Οδηγός για ασφαλείς αγορές μέσα από καθημερινά παραδείγματα

Οδηγός για ασφαλείς αγορές μέσα από καθημερινά παραδέιγματα/ Φωτογραφία Shutterstock

Πώς προστατεύει η ΕΕ τους καταναλωτές μέσα από καθημερινά παραδείγματα που όλοι έχουμε αντιμετωπίσει στις αγορές μας.

Σε περίοδο γιορτών όπως τώρα, είναι απαραίτητο ο καταναλωτής να προστατεύεται από αθέμιτες πρατικές και αμέλεια των εμπόρων. Ειδικά στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου, που την περίοδο της πανδημίας έγινε κομμάτι της καθημερινότητας μας, πρέπει να εφαρμόζονται συγκεκριμένοι κανόνες για να πραγματοποιούμε ασφαλείς αγορές για εμάς και τους κοντινούς μας ανθρώπους.

Όλοι μας έχουμε βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να παραλάβουμε κάποιο προβληματικό προϊόν ή κάτι διαφορετικό από αυτό που περιμέναμε. Συχνά όμως αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην επιστροφή χρημάτων ή την αλλαγή του προϊόντος.

Η ΕΕ έχει θεσπίσει κανόνες που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη και τα κράτη μέλη πρέπει να εφαρμόζουν. Ακολουθούν κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα που αφορούν τις αγορές μας.

Πριν από πέντε εβδομάδες παρήγγειλα μέσω διαδικτύου ένα βιβλίο που είχε εξαντληθεί. Ήθελα να το κάνω δώρο αλλά το βιβλίο δεν έφτασε ποτέ. Τι μπορώ να κάνω;

Εάν η σύμβασή σας δεν προσδιορίζει τον χρόνο παράδοσης, το προϊόν που παραγγείλατε πρέπει να παραδοθεί εντός 30 ημερών.

Σε περίπτωση που δεν παραλάβετε το προϊόν εγκαίρως, πρέπει να επικοινωνήσετε με τον έμπορο και να του ορίσετε νέα εύλογη προθεσμία. Εάν δεν τηρήσει και αυτή την προθεσμία, μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας.

Ωστόσο, δεν χρειάζεται να δώσετε στον έμπορο νέα προθεσμία εάν τον είχατε ενημερώσει εκ των προτέρων (πριν από τη σύναψη της σύμβασης) ότι το βιβλίο έπρεπε να παραδοθεί εγκαίρως για τα Χριστούγεννα, παραδείγματος χάριν. Εάν έχετε ήδη πληρώσει, ο έμπορος είναι υποχρεωμένος να σας επιστρέψει τα χρήματά σας το συντομότερο δυνατόν.

Παρήγγειλα ένα προϊόν το οποίο δεν έφθασε ποτέ. Όταν επικοινώνησα με τον έμπορο, μού είπε ότι πρόκειται για σφάλμα του ταχυδρομείου και δεν ευθύνεται αυτός. Έχει δίκιο;

Ο έμπορος είναι υπεύθυνος για την παράδοση του προϊόντος που αγοράσατε. Αυτός οφείλει να επικοινωνήσει με την υπηρεσία παράδοσης και να αποδείξει ότι το προϊόν παραδόθηκε. Εάν δεν μπορεί να το αποδείξει, οφείλει είτε να σας αποστείλει ένα πανομοιότυπο προϊόν είτε να σας επιστρέψει τα χρήματα που καταβάλατε.

Ζω στην Ελλάδα. Πρόσφατα, παρήγγειλα μέσω διαδικτύου ένα παλτό από μια εταιρεία στη Γερμανία. Τα έξοδα αποστολής όμως δεν συμπεριλαμβάνονταν στο τιμολόγιο κι έτσι χρειάστηκε να πληρώσω παραπάνω όταν έφθασε το παλτό. Ήταν αυτό σωστό;

Δεν έπρεπε να πληρώσετε τα έξοδα αποστολής, εάν αυτό δεν σας είχε γίνει σαφές όταν παραγγείλατε το παλτό σας. Οι έμποροι οφείλουν να αναφέρουν το συνολικό κόστος πριν από την καταβολή της πληρωμής. Μετά την παραγγελία ενός προϊόντος, δεν μπορούν να χρεώνουν επιπλέον ποσά.

Τα προϊόντα που αγόρασα μέσω διαδικτύου έφθασαν με φθορές. Τι μπορώ να κάνω;

Όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, έχετε τα ίδια δικαιώματα που θα είχατε αν κάνατε αγορές σε κατάστημα. Εάν τα προϊόντα που αγοράσατε είναι ελαττωματικά ή δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε, έχετε το δικαίωμα να ζητήσετε επισκευή, αντικατάσταση ή, αν καμιά από τις λύσεις αυτές δεν είναι δυνατή, μπορείτε να ζητήσετε μείωση της τιμής ή επιστροφή των χρημάτων.

Διαβάστε στον ιστότοπο του εμπόρου τους γενικούς και ειδικούς όρους, καθώς και την πολιτική του όσον αφορά την επιστροφή χρημάτων. Επικοινωνήστε μαζί του για να του εξηγήσετε το πρόβλημα και να ζητήσετε λύση. Αν δεν πάρετε ικανοποιητικές απαντήσεις και ο πωλητής είναι εγκατεστημένος στην ΕΕ, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή.

Αγόρασα ένα προϊόν μέσω διαδικτύου, αλλά όταν το παρέλαβα ήταν σπασμένο. Ο έμπορος δεν θέλει να μου στείλει καινούργιο προϊόν ή να μου επιστρέψει τα χρήματα, επειδή ισχυρίζεται ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος για τη ζημιά, αλλά η μεταφορική εταιρεία. Έχει δίκιο;

Ο έμπορος είναι υπεύθυνος για την αποστολή του προϊόντος που αγοράσατε και, συνεπώς, για οποιαδήποτε ζημιά προκληθεί κατά τη μεταφορά. Είναι υποχρεωμένος να το επισκευάσει ή να το αντικαταστήσει αλλιώς θα πρέπει να σας επιστρέψει τα χρήματα .

Όταν παραλαμβάνετε προϊόντα που αγοράσατε εξ αποστάσεως, είναι πάντοτε σκόπιμο να ελέγχετε την κατάστασή τους μπροστά στο άτομο που σας τα παραδίδει. Έτσι ο έμπορος δεν θα μπορεί να ισχυριστεί ότι η ζημιά έγινε όταν το προϊόν βρισκόταν στην κατοχή σας.

Με πληροφορίες από το YourEurope.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ