Μόνο το 20% των παραλιών της χώρας έχει αυτή τη στιγμή ναυαγοσωστική κάλυψη παρόλο που από 1η Ιουνίου η νομοθεσία προβλέπει την υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες και μη παραλίες.
Αυτή τη στιγμή οι αρμόδιοι δήμοι προσπαθούν να ρίξουν «δίχτυ προστασίας» στα 13 χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής για τους λουόμενους αφού η κάλυψη των θέσεων γίνεται από διαγωνισμούς και πολλοί δήμοι έχουν καθυστερήσει να προκηρύξουν τις διαδικασίες.

Παρόλο που φέτος τα χρήματα που έδωσε το υπουργείο Εσωτερικών στους Δήμους ήταν 15 εκατομμύρια ευρώ, η κατανομή τους έγινε μόλις στις αρχές Μάϊου με αποτέλεσμα η σεζόν να έχει ξεκινήσει χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη στο 80% των παραλιών. Και το ερώτημα που τίθεται είναι: θα είναι φέτος προβληματική η ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες τη στιγμή που μόνο πέρυσι είχαμε 395 θανάσιμα ατυχήματα στις ελληνικές θάλασσες;
«Στην παραλία που πνίγηκε ο 30χρονος στη Λευκάδα δεν υπάρχει ακόμη ναυαγοσώστης»
«Αυτή τη στιγμή πιστεύουμε ότι η καλοκαιρινή σεζόν ξεκινά με την ναυαγοσωστική κάλυψη να είναι στο 20% και αυτό γιατί κάποιοι δήμοι άργησαν να ξεκινήσουν τις διαδικασίες λόγω του ότι περίμεναν πρώτα να πάρουν τα χρήματα. Και να σκεφτείτε ότι στη Λευκάδα στην παραλία που πνίγηκε ο 30χρονος πριν από λίγες ημέρες ακόμη ναυαγοσώστης δεν υπάρχει», λέει στο iefimerida.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος Μάριος Μυρωνάκης και επισημαίνει ότι «οι αρμόδιοι δήμοι θα μπορούσαν να είχαν προχωρήσει τουλάχιστον δυο μήνες πριν το ξεκίνημα της καλοκαιρινής περιόδου και μετά να διεκδικούσαν τη χρηματοδότηση. Αλλά εδώ έχουμε αυτό το οξύμωρο να περιμένουν πρώτα τα χρήματα και μετά να τρέχουν για το διαγωνισμό προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις των ναυαγοσωστών. Και εμείς πλέον βρισκόμαστε στη δυσάρεστη κατάσταση μια προετοιμασία που απαιτεί δουλειά τουλάχιστον 60 ημερών να την κάνουμε μέσα σε πέντε και δέκα ημέρες, αυτό όμως δεν γίνεται».

8 στους 10 ανθρώπους χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα από πνιγμό
Σύμφωνα με στοιχεία του Παρατηρητηρίου Ατυχημάτων του Safe Waters Sports, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με τον οποίο συνεργάζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε θέματα θαλάσσιων ατυχημάτων και ασφάλειας, για το χρονικό διάστημα 2020-2024, κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 353 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων αναψυχής. Το 2024, παρατηρήθηκαν 10 λιγότερα θανάσιμα ατυχήματα σε σχέση με το 2023.
Επιπλέον, 8 στους 10 ανθρώπους χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα από πνιγμό. Το 83% των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα είναι άνω των 60. Το 64% των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα είναι Έλληνες, ενώ το 2024, το 66% των θανάσιμων ατυχημάτων έλαβε χώρα σε παραλίες «μη φυλασσόμενες» από ναυαγοσώστη. Με βάση τις προδιαγραφές που θέτει ο νόμος για τις πολυσύχναστες παραλίες, οι θέσεις ναυαγοσωστών σήμερα είναι 900 ενώ το σύνολο του απαιτούμενου επιχειρησιακού ανθρώπινου δυναμικού, μαζί με τους χειριστές των πεντάμετρων σκαφών και τους συντονιστές, ανέρχεται σε 1.700 άτομα.
«Υπάρχουν δήμοι που συστηματικά αδιαφορούν για το θέμα της ναυαγοσωστικής κάλυψης»
Σύμφωνα με τον κ. Μυρωνάκη, η σεζόν ξεκινά με ένα ποσοστό κάλυψης 20%: «Η νομοθεσία για τους ναυαγοσώστες επικαιροποιήθηκε το 2020. Εκεί μπήκαν πολλά σύγχρονα μέσα διάσωσης και μηχανοκίνητα, όπως απινιδωτές σε κάθε βάθρο, τζετ σκι, σκάφη πάνω από πέντε μέτρα, επόπτες κλπ. Αυτήν την αύξηση του κόστους την καλύπτει το κράτος. Ό,τι υπήρχε με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο το επιβαρυνόταν έτσι κι αλλιώς ο δήμος. Το επιπλέον κόστος έχει δοθεί σε όλους. Υπάρχουν, όμως, δήμοι που συστηματικά αδιαφορούν για το θέμα της ναυαγοσωστικής κάλυψης και κατ’ επέκταση και την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Αυτή τη στιγμή το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται σε Κέρκυρα, Θάσο, Ρόδο, αλλά και Μύκονο, Σαντορίνη, Κω, η Κρήτη εν μέρει. Όλοι αυτοί τώρα προχωράνε και επειδή υπάρχει ο φόβος των παραβάσεων και της ευθύνης των δήμων βρισκόμαστε εμείς στη μέση να μας λένε να έρθουμε να υπογράψουμε τώρα αλλά αυτό δεν γίνεται. Γιατί αν υπογράψουμε σήμερα σε ένα νησί για παράδειγμα, θα πρέπει ως δια μαγείας αύριο να είναι έτοιμα τα βάθρα να έχει γίνει η οριοθέτηση για τους λουόμενους, να έχει γίνει ο προγραμματισμός μετακινήσεων και άλλα πολλά που αυτά για να γίνουν χρειάζονται ένα μήνα. Για αυτό λέμε από τον Μάρτιο θα πρέπει όλα αυτά να έχουν ξεκαθαρίσει».
