημειώνει η DW.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ