CNN για Διώρυγα Κορίνθου: Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομών στον κόσμο –Πώς διέψευσε τον χρησμό της Πυθίας - iefimerida.gr

CNN για Διώρυγα Κορίνθου: Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομών στον κόσμο –Πώς διέψευσε τον χρησμό της Πυθίας

Διώρυγα της Κορίνθου
Διώρυγα της Κορίνθου/Φωτογραφία: Facebook/Corinth Canal
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Αφιέρωμα στην Διώρυγα της Κορίνθου, το «θεαματικό κανάλι που χρειάστηκε 2.500 χρόνια για να γίνει», κάνει το CNN.

Σύμφωνα με το αμερικανικό δίκτυο, τα πρώτα δρομολόγια μέσω της διώρυγας της Κορίνθου, ενός από τα σημαντικότερα έργα υποδομής που είχε δει ποτέ ο κόσμος, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, πραγματοποιήθηκαν το 1893, εκπληρώνοντας ένα όραμα τουλάχιστον 2.500 ετών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ισθμός της Κορίνθου: Ένα όραμα 2.500 ετών

Ο πρώτος άνθρωπος που πιστώνεται με την ιδέα αυτή ήταν ο Περίανδρος, ένας από τους επτά σοφούς της αρχαίας Ελλάδας και τύραννος της Κορίνθου στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τις αναφορές της εποχής, το σχέδιο εγκαταλείφθηκε όταν η Πυθία, η αρχιερέας του ναού του Απόλλωνα στους Δελφούς, είπε πως ένα τέτοιο εγχείρημα θα προκαλούσε την «οργή των θεών».

Το πιθανότερο όμως είναι πως το σχέδιο δεν υλοποιήθηκε λόγω των τεράστιων τεχνικών προκλήσεων, καθώς και ορισμένων οικονομικών συμφερόντων της Κορίνθου, μιας στρατηγικής σημασίας πόλης που αναδείχθηκε σε ένα από τα σημαντικότερα εμπορικά και πολιτικά κέντρα της αρχαιότητας.

Ο Ισθμός και η Διώρυγα της Κορίνθου από δορυφορική φωτογραφία της NASA
Ο Ισθμός και η Διώρυγα της Κορίνθου από δορυφορική φωτογραφία της NASA
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μεγάλο μέρος του πλούτου της Κορίνθου πιστεύεται ότι προερχόταν από τους υψηλούς δασμούς που πλήρωναν οι έμποροι προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στον «Δίολκο», έναν λιθόστρωτο δρόμο που επέτρεπε στα πλοία – τοποθετημένα επάνω σε τροχήλατες άμαξες – να σύρονται χερσαία από τον Κορινθιακό Κόλπο στον Σαρωνικό, αποφεύγοντας έτσι τον περίπλου της Πελοποννήσου.

Το ενδιαφέρον για μια πλωτή διώρυγα αναζωπυρώθηκε περίπου 300 χρόνια αργότερα από τον Δημήτριο Α’ τον Πολιορκητή, αλλά υποστηρίζεται πως έκανε κι αυτός πίσω όταν οι μηχανικοί τον συμβούλευσαν - λανθασμένα – πως η δημιουργία μιας υδάτινης διαδρομής θα οδηγούσε στον κίνδυνο να πλημμυρίσουν τα νησιά του Σαρωνικού λόγω του ότι η επιφάνεια του νερού ήταν χαμηλότερη από τον Κορινθιακό Κόλπο.

Το φιλόδοξο σχέδιο του Νέρωνα

Στο διάστημα που ακολούθησε, αρκετοί Ρωμαίοι αυτοκράτορες λέγεται ότι έπαιξαν ξανά με την ιδέα αυτή, μεταξύ των οποίων ο Ιούλιος Καίσαρας και ο Καλιγούλας. Αλλά μόνο κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Νέρωνα, του πέμπτου αυτοκράτορα της Ρώμης, ο οποίος ενθρονίστηκε το 54 μ.Χ., άρχισαν πραγματικά οι εργασίες. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ιστορικούς, ο ίδιος ο αυτοκράτορας άνοιξε το δρόμο για το φιλόδοξο έργο το 67 μ.Χ. χρησιμοποιώντας μια χρυσή αξίνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι εργασίες προχώρησαν σημαντικά, αλλά αναπόφευκτα σταμάτησαν μετά την επιστροφή του Νέρωνα στη Ρώμη και τον θάνατό του τον επόμενο χρόνο.

Συνεχίζοντας την ιστορική αναδρομή του Ισθμού της Κορίνθου, το CNN αναφέρει πως περνώντας οι αιώνες, Βυζαντινοί, Ενετοί και άλλοι έφεραν ξανά στην επιφάνεια την ιδέα – αλλά οι προσπάθειες δεν προχώρησαν ποτέ αρκετά.

Ισθμός της Κορίνθου: 11 χρόνια, 12 εκατομμύρια κ. μέτρα χώματος, 2.500 εργάτες

Η ιδέα αναθερμάνθηκε μετά την Επανάσταση του 1821, αλλά το νέο ανεξάρτητο κράτος δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά το κόστος της ανάληψης ενός τέτοιου έργου. Ωστόσο, το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο το 1869, αναζωπύρωσε τις συζητήσεις και στις 23 Απριλίου 1882 άρχισαν και πάλι οι εργασίες.

Όπως τόνισε μιλώντας στο CNN, ο Γιώργος Ζουγλής, γενικός διευθυντής της Διώρυγας Κορίνθου ΑΕ: «Τα σχέδια που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ουσιαστικά τα ίδια με εκείνα που είχε προτείνει ο Νέρωνας. Δηλαδή, η διαδρομή του Νέρωνα θεωρήθηκε η πιο οικονομική και συμφέρουσα για την κατασκευή της σύγχρονης διώρυγας».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μέσα σε 11 χρόνια, συνολικά 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα χώματος θα εξορύσσονταν για τη δημιουργία ενός καναλιού βάθους 8 μέτρων που θα διέσχιζε τον Ισθμό σε ευθεία γραμμή σε μήκος 6.343 μέτρων. Συνολικά, περίπου 2.500 άνθρωποι εργάστηκαν για την κατασκευή χρησιμοποιώντας μηχανήματα αιχμής που εισήχθησαν κυρίως από τη Γαλλία.

Σύμφωνα με τον Ζούγλη, «ήταν ένα πολύπλοκο και δύσκολο εγχείρημα. Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά επιτεύγματα της εποχής του, που χρησιμοποίησε την πιο προηγμένη διαθέσιμη τεχνολογία».

Τα χρόνια που ακολούθησαν σημειώθηκαν αρκετές κατολισθήσεις, αναγκάζοντας τους υπεύθυνους να προχωρήσουν σε εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Ζουγλή, είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός και το δεύτερο πιο επισκέψιμο τουριστικό αξιοθέατο της Ελλάδας σήμερα. Μάλιστα, κάθε χρόνο, έως και 12.000 εμπορικά και τουριστικά σκάφη ταξιδεύουν μέσω της διώρυγας της Κορίνθου, μεταξύ των οποίων και ο Μάτζικ Τζόνσον, φέτος το καλοκαίρι.

Ο Μάτζικ Τζόνσον με την σύζυγό του Κούκι, στον Ισθμό της Κορίνθου φέτος το καλοκαίρι
Ο Μάτζικ Τζόνσον με την σύζυγό του Κούκι, στον Ισθμό της Κορίνθου φέτος το καλοκαίρι
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κλείνοντας το δημοσίευμα, αναφέρει πως ο επόμενος στόχος είναι η βελτίωση των τουριστικών υποδομών γύρω από την Διώρυγα προκειμένου να προσελκύσουν περαιτέρω ενδιαφέρον. Σχεδιάζεται επίσης η λειτουργία ενός μουσείου και μιας ψηφιακής ιστοσελίδας που θα παρουσιάζει αντικείμενα που αντικατοπτρίζουν τη μακρά και περίπλοκη ιστορία της διώρυγας. Μεταξύ των εκθεμάτων θα είναι ιστορικές φωτογραφίες, έργα τέχνης και έγγραφα, καθώς και μηχανήματα και άλλα αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν κατά τις δεκαετίες από το άνοιγμα της διώρυγας.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ