Νέο Κανονισμό Κυκλοφορίας εκπόνησε ο δήμος Αθηναίων για τα ηλεκτρικά πατίνια.
Σύμφωνα με πηγές της πλ. Κοτζιά, έχει τελειώσει η διαβούλευση και πλέον ο Χάρης Δούκας προχωρά τα επόμενα βήματα για την εφαρμογή του (έγκριση από κοινότητες, δημοτικό Συμβούλιο κτλ).
Στο σχέδιο οριοθετήθηκαν περιοχές που επιτρέπεται και περιοχές όπου απαγορεύεται πλήρως ή με εξαιρετικά μειωμένη ταχύτητα, η διέλευσή τους. ενώ δεν επιτρέπεται η κίνηση ηλεκτρικών πατινιών σε πεζοδρόμια. Επίσης, η στάθμευση επιτρέπεται μόνο εντός των 124 ειδικών χώρων που έχουν χωροθετηθεί από τον Δήμο σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες.
Ο κανονισμός «έχει συγκροτηθεί μετά από σημαντική επιστημονική δουλειά, διαβούλευση με εταιρείες που έχουν πατίνια, συγκοινωνιολόγους και πολίτες» λένε στο δημαρχιακό μέγαρο.
Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά στην εφαρμογή ενός Κανονισμού Κυκλοφορίας και Στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), με στόχο τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προστασία του δημόσιου χώρου.
Η αυξανόμενη χρήση ηλεκτρικών πατινιών και άλλων Ε.Π.Η.Ο. έχει δημιουργήσει πιέσεις στον δημόσιο χώρο, προβλήματα στάθμευσης και ζητήματα ασφάλειας, ιδιαίτερα για πεζούς και ευάλωτους χρήστες. Παρά την ύπαρξη γενικού θεσμικού πλαισίου, παραμένουν φαινόμενα άναρχης στάθμευσης και επικίνδυνης οδήγησης.
Ο νέος κανονισμός έρχεται να οργανώσει τη χρήση και τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο., εξασφαλίζοντας δίκαιη κατανομή του χώρου και αρμονική συνύπαρξη όλων των μέσων μετακίνησης. Με αυτό το βήμα, ο Δήμος Αθηναίων επιδιώκει να εντάξει τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα της πόλης, με προτεραιότητα στην ασφάλεια και τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.
Ο κανονισμός καθορίζει σαφείς κανόνες για τη στάθμευση και τη λειτουργία των Ε.Π.Η.Ο. όπως των ηλεκτρικών πατινιών και ηλεκτρικών ποδηλάτων, προωθώντας τη συνύπαρξη των χρηστών αυτών με πεζούς και οχήματα, στο πλαίσιο μιας πιο ασφαλούς, πράσινης και έξυπνης πόλης.
Στόχος του Κανονισμού
Η εφαρμογή των νέων κανόνων έρχεται να αντιμετωπίσει φαινόμενα ακανόνιστης στάθμευσης και ανασφαλούς χρήσης των Ε.Π.Η.Ο., διασφαλίζοντας:
- Την ασφαλή κυκλοφορία πεζών, ΑμεΑ και ποδηλατών,
- Τη λειτουργική τάξη στο δημόσιο χώρο,
- Την ομαλή ενσωμάτωση των νέων μορφών μετακίνησης στην καθημερινή ζωή της πόλης.
Κύριες ρυθμίσεις του κανονισμού
Kυκλοφορία
Η κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. ενσωματώνεται στις ρυθμίσεις του Κ.Ο.Κ. με ειδικές προβλέψεις:
Οριοθετήθηκαν επιτρεπόμενες και απαγορευμένες περιοχές κυκλοφορίας με γνώμονα την ασφάλεια και την προσβασιμότητα όλων των χρηστών του δημόσιου χώρου.
Περιοχές πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας και στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο.
a. Απαγόρευση σε όλη την περιοχή πέριξ της Ακρόπολης και του ιστορικού κέντρου.
b. Απαγόρευση κυκλοφορίας σε όλα τα άλση και στον πεζόδρομο της Ερμού και της Αιόλου
Περιοχές μειωμένης ταχύτητας (6 χλμ/ώρα).
a. Όριο ταχύτητας πεζού 6 χλμ/ώρα για τις περιοχές του Ψυρρή και του πεζοδρόμου του Κεραμεικού.
b. Όριο ταχύτητας 6 χλμ.ώρα σε όλους τους πεζοδρόμους και κοινοχρήστους χώρους, με την ταχύτητα που κινείται ένας πεζός
- Δεν επιτρέπεται η κίνηση των Ε.Π.Η.Ο σε πεζοδρόμια.Υποχρέωση κυκλοφορίας στα πεζοδρόμια ως πεζοί, με κίνηση του οχήματος στο πλάι του οδηγού.
- Απαγόρευση κυκλοφορίας σε όλες τις οδούς με επιτρεπόμενη ταχύτητα άνω των 50χλμ/ώρα και επιπλέον οδικά τμήματα που ορίζει ο Δήμος.
- Ειδικοί χώροι στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. Εταιριών.
- Περιοχές ελεύθερης κυκλοφορίας Ε.Π.Η.Ο., υπό τις προϋποθέσεις του Κ.Ο.Κ.
- Οι εταιρείες μίσθωσης υποχρεούνται να διαθέτουν λογισμικό περιορισμού ταχύτητας (“κόφτης”) για τα οχήματα τους.
Δείτε τον χάρτη με τους κανόνες κυκλοφορίας
Στάθμευση
Για τους πολίτες:
• Υποχρέωση διασφάλισης ελεύθερης διόδου 1,5 μέτρου για τους πεζούς υπό κάθε συνθήκη.
• Απαγορεύεται η στάθμευση σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
• Απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων ή άλλες κρίσιμες προσβάσεις.
Για τις εταιρίες:
• Η στάθμευση επιτρέπεται μόνο εντός των 124 ειδικών χώρων στάθμευσης που έχουν χωροθετηθεί από τον Δήμο σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, και
• Συνολικά διατίθενται 1.574 θέσεις στάθμευσης.
Δείτε ΕΔΩ τις περιοχές
Συγκεκριμένα ανά Δημοτική Κοινότητα:
Θέσεις και Χρεώσεις Θέσεων Στάθμευσης
Δημοτική Κοινότητα Θέσεις Χρέωση ανά θέση/έτος
1η Δ.Κ. 516 120 €
2η Δ.Κ. 178 120 €
3η Δ.Κ. 134 80 €
4η Δ.Κ. 168 60 €
5η Δ.Κ. 214 60 €
6η Δ.Κ. 148 80 €
7η Δ.Κ. 216 80 €
Σύνολο 1.574 —
Οι διαστάσεις κάθε θέσης στάθμευσης είναι 1,3 μ. × 0,4 μ.
Ενδεικτικά, μία ζώνη μαζικής στάθμευσης μπορεί να περιλαμβάνει 10 θέσεις και έως 4 εταιρίες.
Αδειοδότηση Στάθμευσης Εταιριών Ε.Π.Η.Ο.
Η διαδικασία αδειοδότησης περιλαμβάνει:
• Υποβολή αίτησης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Νόμου και του Κανονισμού.
• Ετήσια συλλογή και αξιολόγηση αιτήσεων.
• Εκχώρηση θέσεων βάσει δικλίδων ασφαλείας, ώστε να αποφεύγεται η στρέβλωση του ανταγωνισμού.
• Μέγιστη διεκδίκηση έως τα 2/5 των προσφερόμενων θέσεων ανά ζώνη μαζικής στάθμευσης.
• Διαμόρφωση και διαγράμμιση των χώρων υπό την επίβλεψη του Δήμου, σε συνεργασία με τις εταιρίες.
Κυρώσεις και Έλεγχος
Καθορίστηκαν πρόστιμα και κυρώσεις για παραβίαση των κανόνων στάθμευσης με προβλέψεις για την απομάκρυνση και την ανάκληση άδειας χρήσης στάθμευσης.
• Εφαρμόζονται οι κυρώσεις του Κ.Ο.Κ. για παραβάσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης.
• Προβλέπονται διαδικασίες απομάκρυνσης παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων.
• Υποχρεωτική τήρηση Μητρώου Ε.Π.Η.Ο. βάσει μοναδικού Serial Number.
• Παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο μέσω ειδικού λογισμικού σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ.
• Θα γίνονται έλεγχοι για την ταχύτητα και τις ζώνες που απαγορεύεται η κίνηση τους, από τη Δημοτική Αστυνομία και την ΕΛΑΣ.
• Θα μπορεί να πραγματοποιείται άρση Ε.Π.Η.Ο, που έχουν σταθμεύσει παράνομα, από τον μηχανισμό της διεύθυνσης καθαριότητας.
• Οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να σημάνουν τα Ε.Π.Η.Ο με μοναδικό σειριακό αριθμό. Οι κλήσεις θα κόβονται με βάση τον σειριακό αριθμό.
Επόμενα βήματα
Η υλοποίηση του Κανονισμού θα συνοδευτεί από:
• Σήμανση και διαμόρφωση ειδικών θέσεων στάθμευσης,
• Ψηφιακή παρακολούθηση θέσεων και χρεώσεων μέσω ειδικής πλατφόρμας,
• Ενημερωτική καμπάνια για τους χρήστες και τις εταιρείες εκμίσθωσης.